Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu

Spatřit toto auto je krásné i smutné naráz. Jeho prodej připomíná odstřel posledního medvěda na Šumavě i hloupou paličatost nejen Ferrari.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu

7.2.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Spatřit toto auto je krásné i smutné naráz. Jeho prodej připomíná odstřel posledního medvěda na Šumavě i hloupou paličatost nejen Ferrari.

Manuální převodovky mizí z nabídky zejména silnějších aut už léta. Na vyjmenování posledních silných vozů, které ještě koupíte s manuální převodovkou stačí prsty obou rukou a ani nevadí, když se párkrát do roka zapomenete u cirkulárky - nabídka se dále zužuje. A značek bez ohledu na zaměření, které nabízí manuál do všech svých aut, je ještě méně.

My si opravdu zajímavé řidičské auto bez ručního řazení dokážeme představit jen stěží, z automobilek to tak ale vidí málokterá. Argumentem, proč ruční řazení z nabídky eliminovat, je obvykle to, že taková auta „nikdo nekupuje”. Není pochyb o tom, že to není v posledních letech nejžádanější artikl, „nikdo” ale u výkonných aut obecně znamená okolo 10 procent zákazníků a v závislosti na konkrétním autě a trhu míří toto číslo výše i níže. Jaguar říká, že mu těch 10 procent zákazníků za to stojí a manuál do nabídky vrátil. Většina ostatních ale tvrdí, že jsou mu tito zákazníci putna a nenabízejí jim prostě nic.

Věříme, že pokud si kamsi do excelové tabulky dáte náklady na vývoj a výrobu relativně malého množství kusů verzí s manuálním řazením a přidáte si na konec slabou poptávku a obvykle nižší cenu než u varianty s automatem, nevyjde to ekonomicky dobře. Jenže takto uvažovat nelze - nabídka manuálů je malá, poptávka po nich přetrvávající a ti, kteří po takovém způsobu řazení stojí, jsou ochotni si právě za takové verze dokonce i připlácet. A nevyšel by i ten Excel jinak, kdyby na konci byl stejný počet aut nabídnutý v rámci výjimečné verze za příplatek?

To není řečnická otázka, dá se na ní odpovědět jedním slovem: ano. Porsche už to poznalo - vrcholné 911 zbavilo manuálů a dočkalo se nejen spršky nadávek, ale také ztráty části klientely. Když zkusmo nabídlo „čistý” Cayman GT4, zaprášilo se po něm jak po džínách za Husáka a dnes už Porsche přiznává, že udělalo chybu. Takové nabízení manuálů pro něj má i ekonomický smysl a zanedlouho přijde další důkaz.

Ferrari a další výrobci se mohou zdát být jinde, jenže nejsou. V Americe se kdysi Ferrari 599 GTB prodalo za 17,4 milionu Kč jen díky manuálu a v Evropě situace není jiná, přitom „automatické” verze stojí zlomek těchto částek. Řeknete si 599 GTB... jenže na ceně rostou i modely jako F430 a také - jistým úhlem pohledu - enfant terrible nabídky Ferrari posledních let, model California.

Tento model se stal u Ferrari posledním, do kterého si šlo manuální převodovku koupit. A automobilka jej ráda používá jako důkaz, že o manuály už nikdo nestál. Zrovna California má daleko k řidičskému autu a tato argumentace zavání oportunismem, nicméně i případ aktuálního prodeje tohoto modelu nakonec dokazuje, že zájemci o Ferrari s manuálem existují. A jsou ochotní platit.

Podle dostupných informací vzniklo Californií s ručním řazením jen pět - tři s pravostranným řízením a dvě s levostranným, z nichž jedno stojí ve firemním muzeu. Tento kus má také levostranné řízení a má být posledním na trhu dostupným Ferrari s ručním řazením určené pro země, v nichž se jezdí na pravé straně silnice. Poprvé prodáno bylo roku 2010 a je jinak naprosto nezajímavé - tři majitelé za 6 let a přes 31 tisíc najetých km z něj dělá všechno, jen ne mimořádně žádoucí ojetinu.

Má ale ono manuální řazení, a tak šlo do dražby na letošním Rétromobile a dočkalo se vskutku pozoruhodného zájmu. Prodáno bylo za 393 360 Eur, tedy přes 10,6 milionu Kč. Podobně ojetý kus s automatem dnes koupíte okolo 3 milionů Kč, klidně i za 2,5, tedy cca za čtvrtinu této částky. Jinými slovy, za manuál tu někdo zase dal asi 8 milionů Kč, podobně jako v případě 599 GTB a nejen v něm.

Pochopitelně, je tu i sběratelský aspekt a kdyby Ferrari zítra nabídlo nějakou edici třeba 488 GTB s ručně řazenou převodovku, 8 milionů si za ni nikdo nepřiplatí. Jsme si ale zatraceně jisti, že kdyby podobně jako Porsche nabídlo 488... GT4 s manuálem a chtělo za pár set vyrobených kusů o milion víc, druhý den má vyprodáno. Proč to Ferrari a další nedělají, nechápeme, možná to chce jen čas. Než přijdou k sobě a vrátí do nabídky to, po čem sice malá, ale na zase tak malá a dosti oddaná část klientely tak touží, prohlédněte si přiložené fotky zatím posledního zákazníkovi prodaného Ferrari s manuálním řazením a levostranným řízením. Je to pěkný pohled, už ta kulisa, tři pedály...

A mimochodem, všimněte si schématu řazení na řadičce - neodpovídá realitě, možná už tehdy ani Ferrari nemělo na skladě řadičku, kde by to bylo schema vyznačeno správně...


Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 1 - Ferrari California manual posledni prodej 01Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 2 - Ferrari California manual posledni prodej 02Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 3 - Ferrari California manual posledni prodej 03Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 4 - Ferrari California manual posledni prodej 04Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 5 - Ferrari California manual posledni prodej 05Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 6 - Ferrari California manual posledni prodej 06Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 7 - Ferrari California manual posledni prodej 07Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 8 - Ferrari California manual posledni prodej 08Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 9 - Ferrari California manual posledni prodej 09Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 10 - Ferrari California manual posledni prodej 10Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 11 - Ferrari California manual posledni prodej 11Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 12 - Ferrari California manual posledni prodej 12Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 13 - Ferrari California manual posledni prodej 13Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 14 - Ferrari California manual posledni prodej 14Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 15 - Ferrari California manual posledni prodej 15Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 16 - Ferrari California manual posledni prodej 16Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 17 - Ferrari California manual posledni prodej 17Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 18 - Ferrari California manual posledni prodej 18Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 19 - Ferrari California manual posledni prodej 19Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 20 - Ferrari California manual posledni prodej 20Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 21 - Ferrari California manual posledni prodej 21Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 22 - Ferrari California manual posledni prodej 22Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 23 - Ferrari California manual posledni prodej 23Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 24 - Ferrari California manual posledni prodej 24Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 25 - Ferrari California manual posledni prodej 25Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 26 - Ferrari California manual posledni prodej 26Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 27 - Ferrari California manual posledni prodej 27Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 28 - Ferrari California manual posledni prodej 28Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 29 - Ferrari California manual posledni prodej 29Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 30 - Ferrari California manual posledni prodej 30Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 31 - Ferrari California manual posledni prodej 31Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 32 - Ferrari California manual posledni prodej 32Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 33 - Ferrari California manual posledni prodej 33Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 34 - Ferrari California manual posledni prodej 34
O Ferrari s manuálem nikdo nestojí... Akorát i za „obyčejnou Californii” s ručním řazením někdo právě zaplatil několikanásobek toho, co za ty s automatem. I když na ní jinak není zajímavé vůbec nic

Zdroj: Artcurial

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.