Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vzácné prototypy legendárního sporťáku roztrhali na kusy a poslali do šrotu
3.12.2019 | Mirek Mazal
Těžko snášíme pohled na devastaci jakéhokoli pojízdného auta, v tomto případě je to ale pohled obzvláště bolestivý. Jde o první generaci Viperu GTS, jehož zničení šlo docela snadno zabránit.
Dvě bolestivá videa zachycují zbytečnou likvidaci amerických automobilových ikon devadesátých let minulého století. Pár Viperů GTS první generace skončil v kleštích stroje, jehož obsluha se devastací kultovních Zmijí z předprodukční série evidentně bavila.
Záběry připomínají postup Chrysleru, který před několika léty začal stahovat ze světa prototypy úvodní série. Celkem 93 nehomologovaných prototypů bylo původně rozdáno vzdělávacím institucím pro použití v učebních programech. Ani jeden exemplář původně neměl jakýkoliv systém řízení emisí a další zákonné nezbytnosti, proto auta nemohla na veřejné silnice.
Dva z těchto Viperů byly později upraveny pro použití na veřejných silnicích, i jejich osud ale byl zpečetěn v železném kontejneru plném kovového odpadu. Chrysler si po celou dobu ponechal všechny předvýrobní Zmije ve svém vlastnictví a prý kvůli obavám z legálních následků jejich možného použití raději poslal všechny vozy na šrotiště.
Jakkoli takové motivaci rozumíme, rozhodnutí zničit všechna auta nechápeme. Byly to vzácné kusy automobilové historie, které nemusí na silnici proto, aby přinášely užitek. Byly by ozdobou jakéhokoli automobilového muzea po celém světě, jimž je mohl Chrysler darovat stejně dobře jako poslal do šrotu. Bohužel se ale rozhodl pro druhou možnost, a to bez jediné výjimky.
Aut přitom bylo líto i těm, kteří s nimi pracovali. Studenti jedné z washingtonských škol chtěli zachránit „své” kupé před rozdrcením na hromadu šrotu. Kolektiv South Puget Sound Community College v prvotní fázi čtvrtý vyrobený kus ubránil, později ale i ten musel být zničen.
Hodnota tohoto konkrétního auta byla svého času odhadnuta na čtvrt milionu dolarů (5,8 milionu Kč) a už vysoká suma naznačuje, že zkušební předchůdce ikonického sporťáku nepochybně patří spíš do muzea než do šrotu. Bohužel, automobilka rozhodla jinak a její krok dnes už nikdo nezvrátí.










Předprodukční Viper první generace měly smutný osud, i když se našlo dost těch, kteří bojovali za jejich záchranu
Obsluha skládky se se zjevně bavila, rozhodnutí o zničení aut ale padlo jinde a zvrátit se jej nepodařilo nikomu
Zdroj: Shawn C@Youtube přes The Drive
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včeraMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včeraFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včeraZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
včera