Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota dostala tučnou pokutu za to, že odmítala prodávat nová auta se slevou
30.12.2019 | Mirek Mazal
Běžným selským rozumem by člověk řekl, že sleva je něco, co zákazník dostat může a když si to druhá strana obchodu nepřeje, pak ji dostat nemusí. U nás možná, v Číně ale evidentně platí jiná pravidla.
Čína se ráda tváří jako moderní země západního stylu, řadou svých kontroverzních kroků ale dokazuje, že je to pořád komunistický stát, ve kterém může nakonec o jakékoli věci rozhodnout pár pomazaných hlav neodpovědných komukoli krom sebe samých. Případ, o kterém bude řeč dnes, je toho dalším důkazem.
Nevyzpytatelnost podnikání za velkou zdí na vlastní kůži pocítil i takový gigant, jakým je japonská Toyota. Ta čerstvě dostala pokusu přes čtvrt miliardy korun za to, že odmítala prodávat nové automobily bez větších slev. Zastoupení automobilky v Číně prý dealerům zakazovalo snižování cen u některých modelů dceřiného Lexusu o více než šest procent pod ceníkovou hodnotu.
Něco takového nám přijde naprosto běžné, jistě i většina českých dealerů jakékoli automobilky má jistě stanovené cenové hranice, pod které nesmí jít, jinak jim bude hrozit postih. Důvod je prostý - neexistence takových mantinelů by zejména v těžkých časech, kterými nyní Čína prochází, dovolovalo dealerům v horší finanční situaci jít až na hranici nebo dokonce za hranici nákupní ceny a tím (často nevratně) zkomplikovat situaci celé síti dealerů. To odpovědná automobilka nemůže dopustit a cenovou konkurenci mezi dealery reguluje.
Čínským úřadům ale toto jednání přišlo jako netržní a antimonopolní zákony porušující, a tak Toyotě udělili pokutu odpovídající dvou procentům ročního obratu firmy z v západní provincii Ťiang-su, kde mělo omezení platit. To nemusí znít až tak hrozivě, při odbytu Lexusu v Číně se ale jedná o 87,61 milionu juanů, tedy asi 286,5 milionu Kč. To jsou hodně velké peníze.
Dodejme, že Lexus je hnacím motorem růstu prodejů Toyoty v Číně. Přestože tamní trh celkově klesá, prodeje japonského výrobce za období od letošního ledna do listopadu vzrostly o 7,6 % na počet 1,46 milionu dodaných vozidel. Je tedy celkem pochopitelné, že Toyota nemá zájem nechat dealery kazit ceny tak výnosných aut, nyní už to ale nebude moci dělat. A ještě k tomu bude muset zaplatit tučnou pokutu.
Číňané mají rádi Lexusy a Toyota dealery omezovala v možnosti snižovat jejich ceníkové ceny. Úřady to vidí jako porušení antimonopolních zákonů a japonský gigant potrestali velmi tučnou pokutou
Zdroj: Nikkei
Bleskovky
- Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včera - Srovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024 - Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nejnovější články
- Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 40 minutami - Upadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera - Muž se vydal na 1 300 km dlouhou cestu s elektromobilem, z obyčejné dovolenkové jízdy se stal hon na nabíječky
včera - Nový VW Transporter poprvé ukázal svůj interiér, uvnitř nabídne dosud nevídané věci
včera - GM po fiasku pokusů s taxíky bez řidiče odkládá celý projekt „na neurčito”, asi už ví, jaká utopie to dnes je
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.26. 22:58 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.26. 17:35 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 07.26. 15:00 - pavproch
- BMW Divize 07.26. 14:38 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha