Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zapomenutá francouzská silniční stíhačka se dá koupit dodnes nová, první majitel ji dekády „sušil” v garáži
10.11.2022 | Petr Miler
Podle všeho to nebyl záměr, majiteli ale plány na ježdění s tímto vozem okolnosti zkřížily tolikrát, že nakonec zemřel dřív, než jej znovu vytáhl na silnice. Nechtěně se tak postaral o vznik unikátní vzpomínky na dnes už skoro zapomenuté auto.
Peugeot 309 je auto s mimořádně spletitou historií. Mnozí jej vnímají jako „205 s kufrem”, tak jednoduché to s ním ale zdaleka není. Svůj život začal jako zamýšlený nástupce Talbotu Horizon, tedy levnější značky skupiny PSA, která navíc na některých trzích působila jako Chrysler či Simca. Měl si říkat Arizona, než se ale stačil jeho osud tímto směrem stočit, rozhodla mateřská skupina, že používáním tří zmíněných alternativních značek v Evropě skoncuje. Rozpracované auto ovšem do prodeje dostat chtěla.
Vznikl tak Peugeot, který navazoval a nenavazoval na model 305, proto si také říkal 309. Ačkoli zadáním pro dokončení jeho vývoje bylo použití maxima dílů z 205 (mj. kompletních dveří či prodloužené podlahové plošiny), jde v nitru více o Simcu a Chrysler než o Peugeot. Dokonce i design vozu vznikl mimo obvyklé struktury lví značky - Peugeot si nechával až do konce 90. let dělat karoserie u Pininfariny, o vzhled 309 se ale opět postarali designéři dvou výše zmíněných značek, třebaže se zadáním podobnosti s dvěstěpětkou neměli až tak složitou práci.
Z těchto důvodů není model 309 tak respektovaný jako 205, bylo to prostě horší auto, třebaže pořád zajímavé a ve výsledku prodejně úspěšné. Jedna verze ale sklízela obdiv od chvíle, kdy se objevila - GTI. A je smutné, že dnes už si spousta lidí ani nevzpomene, že vůbec vznikla.
Právě aby Peugeot dopřál modelu 309 lepší image, stvořil s větší pílí variantu GTI používající techniku stejně pojmenované a dnes legendární 205. Vůz tak dostal relativně objemný benzin 1,9 se 122 koňmi, s nimiž při hmotnosti pouhých 909 kg (dnes naprosto neuvěřitelné číslo) pelášil velmi přesvědčivě - na stovce byl za 8,7 sekundy a rozjel se až na 202 km/h. I tomto směru se měřítka změnila, ostudná čísla to ale ale nejsou. A tohle auto se objevilo na trhu v roce 1987, tehdy to byla silniční stíhačka svého druhu.
I 309 GTI tak nakonec platil za jeden z nejlepších ostrých kompaktů a zejména ve Velké Británii zažil velký prodejní úspěch - ještě v roce 1995 po silnicích jezdil ve více než 10 tisících kusech. Co z nich zbylo dodnes? To vám řekneme přesně: 57 aut, tak praví britský registr. Naprostá většina ostatních bude dávno na prach a tušíme, že ani z oněch 57 exemplářů nebude každý zrovna výstavní. O to zajímavější je ale kus na fotkách níže.
K prodeji jej nabízí firma SMC Automotive, specialista na výjimečná auta minulosti z britského Wirralu. Z pozůstalosti prvního majitele se jí totiž podařilo získat dodnes prakticky nový 309 GTI, o kterém zřejmě správně říká, že jde o nejméně jetý exemplář na celém světě. Na tachometru má totiž dodnes pouhých 241 km, prakticky nic. A jeho osud je stejně pozoruhodný podobně jako jeho současný stav.
Koupen byl v únoru roku 1991 jeho prvním a jediným vlastníkem, který jej normálně přihlásil do provozu s úmyslem s ním jezdit. Zřejmě neplánovaně ale musel za prací mimo Británii, a tak auto zavřel do garáže a nechal jej na tomto místě s asi 160 ujetými km. Proč jej nepoužil ani nikdy později, netušíme, z dostupné dokumentace je ale patrné, že auto se začal znovu zajímat až o 8 let později, kdy jej chtěl nechat pojistit, aby s ním konečně vyjel. Nestalo se, a tak tento rudý 309 GTI strávil na stejném místě dalších 17 let, kdy opět došlo na pokus o zprovoznění. Auto tehdy absolvovalo STK s méně jak 200 km na tachometru, jak už ale tušíte ze současného stavu najetých kilometrů, ani poté velká jízdní nirvána auto nepotkala.
Stále první majitel tak auto znovu zavřel, až zemřel, aniž by s vozem za celou jeho i svou existenci najel více než oněch 241 km. Je to skoro smutné, ale je výsledkem je vůz v naprosto muzejním stavu, na jaký znovu v prodeji hned tak nenarazíte, pokud vůbec někdy. Však se na auto podívejte, je nové, ne jako nové, naprosto perfektní, chce se říci až lahodné. Jen volant vpravo trochu kazí představy o jeho prohánění po českých silnicích, nad takovou „drobnost” se ale u podobného skvostu musíte povznést.
Pokud byste o auto měli zájem, může být vaše za 29 994 liber, tedy asi 837 tisíc Kč. Cenovka je to na jednu stranu tučná, na tu druhou si ale říkáme, že za podobný unikát to na současné poměry není zase tak moc. Tohle už není auto na ježdění, to je investiční rarita, o které prodávající říká, že jednou bude stát 100 tisíc liber, tedy skoro 2,8 milionu Kč. A máme pocit, že moc nepřehání, pokud ji tedy zachováte v podobné kondici i pro další generace.
Příběh tohoto auta je stejně mimořádný jako jeho stav. Na existenci Peugeotu 309 GTI už spousta lidí zapomnělo, teď si ji lze připomenout dodnes nejetým, dost možná už světově unikátním exemplářem od prvního majitele. Foto: SMC Automotive, publikováno se souhlasem
Zdroj: Cars And Classic
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera