Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Průšvih Maxe Verstappena s jízdou 124 km/h na devadesátce je bulvární plácnutí do vody, nebude z toho nic
23.8.2023 | Petr Miler
Nemáme pocit, že by toto léto byla nouze o poněkud vážnější témata, některá média ji ale zjevně mají. A tak rozmazávají relativně banální příhodu dvojnásobného šampiona F1 na francouzské dálnici. Jeho jízdu jako veřejné ohrožení nevyhodnotí nikdo a nikdy.
Nechápejte mě špatně, zákony jsou tu od toho, aby se dodržovaly. Pokud je chcete legálně porušit, musíte mít vážný důvod tak učinit, třeba krajní nouzi. Pokud s nimi nejste spokojeni, máte v demokratických zřízeních možnost iniciovat jejich změny a získat pro ně širokou podporu. A pokud je přesto chcete porušit, musíte se smířit s obvykle předem známým postihem, který za to hrozí. Víc v tom není, takhle je to fér.
Samozřejmě, věc má i jistý morální rozměr. Jsou lidé, kteří jsou pro mnohé vzorem a měli by vystupovat adekvátně své pozici ve společnosti. Max Verstappen, možná největší řidičský talent, který Formule 1 poznala od dob Senny a Schumachera, je z hlediska řízení jistě takovým vzorem, spousta lidí k němu jako k řidiči vzhlíží s posvátnou úctou. Měl by tedy jít příkladem, podle mě - byť jsem možná se svými vazbami na Nizozemsko zaujatý - ale nelze říci, že to nedělá. A nic na tom nemění ani bulvárem rozmazávaná příhoda, která se odehrála ve Francii.
Max V. tam řídil svůj Aston Martin Valkyrie, 1100koňový hypersport, po dálnici A8. Na sedadle spolujezdce v tu chvíli seděl Mark Cox, jeho přítel a osobní trenér, který později na Instagramu zveřejnil pár momentek z této jízdy. Proč to vůbec dělal, když mohl tušit, že se to může stát předmětem kritiky a zrovna Verstappen si na takové věci dává pozor? Jistě to tušil, když ale záběry zveřejňoval, měl pocit, že na nich není nic špatného. A víte proč? Protože na nich nic vyloženě špatného ani není.
To podstatné z onoho videa pořád můžete vidět níže, a tak jeho obsah posuďte sami. Verstappen jede po poloprázdné dálnici, vyjede z tunelu, něco nastaví na displeji infotainmentu a to je celé. Co na tom kdo vyštrachal? I když je to na dálnici, v tunelu platí limit 90 km/h, takže se 124 km/h na tachometru bude nejspíš přes něj. Některým pak vadí, že řídí jednou rukou a jiným zase, že se drží v levém pruhu, když nemusí.
Dobře, asi to není ukázka vrcholně odpovědného řízení, ale ani nemusíme argumentovat tím, že před sebou máme mimořádného řidiče v mimořádném autě - je to beztak irelevantní -, abychom řekli, že to není nic, co by bylo hodné pozastavení. Sjeďte si kdykoli po jakékoli francouzské dálnici a takovéto věci tam uvidíte skoro pořád. Lidé se nedrží vpravo, za jízdy si hrají s kdečím a rychlost... Ta je zde beztak neprůkazná, Maxovi V. nebylo nic naměřeno. A jestli je 124 km/h na tachometru reálných 110 nebo 130 km/h nikdo neví. Tak či onak není 30 km/h přes limit na drahých a často opuštěných francouzských „autoroutes” nic mimořádného, dostanete za to pokutu v přepočtu pár tisíc korun jako u nás.
Ano, Verstappen by se měl omluvit, říci něco jako, že si bude dávat příště pozor na to, že v dálničním tunelu neplatí limit 130 km/h, ale jinak? Je to jedno velké rozmáznuté nic, přesto francouzský bulvár tvrdí, že případ může řešit policie, vyhodnotit ho jako veřejné ohrožení a poslat nebohého Maxe V. dokonce do vězení. Tomu snad nikdo nemůže soudný věřit - pokud tohle je veřejné ohrožení, pak všichni ostatní řidiči jsou vrazi.
A mimochodem, předchozímu mistrovi světa F1 Lewisi Hamiltonovi bylo v roce 2012 ve Francii naměřeno 198 km/h na dálnici s omezením na 130 km/h, bylo mu zabaveno auto a dostal zákaz řízení na jeden měsíc. Ani si nevzpomínám, že by si toto mnohem vyšší a legálně neoddiskutovatelné překročení limitu získalo takovou pozornost. Na Hamiltonovu kariéru to nemělo vliv, protože Francouzi nemají žádnou moc nad jeho britským řidičákem, podobné je to v případě Verstappena a jeho nizozemské licence. Nebude z toho zkrátka nic, jakkoli nepochybujeme, že novináři se Maxe V. na tuto věc před víkendovou velkou cenou v Zandvoortu zeptají.



Možná by Verstappen měl jezdit s Hondou e, kterou kdysi propagoval, s tou rychlostní limity skoro ani překročit nelze. S 1100koňovou Valkyrií může jezdit až 350 km/h - fakt, že s ní jezdí třetinovou rychlostí, není hodné pozastavení. Foto: Honda
Zdroj: Nice Matin
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 5 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
Nejnovější články
Klasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 3 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 4 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 5 hodinamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 6 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 08:38 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch