Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje
12.8.2019 | Mirek Mazal
Už pět měsíců trvá zákaz letů Boeingů 737 MAX 8 a pro letecké společnosti je to stále větší problém. Zavděk tak musí brát stroji kdysi dokumentovanými ještě na černobílých fotkách.
Téměř na den přesně drží úřady už pět měsíců na zemi stovky Boeingů 737 MAX. Okolnosti nutí jejich provozovatele čekat na vyřešení několika známých závad, které vedly k havárii minimálně dvou plně obsazených letů. Uzemněné stroje samozřejmě chybí ve vzduchu, proto letecké společnosti zoufale snaží obsadit chybějící čímkoli, co je k dispozici a objednávají přepravu i v letounech s výrobou ukončenou už před více než třiceti lety.
Službu za MAXy často přebírají Boeingy 737-200s, které se přestaly vyrábět v roce 1988. To znamená, že nejnovější kus přepravující pasažéry má za sebou 31 let fungování, jenže samotné letadlo je morálně ještě mnohem starší. Představeno bylo už před 54 lety a jde tedy o více jak půlstoletí starý stroj. Aerolinky přesto raději raději sahají po sice starých, ale aspoň prověřených letadlech, než aby lety úplně zrušily.
Je to pozoruhodný comeback, neboť loni nebyla žádná 737-200 používána jakoukoli americkou aerolinkou. A po celém světě jich bylo nasazeno jen 38, navíc většinou racionálně. Například Nolinor Aviation provozuje 10 těchto letadel, přestože jsou ekonomicky náročné na provoz. Menší motory lze vybavit ochranou proti vniknutí cizích předmětů, proto jsou vhodné k přistání i na menších letištích s nezpevněným povrchem. Proto stále operují na odlehlých lokalitách například v Kanadě či v některých rozvojových zemích.
Pochopitelně, většina velkých leteckých firem vnímá nasazení 737-200 jako nouzové řešení, jejich použití ale nejlépe ukazuje, jak velký průšvih uzemnění MAXů je. Kupříkladu brazilská GOL Airlines používá dvoustovky navzdory tomu, že na cestě do USA musí vykonat jinak nežádoucí mezipřistání v Dominikánské republice, kvůli doplnění paliva.
Problematický 737 MAX by se mohl vrátit do služby v prosinci, ale zatím jsou tyto informace na úrovni spekulací. Dokud se tak nestane, nedivte se, pokud vás na letišti „nabere” letadlo, které vám bude připomínat návrat maďarských Ikarusů (nebo Ikarů, pro puristy) do služeb hromadné autobusové dopravy v českých městech.
Boeing 737-200s byl moderní před 50 léty, přesto dnes znovu ve velkém přepravuje pasažéry
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 8 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 9 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 11 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva