Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené”
13.8.2020 | Petr Miler
Bylo to jedno z mála atraktivních aut ze západu, která se tu dala alespoň nějak koupit v dobách komunismu. Doby jeho slávy pominuly, toto je ale jako nové.
Vyplatí se to připomínat, neboť lidé mají tendenci zapomínat to zlé a pamatovat si jen to dobré. Před rokem 1989 byla Česká republika, tehdy ještě součást socialistického Československa, hotovým skanzenem, kde „nové” se říkalo dekády zastaralému. Platilo to i o autech, kdy normou byly do příchodu Favoritu (který se ale před revolucí sotva začal prodávat ve větších počtech) vozy koncepčně pocházející z hloubi předchozích dekád, ať už šlo o škodovky nebo cokoli jiného.
Pár vozů západních značek se ale do ČSSR přece jen dostalo a nejčastěji šlo Fiaty. Nebyla to náhoda, strůjce úspěchu Fiatu Gianni Agnelli byl kovaný komunista, a tak ani Sovětům nevadilo zaplatit právě jemu za licenci na výrobu toho, čemu se u nás říkalo žigulík. Do československých Mototechen a ještě častěji do Tuzexů se pak pravidelně dostávaly i větší várky samotných Fiatů. Chtělo pořád konexe nebo devizy, abyste se k nim dostali, ale šlo to.
Nejvíce žádoucím italským autem se pak v druhé polovině 80. let stalo malé Uno. Prodejně vůbec nejúspěšnější Fiat je s 9 miliony vyrobenými kusy osmým historicky nejprodávanějším autem světa a jako magnet fungoval i na Čechy a Slováky. To si pište, že naprostá většina se k němu stejně nedostala, pokud vás ale sen o novém Unu neopustil dodnes, můžete si jej pořád splnit.
Ne, nebojte se, Fiat v postkoronavirovém zoufalství nevrátil tuto klasiku do výroby, to jen v Německu jeden z dealerů značky dodnes udržel ve stavu nového vozu jeden z vyrobených exemplářů. Nejde o předrevoluční kousek, ale model vyrobený až později, v roce 1996, ovšem nejtypičtější konfiguraci s litrovým motorem Fire. Auto sloužilo jako výstavní kousek a nikdy nebylo prodáno, dokonce ani nikdy nebylo zcela zbaveno ochranných fólií.
V tomto stavu vydrželo do dnešních dnů, kdy s ním byly podnikány pouze krátké cesty v souvislosti s pravidelnou údržbou. Na tachometru tak má pouhých 900 km a je... prostě nové, po všech stránkách. Jeho motor s výkonem 45 koní a 74 Nm točivého momentu dlažebním kostkám fazónu nepocuchá - stačí to jen na maximálku 145 km/h a zrychlení na stovku za 18 sekund, ale... co byste také chtěli od nového auta za 5 900 Eur, tedy asi 154 tisíc Kč. Právě tolik tento relikt stojí, asi pět průměrných českých platů. Skoro zadarmo ve srovnání s tím, co vše jste museli před 31 a více léty udělat, abyste se k novému Fiatu Uno dostali.














Vskutku pozoruhodný lístek na vlak do minulosti se objevil v prodeji v Německu. Dodnes nový Fiatu Uno může být váš za asi 154 tisíc korun. Foto: Zdroj: SportsCars4You.eu
Zdroj: SportsCars4You.eu
Bleskovky
- Řidič dostal postupně 78 pokut a přesto se nepolepšil, teď jde na 3 roky za mříže
25.1.2021 - Řidič BMW zcela ztratil kontrolu nad autem na sněhu, neuvěřitelná reakce jiného ho ale zachránila
22.1.2021 - Video zachytilo, jak řidič v plné rychlosti zasáhl autem vrtulník, to se hned tak nevidí
20.1.2021 - Řidič odtahovky názorně ukázal, jak rychle jde „postaru” vykrást i moderní auta
20.1.2021
Nejnovější články
- Nová Škoda Fabia ukázala svůj možný vzhled, nové tvary ji vrátí ztracený výraz
před hodinou - Máme spoustu nových informací o první skutečně nové Ladě Niva po 47 letech
před 9 hodinami - Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby
před 10 hodinami - Německé značky chystají nebývalou čistku v nabídce, skončí řada modelů i motorů
včera - Jen jedenkrát v historii vyrobilo Porsche neprůstřelnou 911, zklamala jedinou věcí
včera - Tesla v Evropě rychle ztrácí půdu pod nohama. Přesně tak, jak se dalo očekávat
včera - Obavy se naplnily, tlak EU pohřbil další malé a dostupné auto, někdejší prodejní hit
včera - Šejk si nechal přímo u automobilky postavit auto jako nikdo jiný, jen za úpravy dal 78 milionů
včera - Richard Hammond se shledal se svým milovaným autem, teď neví, co s ním provést
včera - Sportovní Opely se vrátí, ale v podobě, která bude karikaturou modelů, co známe
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04:59 - HondaMan
- Rychlodotazy 01:48 - Zajda
- CNG? PHEV? LPG? co vybrat 23:26 - KrPtKn
- Ecoboost nebo atmosféra 22:08 - M.Z.
- BMW Divize 20:10 - ExFun
- Jaké nové MPV auto v ceně okolo 500 tisíc? 19:57 - Jenyk
- Politický koutek 19:50 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 16:59 - řidičBOB
- Koronavirus 15:30 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 11:22 - Snowman000