Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou

Běžným selským rozumem by člověk řekl, že sleva je něco, co zákazník dostat může a když si to druhá strana obchodu nepřeje, pak ji dostat nemusí. U nás možná, v Číně ale evidentně platí jiná pravidla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou

30.12.2019 | Mirek Mazal

Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Běžným selským rozumem by člověk řekl, že sleva je něco, co zákazník dostat může a když si to druhá strana obchodu nepřeje, pak ji dostat nemusí. U nás možná, v Číně ale evidentně platí jiná pravidla.

Čína se ráda tváří jako moderní země západního stylu, řadou svých kontroverzních kroků ale dokazuje, že je to pořád komunistický stát, ve kterém může nakonec o jakékoli věci rozhodnout pár pomazaných hlav neodpovědných komukoli krom sebe samých. Případ, o kterém bude řeč dnes, je toho dalším důkazem.

Nevyzpytatelnost podnikání za velkou zdí na vlastní kůži pocítil i takový gigant, jakým je japonská Toyota. Ta čerstvě dostala pokusu přes čtvrt miliardy korun za to, že odmítala prodávat nové automobily bez větších slev. Zastoupení automobilky v Číně prý dealerům zakazovalo snižování cen u některých modelů dceřiného Lexusu o více než šest procent pod ceníkovou hodnotu.

Něco takového nám přijde naprosto běžné, jistě i většina českých dealerů jakékoli automobilky má jistě stanovené cenové hranice, pod které nesmí jít, jinak jim bude hrozit postih. Důvod je prostý - neexistence takových mantinelů by zejména v těžkých časech, kterými nyní Čína prochází, dovolovalo dealerům v horší finanční situaci jít až na hranici nebo dokonce za hranici nákupní ceny a tím (často nevratně) zkomplikovat situaci celé síti dealerů. To odpovědná automobilka nemůže dopustit a cenovou konkurenci mezi dealery reguluje.

Čínským úřadům ale toto jednání přišlo jako netržní a antimonopolní zákony porušující, a tak Toyotě udělili pokutu odpovídající dvou procentům ročního obratu firmy z v západní provincii Ťiang-su, kde mělo omezení platit. To nemusí znít až tak hrozivě, při odbytu Lexusu v Číně se ale jedná o 87,61 milionu juanů, tedy asi 286,5 milionu Kč. To jsou hodně velké peníze.

Dodejme, že Lexus je hnacím motorem růstu prodejů Toyoty v Číně. Přestože tamní trh celkově klesá, prodeje japonského výrobce za období od letošního ledna do listopadu vzrostly o 7,6 % na počet 1,46 milionu dodaných vozidel. Je tedy celkem pochopitelné, že Toyota nemá zájem nechat dealery kazit ceny tak výnosných aut, nyní už to ale nebude moci dělat. A ještě k tomu bude muset zaplatit tučnou pokutu.


Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou - 1 - Cina chce dat pokutu Lexusu za slevy foto 01Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou - 2 - Cina chce dat pokutu Lexusu za slevy foto 02Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou - 3 - Cina chce dat pokutu Lexusu za slevy foto 03Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou - 4 - Cina chce dat pokutu Lexusu za slevy foto 04Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou - 5 - Cina chce dat pokutu Lexusu za slevy foto 05Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou - 6 - Cina chce dat pokutu Lexusu za slevy foto 06Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou - 7 - Cina chce dat pokutu Lexusu za slevy foto 07
Číňané mají rádi Lexusy a Toyota dealery omezovala v možnosti snižovat jejich ceníkové ceny. Úřady to vidí jako porušení antimonopolních zákonů a japonský gigant potrestali velmi tučnou pokutou

Zdroj: Nikkei

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.