Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3

Podle analýzy Sanford C. Bernstein se Model S za 150 tisíc km ujetých v Hong Kongu postará až o 4,4 t CO2 více než BMW 320i. Tesla to popírá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3

27.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podle analýzy Sanford C. Bernstein se Model S za 150 tisíc km ujetých v Hong Kongu postará až o 4,4 t CO2 více než BMW 320i. Tesla to popírá.

Provoz elektromobilů v Hong Kongu i v Číně obecně může být podle výzkumné společnosti Sanford C. Bernstein produkovat až o 20 % více emisí CO2, než tomu je u benzínových automobilů. Podle Neila Beveridge, analytika u této společnosti, to je proto, že se v těchto končinách vyrábí většina elektřiny z uhlí. V celosvětovém měřítku to ale není nic mimořádného - v případě Hong Kongu se jedná o 53 % elektrické energie, celosvětově tato hodnota podle údajů Světové banky přesahuje 40 %.

Pokud tedy někdo chce nabízet dotace na elektrická auta, měl by napřed začít vyrábět více elektřiny ze zemního plynu a z obnovitelných zdrojů, navrhuje Beveridge. „Elektromobily dávají smysl jen v zemích, kde výroba elektřiny produkuje malé množství uhlíkatých emisí,” píše Beveridge ve zprávě. „V Hong Kongu, a v širším pojetí v celé Číně, elektromobily znečištění zvyšují, místo aby ho snižovaly, a daňoví poplatníci to mají platit,” pokračuje bez servítek. Neplacení registračních daní ušetří majitelům Tesly Model S v přepočtu zhruba 1,2 milionu korun, zatímco za registraci BMW 320i je potřeba zaplatit cca 640 tisíc korun, asi 38 % ceníkové ceny auta navíc, pokračuje analýza.

Právě Teslu Model S Beveridge použil pro svou analýzu. Za život vozu, který Beveridge limitoval nájezdem 150 tisíc kilometrů, znamená provoz Modelu S konkrétně v Hong Kongu vypuštění množství oxidu uhličitého o 4,4 tuny větší, než kdyby člověk stejnou dobu jezdil s BMW 320i. Obojí přitom počítá i s výrobou, tedy u Tesly s výrobou elektřiny pro provoz a akumulátoru pro její uchovávání v autě a u BMW s těžbou, dopravou i rafinací ropy.

Podle vlastní analýzy Tesly produkuje Model S v Hong Kongu asi polovinu emisí CO2 ve srovnání s ekvivalentním benzínovým automobilem. Nepředkládá pro to ale žádnou srozumitelnou argumentaci a s ohledem na obvyklou míru její fabulace nelze tomuto prohlášení bez dalšího přikládat velký význam.

Beveridge je konkrétní. V roce 2012 - novější data možná nejsou k dispozici, a tak pracoval s tímto rokem - Hong Kong vyráběl 53 % energie z uhlí a po 22 % ze zemního plynu a z jádra. Právě za této situace neznamená provoz Tesly pro životní prostředí úlevu a Hong Kong rozhodně nelze označit za místo s výjimečně vysokým zastoupením výroby elektrické energie z uhlí - existují i místa, kde je toto zastoupení stoprocentní. Pochopitelně lze namítat, že Model S a 320i nejsou zcela srovnatelné vozy, i kdyby ale Modelu S bližší BMW 5 mělo emise podobné nebo vyšší, nic to nemění na tom, že k těm nulovým má Tesla opravdu daleko.

Hong Kong kupodivu není prvním místem v jihovýchodní Asii, odkud se ozývají podobné hlasy. Nedávno byla ojetá a individuálně dovezená Tesla Model S v Singapuru zaškatulkována, jako by emitovala 222 g CO2/km, což znamenalo vysoké poplatky při registraci. Pro představu - 222 g CO2/km odpovídá spotřebě 9,5 litru benzínu. To není úplně málo v obecné rovině, ale na konvenční auto velikosti, hmotnosti a výkonů Modelu S to není přehnaná hodnota.

Rozdíl v elektromobilech a konvenčních autech samozřejmě je ten, že elektřina se nevyrábí v centrech měst, takže elektromobily produkují emise jinde. Jenže chceme-li skutečně chránit životní prostředí, nemůžeme emise jen stěhovat někam mimo dosah našeho čichu, jak se proponenti elektromobility aktuálně snaží a jak vlády z peněz daňových poplatníků štědře dotují.


Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 1 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 17Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 2 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 18Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 3 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 23Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 4 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 19Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 5 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 20Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 6 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 22Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 7 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 35Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 8 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 37Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 9 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 38
Tesla Model S není tak čistá, jak vypadá. Záleží na místě, v jakém je provozována

Zdroje: Bloomberg,

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše