Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu
7.2.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Spatřit toto auto je krásné i smutné naráz. Jeho prodej připomíná odstřel posledního medvěda na Šumavě i hloupou paličatost nejen Ferrari.
Manuální převodovky mizí z nabídky zejména silnějších aut už léta. Na vyjmenování posledních silných vozů, které ještě koupíte s manuální převodovkou stačí prsty obou rukou a ani nevadí, když se párkrát do roka zapomenete u cirkulárky - nabídka se dále zužuje. A značek bez ohledu na zaměření, které nabízí manuál do všech svých aut, je ještě méně.
My si opravdu zajímavé řidičské auto bez ručního řazení dokážeme představit jen stěží, z automobilek to tak ale vidí málokterá. Argumentem, proč ruční řazení z nabídky eliminovat, je obvykle to, že taková auta „nikdo nekupuje”. Není pochyb o tom, že to není v posledních letech nejžádanější artikl, „nikdo” ale u výkonných aut obecně znamená okolo 10 procent zákazníků a v závislosti na konkrétním autě a trhu míří toto číslo výše i níže. Jaguar říká, že mu těch 10 procent zákazníků za to stojí a manuál do nabídky vrátil. Většina ostatních ale tvrdí, že jsou mu tito zákazníci putna a nenabízejí jim prostě nic.
Věříme, že pokud si kamsi do excelové tabulky dáte náklady na vývoj a výrobu relativně malého množství kusů verzí s manuálním řazením a přidáte si na konec slabou poptávku a obvykle nižší cenu než u varianty s automatem, nevyjde to ekonomicky dobře. Jenže takto uvažovat nelze - nabídka manuálů je malá, poptávka po nich přetrvávající a ti, kteří po takovém způsobu řazení stojí, jsou ochotni si právě za takové verze dokonce i připlácet. A nevyšel by i ten Excel jinak, kdyby na konci byl stejný počet aut nabídnutý v rámci výjimečné verze za příplatek?
To není řečnická otázka, dá se na ní odpovědět jedním slovem: ano. Porsche už to poznalo - vrcholné 911 zbavilo manuálů a dočkalo se nejen spršky nadávek, ale také ztráty části klientely. Když zkusmo nabídlo „čistý” Cayman GT4, zaprášilo se po něm jak po džínách za Husáka a dnes už Porsche přiznává, že udělalo chybu. Takové nabízení manuálů pro něj má i ekonomický smysl a zanedlouho přijde další důkaz.
Ferrari a další výrobci se mohou zdát být jinde, jenže nejsou. V Americe se kdysi Ferrari 599 GTB prodalo za 17,4 milionu Kč jen díky manuálu a v Evropě situace není jiná, přitom „automatické” verze stojí zlomek těchto částek. Řeknete si 599 GTB... jenže na ceně rostou i modely jako F430 a také - jistým úhlem pohledu - enfant terrible nabídky Ferrari posledních let, model California.
Tento model se stal u Ferrari posledním, do kterého si šlo manuální převodovku koupit. A automobilka jej ráda používá jako důkaz, že o manuály už nikdo nestál. Zrovna California má daleko k řidičskému autu a tato argumentace zavání oportunismem, nicméně i případ aktuálního prodeje tohoto modelu nakonec dokazuje, že zájemci o Ferrari s manuálem existují. A jsou ochotní platit.
Podle dostupných informací vzniklo Californií s ručním řazením jen pět - tři s pravostranným řízením a dvě s levostranným, z nichž jedno stojí ve firemním muzeu. Tento kus má také levostranné řízení a má být posledním na trhu dostupným Ferrari s ručním řazením určené pro země, v nichž se jezdí na pravé straně silnice. Poprvé prodáno bylo roku 2010 a je jinak naprosto nezajímavé - tři majitelé za 6 let a přes 31 tisíc najetých km z něj dělá všechno, jen ne mimořádně žádoucí ojetinu.
Má ale ono manuální řazení, a tak šlo do dražby na letošním Rétromobile a dočkalo se vskutku pozoruhodného zájmu. Prodáno bylo za 393 360 Eur, tedy přes 10,6 milionu Kč. Podobně ojetý kus s automatem dnes koupíte okolo 3 milionů Kč, klidně i za 2,5, tedy cca za čtvrtinu této částky. Jinými slovy, za manuál tu někdo zase dal asi 8 milionů Kč, podobně jako v případě 599 GTB a nejen v něm.
Pochopitelně, je tu i sběratelský aspekt a kdyby Ferrari zítra nabídlo nějakou edici třeba 488 GTB s ručně řazenou převodovku, 8 milionů si za ni nikdo nepřiplatí. Jsme si ale zatraceně jisti, že kdyby podobně jako Porsche nabídlo 488... GT4 s manuálem a chtělo za pár set vyrobených kusů o milion víc, druhý den má vyprodáno. Proč to Ferrari a další nedělají, nechápeme, možná to chce jen čas. Než přijdou k sobě a vrátí do nabídky to, po čem sice malá, ale na zase tak malá a dosti oddaná část klientely tak touží, prohlédněte si přiložené fotky zatím posledního zákazníkovi prodaného Ferrari s manuálním řazením a levostranným řízením. Je to pěkný pohled, už ta kulisa, tři pedály...
A mimochodem, všimněte si schématu řazení na řadičce - neodpovídá realitě, možná už tehdy ani Ferrari nemělo na skladě řadičku, kde by to bylo schema vyznačeno správně...
O Ferrari s manuálem nikdo nestojí... Akorát i za „obyčejnou Californii” s ručním řazením někdo právě zaplatil několikanásobek toho, co za ty s automatem. I když na ní jinak není zajímavé vůbec nic
Zdroj: Artcurial
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
před 9 hodinami - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
před 11 hodinami - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
včera - Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva