Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené”

Bylo to jedno z mála atraktivních aut ze západu, která se tu dala alespoň nějak koupit v dobách komunismu. Doby jeho slávy pominuly, toto je ale jako nové.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené”

13.8.2020 | Petr Miler

Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené”

/

Foto: SportsCar4You.eu

Bylo to jedno z mála atraktivních aut ze západu, která se tu dala alespoň nějak koupit v dobách komunismu. Doby jeho slávy pominuly, toto je ale jako nové.

Vyplatí se to připomínat, neboť lidé mají tendenci zapomínat to zlé a pamatovat si jen to dobré. Před rokem 1989 byla Česká republika, tehdy ještě součást socialistického Československa, hotovým skanzenem, kde „nové” se říkalo dekády zastaralému. Platilo to i o autech, kdy normou byly do příchodu Favoritu (který se ale před revolucí sotva začal prodávat ve větších počtech) vozy koncepčně pocházející z hloubi předchozích dekád, ať už šlo o škodovky nebo cokoli jiného.

Pár vozů západních značek se ale do ČSSR přece jen dostalo a nejčastěji šlo Fiaty. Nebyla to náhoda, strůjce úspěchu Fiatu Gianni Agnelli byl kovaný komunista, a tak ani Sovětům nevadilo zaplatit právě jemu za licenci na výrobu toho, čemu se u nás říkalo žigulík. Do československých Mototechen a ještě častěji do Tuzexů se pak pravidelně dostávaly i větší várky samotných Fiatů. Chtělo pořád konexe nebo devizy, abyste se k nim dostali, ale šlo to.

Nejvíce žádoucím italským autem se pak v druhé polovině 80. let stalo malé Uno. Prodejně vůbec nejúspěšnější Fiat je s 9 miliony vyrobenými kusy osmým historicky nejprodávanějším autem světa a jako magnet fungoval i na Čechy a Slováky. To si pište, že naprostá většina se k němu stejně nedostala, pokud vás ale sen o novém Unu neopustil dodnes, můžete si jej pořád splnit.

Ne, nebojte se, Fiat v postkoronavirovém zoufalství nevrátil tuto klasiku do výroby, to jen v Německu jeden z dealerů značky dodnes udržel ve stavu nového vozu jeden z vyrobených exemplářů. Nejde o předrevoluční kousek, ale model vyrobený až později, v roce 1996, ovšem nejtypičtější konfiguraci s litrovým motorem Fire. Auto sloužilo jako výstavní kousek a nikdy nebylo prodáno, dokonce ani nikdy nebylo zcela zbaveno ochranných fólií.

V tomto stavu vydrželo do dnešních dnů, kdy s ním byly podnikány pouze krátké cesty v souvislosti s pravidelnou údržbou. Na tachometru tak má pouhých 900 km a je... prostě nové, po všech stránkách. Jeho motor s výkonem 45 koní a 74 Nm točivého momentu dlažebním kostkám fazónu nepocuchá - stačí to jen na maximálku 145 km/h a zrychlení na stovku za 18 sekund, ale... co byste také chtěli od nového auta za 5 900 Eur, tedy asi 154 tisíc Kč. Právě tolik tento relikt stojí, asi pět průměrných českých platů. Skoro zadarmo ve srovnání s tím, co vše jste museli před 31 a více léty udělat, abyste se k novému Fiatu Uno dostali.


Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 1 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 01Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 2 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 02Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 3 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 03Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 4 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 04Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 5 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 05Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 6 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 06Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 7 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 07Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 8 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 08Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 9 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 09Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 10 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 10Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 11 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 11Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 12 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 12Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 13 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 13Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 14 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 14
Vskutku pozoruhodný lístek na vlak do minulosti se objevil v prodeji v Německu. Dodnes nový Fiatu Uno může být váš za asi 154 tisíc korun. Foto: Zdroj: SportsCars4You.eu

Zdroj: SportsCars4You.eu

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.