K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času

Tohle auto si v době jeho největší slávy skutečně mohli pořídit i docela obyčejní lidé a královsky se bavit za jeho volantem, museli ale žít na západě. U nás jsme se mohli tehdy modlit za dodání Favoritu, neprožité sny si ale někdy lze s odstupem času splnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času

24.10.2021 | Petr Miler

K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času

/

Foto: Honda

Tohle auto si v době jeho největší slávy skutečně mohli pořídit i docela obyčejní lidé a královsky se bavit za jeho volantem, museli ale žít na západě. U nás jsme se mohli tehdy modlit za dodání Favoritu, neprožité sny si ale někdy lze s odstupem času splnit.

Pokud jste si na tomto světě odkroutili víc než pár dekád a alespoň trochu žijete auty, těžko vás mohly minout časy velké slávy japonských aut přelomu 80. a 90. let. Značky ze země vycházejícího slunce tehdy dostaly na trh řadu dnes nezřídka ikonických modelů se sportovním šmrncem, které byly rychlé, řidičsky podmanivé a přitom dostupné. Jedním z těch nejslavnějších byla Honda CR-X druhé generace.

Je to jeden z těch vozů, které chtěl mít po Sametové revoluci kde kdo, vzhledem k místní životní úrovni si jej ale nemohl dovolit skoro nikdo. Někteří si tento sen stihli splnit alespoň na trhu ojetin třeba o dekádu později, dnes je druhá generace v bazarech spíše raritou. A naprostá většina nabízených kusů je beztak dávno na odpis. Nyní se ale v nabídce objevil stroj, který je všechno, jen ne to.

Je to CR-X generace EF z roku 1990, který si jako první koupil kdosi v Portugalsku, odvezl jej z dealerství domů, postavil jej „na špalky” a už s ním nikdy nevyjel. Takhle prostý a komplikovaný osud zároveň tento vůz má. Není tedy divu, že má najeto pouhých 17 kilometrů z oné první jízdy a má dodnes původní nejen „neomačkané” pneumatiky, ale dokonce i olej ještě z továrny Hondy. Vyměněny byly pouze brzdová kapalina a baterie, to je celé. Nic vhodného na další ježdění, pochopitelně, sběratele ale budou tato fakta jen těšit.

Vůz má v útrobách klasickou jedna-šestku, byť bohužel ne vrcholný VTEC se 160 koňmi, ale jednu z prostředních specifikací šestnáctiventilu se 125 kobylami. O jejich přenos se stará pětistupňový manuál, který posílá celý výkon na přední kola. Při hmotnosti pouhých 915 kilogramů to bylo docela rychlé auto schopné akcelerovat na stovku okolo 8,5 sekundy a rozjet se díky aerodynamicky příhodné, subtilní stavbě až na 212 km/h.

Nabízený kousek, které si můžete in natura prohlédnout na zdrojovém odkazu, je skutečně v dokonalém stavu, takový nemívají ani v muzeích. Proč auto majitel držel déle jak 30 let bez užitku v garáži, nevíme, zlobit se na něj ale nutně nemusíme, stvořil tak hotový stroj času ve stříbrném laku s černo-černým interiérem. Cenu bohužel neznáme, prodávající zatím na naše dotazy neodpověděl a nechceme si nechávat tuto nabídku dále jen pro sebe. Sám ale zmiňuje, že jde o dost možná nejzachovalejší CR-X na světě a požadovaná suma tomu bude jistě odpovídat - méně než miliony korun bychom nečekali.


K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 1 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 01K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 2 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 02K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 3 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 03K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 4 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 04K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 5 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 05K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 6 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 06
Kdo si nezvládl koupit Hondu CR-X EF v době její největší slávy jako novou ani lehce jetou, má nyní možnost vrátit se v čase do roku 1990 a z Portugalska si odvézt jednu stále nejetou. Vypadá snad i lépe než kousky na dobových prezentačních záběrech. Ilustrační foto: Honda

Zdroj: Garagisti

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše