Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už i Britové říkají, že žádný zákaz spalovacích aut nebude, ani u nich, ani jinde. Otevřeně vyzývají k referendu
27.2.2025 | Petr Miler
Debata na toto téma se posouvá směrem k realismu velmi pomalu, ale buďme rádi aspoň za to. V Británii bylo donedávna nemyslitelné, aby s takovým postojem veřejně vystoupil zástupce široce sledovaného média, už to možné je.
Existuje jen velmi málo významnějších médií, které mají na nařizování elektrických aut dlouhodobě podobně racionální pohled, jaký zastáváme my. Nebavíme se nyní o autech samotných, o těch si může myslet každý, co chce, na základě svých preferencí, způsobu využití auta, životního stylu, čehokoli takového. Bavíme se o schvalování nařizování nebo zakazování čehokoli namísto podpory hledání palety komplexně nejlepších řešení, což podle nás nemůže dělat nikdo soudný.
Zvyklo se to zaměňovat, jistě ne náhodou. My už přes dekádu vehementně odporujeme výlučně snaze na tomto poli rozhodovat o technických či ekonomických ideálech od zeleného stolu, dostáváme ale nálepku odpůrců konkrétních řešení, pochopitelně hlavně elektromobilů. Ty nám nemusí vyhovovat, samozřejmě, pravdou ale je, že je nikomu nezakazujeme a nikoho neomezujeme v tom si je kupovat. To ostatní chtějí omezovat nás, což si pochopitelně nepřejeme a přijde nám naprosto přirozené a normální se tomu bránit. Jakmile ale dnes takový pohled zastáváte, najednou „hejtujete” skvělé věci a okolí kolem vás začne stavět zdi.
Podobná zjednodušení jsou odporná, nejen mediálnímu světu a nejen automobilovému světu se ale stala v posledních letech vlastní. Také proto si málokdo opovažuje vystupovat na tomto poli racionálně - myslí si klidně to samé co my, ale v lepším případě „vyvažuje”, v horším případě raději pochlebuje tomu, co se očekává. Jenže svět se v posledních měsících znovu mění a kritických hlasů přibývá.
V Česku revoluci nečekejme, tady se tradičně přidáváme k hlavnímu proudu až v momentě, kdy bezpečně víme, jaký to vlastně je. Jinde ale stěží mohou být slepí a hluší k tomu, co se děje - lidé kolem Ursuly von der Leyen a jí podobných si mohou říkat, co chtějí, nelze ale přehlížet, že donedávna tak zaručené plány na stoprocentní elektrifikaci nabízených aut opouští jedna automobilka za druhou, Mercedesem počínaje, Porsche pokračuje a Stellantisem konče. Proč? Protože se ukázaly být fakticky neschůdnými a do sebezničení se jich bude držet jen pár fundamentalistů. To platí na straně průmyslu, kdo soudný pak bude za takových okolností dál pochlebovat elektrické budoucnosti za jakoukoli cenu na straně médií?
Kritiky tedy přibývá, a to nejen četností, ale i intenzitou. A to klidně z míst, která byste opravdu nečekali. Ve Velké Británii sice čas od času pohnou s termínem výslovného zákazu spalovacích aut, jinak tam ale jede skrytá forma „elektrické totality”, která se o to samé má postarat nejpozději k roku 2030 tak či onak. A už v dřívějších letech by měly být prodeje elektromobilů tak vysoké, že cokoli jiného zůstane zcela okrajový. Vystoupit proti tomu se trestalo cejchem a hranicí, Mike Rutherford z Auto Expressu, spoluzakladatel tohoto magazínu a dnes šéf jeho sloupkařů, už se ale nebojí.
Připusťme, že on nikdy nebyl tím, kdo by za zákazy a příkazy horoval, nicméně vždy „vyvažoval”. Ve svém posledním sloupku ale už hovoří jasnou řečí, když říká vlastně to, co my - že je klidný, protože podobné zákazy jsou tak neuskutečnitelné u něj doma ani v jiných zemích, že na ne jednoduše nedojde. A připomíná, že krom od reality odtržených politiků (a pár jejich zaslepených nohsledů) už není nikdo, kdo by o ně vlastně stál.
„Jsem víc než kdy jindy přesvědčený, že navrhovaný zákaz prodeje nových aut poháněných spalovacími motorem od roku 2030 nemůže nastat a také nenastane. Myšlenka, že tyto žádané, v továrnách čerstvě vyrobené stroje zajišťující osobní mobilitu budou oficiálně klasifikovány jako nelegální úderem půlnoci 31. prosince 2029, je směšná,” říká naprosto jasně a podepsali bychom z toho každé slovo.
„Je to nedodělaný nápad, o který většina výrobců, prodejců a spotřebitelů nežádala a nechce ho. Ale pokud si dnešní vláda, která nemá nejmenší ponětí o automobilech a bije motoristy (nebo i ta, která je zatím neznámá, a bude zvolena do léta roku 2029), stále přesvědčena o opaku, vyzývám ji, aby uspořádala referendum. Má jména a adresy přibližně 40 milionů britských držitelů řidičských průkazů, takže jim stačí položit nejdůležitější otázku jejich řidičského života: Chtějí, aby nová auta se spalovacími motory byla v roce 2030 zakázána?,” provokuje dál. A připomíná, že se vlastně nemusí ptát, existuje tisíc a jeden průzkum, je známa tisíc a jedna prodejní statistika, která odpovídá předem.
Pokud si chcete přečíst vše, co říká, máte možnost, ale nemá smysl to dál rozebírat, psali jsme to v různých tisíckrát. Proč se o tom zmiňujeme, je jen ten fakt, že se to děje, že se nůžky mezi politicky vnímanou realitou - a opravdovou skutečností - dál rozevírají a lidí, kteří odmítají pochlebovat nahému císaři, přibývá. Snad je to předzvěst změny smýšlení, na kterou Evropa dlouho čeká. Že zaznívá i z tak „zelené” Velké Británie, je dobré znamení.






Britové už se nebojí ústy velkých médií ptát: Opravdu chcete zakázat spalovací auta jako Škodu Octavia? Tak jděte a zeptejte se lidí. Vlastně ani nemusíte, je to od začátku jasně nesmyslná věc, kterou všichni rozumní lidé vidí, ale spousta z nich se bála o tom mluvit. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Stellantis v Evropě nabídne drsný sen českých zahrádkářů, neúspěchy konkurentů ho zjevně neodradily
8.11.2025
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
8.11.2025
Dosud neznámá firma stvořila neuvěřitelné Ferrari, na jaké by si už Italové netroufli. Roků práce ale může rychle začít litovat
8.11.2025
Ford má po prodělání 275 miliard Kč bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
9.11.2025
Tohle není jen krásná vzpomínka na původní Audi TT, ale do výroby nepuštěné monstrum schopné zesměšnit i kdejaké Ferrari
9.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.06. 22:26 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Politický koutek 12.06. 11:54 - jerry
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
