Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vzácné prototypy legendárního sporťáku roztrhali na kusy a poslali do šrotu
3.12.2019 | Mirek Mazal
Těžko snášíme pohled na devastaci jakéhokoli pojízdného auta, v tomto případě je to ale pohled obzvláště bolestivý. Jde o první generaci Viperu GTS, jehož zničení šlo docela snadno zabránit.
Dvě bolestivá videa zachycují zbytečnou likvidaci amerických automobilových ikon devadesátých let minulého století. Pár Viperů GTS první generace skončil v kleštích stroje, jehož obsluha se devastací kultovních Zmijí z předprodukční série evidentně bavila.
Záběry připomínají postup Chrysleru, který před několika léty začal stahovat ze světa prototypy úvodní série. Celkem 93 nehomologovaných prototypů bylo původně rozdáno vzdělávacím institucím pro použití v učebních programech. Ani jeden exemplář původně neměl jakýkoliv systém řízení emisí a další zákonné nezbytnosti, proto auta nemohla na veřejné silnice.
Dva z těchto Viperů byly později upraveny pro použití na veřejných silnicích, i jejich osud ale byl zpečetěn v železném kontejneru plném kovového odpadu. Chrysler si po celou dobu ponechal všechny předvýrobní Zmije ve svém vlastnictví a prý kvůli obavám z legálních následků jejich možného použití raději poslal všechny vozy na šrotiště.
Jakkoli takové motivaci rozumíme, rozhodnutí zničit všechna auta nechápeme. Byly to vzácné kusy automobilové historie, které nemusí na silnici proto, aby přinášely užitek. Byly by ozdobou jakéhokoli automobilového muzea po celém světě, jimž je mohl Chrysler darovat stejně dobře jako poslal do šrotu. Bohužel se ale rozhodl pro druhou možnost, a to bez jediné výjimky.
Aut přitom bylo líto i těm, kteří s nimi pracovali. Studenti jedné z washingtonských škol chtěli zachránit „své” kupé před rozdrcením na hromadu šrotu. Kolektiv South Puget Sound Community College v prvotní fázi čtvrtý vyrobený kus ubránil, později ale i ten musel být zničen.
Hodnota tohoto konkrétního auta byla svého času odhadnuta na čtvrt milionu dolarů (5,8 milionu Kč) a už vysoká suma naznačuje, že zkušební předchůdce ikonického sporťáku nepochybně patří spíš do muzea než do šrotu. Bohužel, automobilka rozhodla jinak a její krok dnes už nikdo nezvrátí.
Předprodukční Viper první generace měly smutný osud, i když se našlo dost těch, kteří bojovali za jejich záchranu
Obsluha skládky se se zjevně bavila, rozhodnutí o zničení aut ale padlo jinde a zvrátit se jej nepodařilo nikomu
Zdroj: Shawn C@Youtube přes The Drive
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 6 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejčtenější články
- Fiasko s elektromobily se Hertzu vrací jako bumerang, firma se kvůli nim snížila k velmi pochybným praktikám
9.4.2024 - Už i v Evropě. Krachující Fisker v zoufalosti zlevnil všechna auta o 507 tisíc Kč, koupit je není problém ani pro Čechy
9.4.2024 - The Grand Tour se má vrátit bez Clarksona a spol., proč by se na ni ale pak měl někdo dívat?
9.4.2024 - Subaru začalo prodávat sportovní BRZ úplně oholené i s ocelovými koly. Je tak levné, že vám to bude jedno
9.4.2024 - Nejrychlejší Corvette vyzvala na souboj třikrát dražší McLaren 750S, na svou cenou předvádí neskutečné věci
9.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva