Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto Ferrari se brzy má stát nejdražším kdy prodaným autem světa. Proč?
19.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 73 foto) Tohle Ferrari 335 Sport Scaglietti závodilo na Mille Miglia či v Le Mans, i se Stirlingem Mossem. Teď bude lámat aukční rekordy.
Ceny výjimečných historických vozů rostou v posledních letech do závratných výšin. Na „kvalifikaci” do žebříčku 10 nejdražších aut prodaných v roce 2015 bylo nutné, aby se vůz prodal za více jak čtvrt miliardy Kč, tedy za částku odpovídající stovkám parádních nových aut. A to jsme na konci žebříčku - na jeho vrcholu stanul vůz, za nějž nový majitel zaplatil skoro 700 milionů Kč.
I když jde o extrémní cifru, jde „až” o třetí nejvyšší, která kdy byla za nějaký vůz zaplacena. Zatím ani jednou nebyla pokořena hranice 1 miliardy Kč, hned zkraje letošního roku by ale tato meta pokořena být mohla. Na začátku února totiž bude v aukci na Rétromobile 2016 po boku třech mimořádně vzácných moderních Bugatti draženo Ferrari 335, které by mohlo do knihy dražebních rekordů napsat zcela novou kapitolu. Proč jsou zrovna tyto stroje z hloubi historie maranellské značky tak vysoce ceněny, je obtížné v krátkosti vysvětlit, vyslechněte si ale „životní příběh” této 335 a třeba pochopíte.
Její historie začíná v 50. letech 20. století na závodu Mille Miglia. Byl to největší a nejvýznamnější závod v Itálii té doby, které se jel po 1 600 km po dlouhých rovinkách i točitých horských silničkách. Ferrari se jej účastnilo se čtyřválcovými auty, ovšem jen do roku 1956. Tehdy s modelem 290 MM, osazeným 3,5litrovým vidlicovým dvanáctiválcem o 340 koních, vyhrál Eugenio Castellotti. Motory i auta se pochopitelně vyvíjely, pro Ferrari 315 S byla 3,8litrová verze, později pro Ferrari 335 S existoval čtyřlitr, který už měl rozvody DOHC a šest dvojitých karburátorů. Bylo to to nejlepší, co se tehdy dalo do auta nainstalovat. Čtyřlitr byl označený Tipo 141 a dával okolo 400 koní.
Vůz, který máme před sebou, má číslo šasí 0674 a ačkoli mu dnes říkáme 335 S, vyroben byl zkraje roku 1957 jako 315 S. Tehdy tedy měl 3,8litrovou verzi dvanáctiválce, označenou jako Tipo 140. Byl to tovární vůz Ferrari a jeho první závod byla dvanáctihodinovka na okruhu v americkém Sebringu. Za volantem se střídali Peter Collins a Maurice Trintignant a v závodě jelo ještě jedno stejné Ferrari. Collins s Trintignantem dojeli šestí.
Po této premiéře se vůz připravil na Mille Miglia, kde jej pilotoval Wolfgang von Trips. Dojel druhý za Ferrari 335 S, ale bohužel byl tento úspěch zastíněn tragickou nehodou jiného vozu. Pak se do něj dostal čtyřsetkoňový motor o objemu 4,1 litru, což z něj teprve udělalo verzi 335 S. S takovým výkonem už vůz i rychlost přes 300 km/h. A v rukou Mika Hawthorna a Luigiho Mussa se pustil do soupeření na 24h v Le Mans, kde zaznamenal svůj první dějinný úspěch - jako první vůbec překročil průměrnou rychlost 200 km/h na kolo. Kvůli technické závadě ovšem nedojel do cíle.
Později se účastnil Grand Prix ve Švédsku a Venezuele, stále v rukou dua Hawthorne-Musso, a pomohl tak k vítězství Ferrari v poháru konstruktérů v roce 1957. Začátkem roku 1958 byl prodán Luigimu Chinettimu, newyorskému importérovi Ferrari, který jej svěřil Mastenu Gregorymu a Stirlingu Mossovi pro kubánskou Grand Prix. Ti vyhráli, ale ve zbytku sezóny s vozem č. 0674 nejezdili; za volantem byli Gaston Andrey a Lance Reventlow. Zúčastnili se několika závodů, dokud nebyl vůz v roce 1960 dále prodán pennsylvánskému architektovi Robertu N. Duskovi.
Z jeho rukou se vůz v roce 1970 dostal do sbírky Francouze Pierra Bardinona, známého sběratele vozů Ferrari, kterému se za život podařilo dát dohromady úctyhodnou kolekci. Občas z ní nějaké auto prodal, ale tohle 335 S vždycky prodat odmítal, protože ho považoval za středobod své sbírky. V roce 1981 ho nechal zrenovovat do původní konfigurace, což z větších změn znamenalo nahrazení „pontonového” nosu původním. I onen druhý nos, který na voze byl pro lepší chlazení brzd pro venezuelskou Grand Prix, k vozu nový majitel dostane.
Bardinon toto Ferrari vlastnil až do své smrti v roce 2012 a po celou dobu o něj bylo řádně pečováno, pochopitelně. Teď, 3 roky po jeho odchodu na věčnost, může opět změnit majitele. Jde o zcela unikátní vůz, který psal historii Le Mans, vyhrál mnoho závodů a za jehož volantem seděl i sám Stirling Moss - a ne jen pro fotku před pár lety, nýbrž v něm závodil. Přesto ale toto auto fotografie nemíjelo, údajně je na obrázcích v mnoha publikacích o historii Ferrari. Unikátem také je skvěle zdokumentovaná historie, u závodních aut to je dost neobvyklé. A nyní může být třeba i vaše.
Že bude potřeba hodně tučné konto, už víte, bavíme se o závodním Ferrari z 50. let s hvězdnou historií. Oficiální odhad ceny zní 28 - 32 milionů Eur, tj. 756,7 - 864,8 milionu korun, což by samo o sobě stačilo na nejhůře druhé nejdražší auto historie. Zasvěcení ale očekávají, že se cena dostane ještě výše a bude to právě tento vůz, který bude tím absolutně nejdražším a možná i jako první bude někoho stát více než 1 miliardu Kč. Jen si nejsme jisti, jestli se 335 S ještě někdy podívá i na asfalt - přitom Bardinon měl svůj soukromý okruh, kde nejen on se svými auty nezřídka jezdil...































































Krása tohoto Ferrari bere dech stejně jako jeho historie










Několik historických fotek ukazuje tenhle konkrétní kus při závodech. Většina pochází od Pierra Bardinona
Zdroj: Artcurial
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
včera
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nejnovější články
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
před 6 hodinami
Mercedes vyvinul elektromotor s extrémním poměrem výkonu a hmotnosti. Řeší tím ale problém, který neexistuje
před 7 hodinami
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
před 9 hodinami
Rusové už si postavili vlastní náhradu za Tatru 815, firmy dostanou první kusy zadarmo
před 10 hodinami
Z Hujera rebelem za 24 hodin: Šéfka GM chtěla prodávat jen elektromobily, teď brečí, že kvůli jejich nařizování málem zavřela továrny
dnes
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- BMW Divize 12.06. 14:41 - pavproch
- Politický koutek 12.06. 11:54 - jerry
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
