Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ze stodoly po létech stání vytáhli zdánlivě obyčejný Ford, zaprášené auto teď nálezci vynese miliony
22.10.2023 | Petr Miler
Pochopitelně není tak obyčejný, jak se na první pohled zdá, přesto je to pořád vůz tuctové značky i jména, který koupíte v bazaru klidně za 10 tisíc Kč. Na verzi RS Cosworth ale mohou být i 2 miliony málo, zvlášť s touto historií.
Ford je v posledních letech v Evropě těžce na ústupu ze slávy, předchozí dekády ale prožíval na starém kontinentu v docela jiné atmosféře. V roce 2015 se dokonce mohl pochlubit fascinující historií modelů s písmeny RS ve jméně, kterou od té doby už nijak nerozšířil a podle všeho ani nerozšíří.
Najdeme mezi nimi spoustu skutečně žádoucích aut, tím možná úplně nejvíce fascinujícím je ale Ford Escort RS Cosworth. Jde o silniční provedení auta, které v 90. letech létalo po erzetách světových rallye a největších úspěchů dosahovalo v rukou Françoise Delecoura. Za volantem ale sedával i Tommi Mäkinen, Miki Biaison nebo Carlos Sainz, otec dnešního pilota Formule 1 jezdící za Ferrari.
Silniční varianta familiárně označovaná Cossie, kterou Ford vyráběl mezi léty 1992 a 1996, v sérii na všechna kola posílala až 225 koní výkonu a 310 Nm točivého momentu. Je fascinující z mnoha důvodu, mimo jiné uložením motoru. Ten v autě trůnil podélně, kvůli čemuž se auto muselo vyrábět tak, že si napřed našel své místo motor a až pak se kolem něj postavila přední část karoserie - je to i jediný Escort té generace, který má motor uložený podélně, všechny ostatní verze ho mají napříč.
Bylo to také údajně první masově vyráběné auto vůbec, které mělo na přední i zadní nápravě skutečný přítlak, i když nijak velký. V rychlosti 112 km/h to bylo 45 N vpředu a 190 N vzadu díky slavnému zadnímu křídlu, které vymyslel dnes též legendární - tehdy začínající - designér Frank Stephenson. Není tedy divu, že se kousky v dobrém stavu a bez tuningu prodávají za vysoké sumy, ostatně jich mělo vzniknout jen 7 145 kusů a spousta byla během let rozvěšena po stromech ať už skutečnými závodníky či příliš ambiciózními amatéry. Přesto zaskočí, jak ceněné auto to dnes je. A to na fotkách níže nebude výjimkou.
Neobvykle (ale o to lákavěji) zeleně zbarvený stroj byl původně prodaný v Nizozemsku, a to už v roce 1992. Jde tedy o ceněnou verzi z první výrobní série, která má nejblíže závodnímu provedení, jemuž silniční provedení sloužilo jako homologační speciál. Disponuje tedy ještě velký turbem, které sice nečiní jízdu s Cossie nějak zvlášť vyzpytatelnou, naléhavost projevu motoru je ale mimořádná. Původní majitel si auto koupil na ježdění, a tak s ním „natočil” přes 100 tisíc km. Ten druhý už měl ale v plánu ho hlavně „sušit”.
Vůz tak zavřel do stodoly a byť jej zkraje čas od času provětral, na tachometru má po 31 letech od svého zrodu pořád jen 105 792 km. To protože během posledních let nedojel vůbec nikam - auto zůstalo stát ve stodole, kde se na něj prášilo a vysvobodil jej z ní až jeho nálezce a současný prodávající, znovu Nizozemec. Stav auta je tak jednak naprosto originální a jednak velmi zachovalý, jakkoli je třeba si odmyslet nánosy prachu, které na něm v oné stodole ulpěly. Nakonec i to je ale lákadlem, neboť právě díky tomu je zachovalý zvenčí i uvnitř. V interiéru vidíme na 105 tisíc najetých kilometrů jen velmi málo opotřebení, čalounění „Hexagon Cloth” na sedačkách od Recara tak pořád výmluvně připomíná, že 90. léta byla jen jednou.
Je jasné, že tohle auto má svou hodnotu, přesto může zaskočit, za kolik se má prodat. Nabízeno je v aukci firmy Collecting Cars, od níž se o voze dozvídáme, a nabízená cena je už 5 dnů před koncem aukce 32 500 Eur, tedy víc jak 800 tisíc Kč. Originální Cossie se dnes prodávají i za 2,5 milionu klidně s podobnými nájezdy, takže nečekejme, že by se tento kousek navzdory svému „špinavému” stavu při tak jasné historii prodal za méně než 2 miliony Kč. Docela úctyhodná suma na zaprášený starý Escort, co říkáte?



























Tento Ford Escort RS Cosworth zůstal dodnes původní, právě proto má přijít na takové peníze. Je to pozoruhodná ukázka toho, co Ford v minulosti také prodával. Foto: Collecting Cars, tiskové materiály
Zdroj: Collecting Cars
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
před 8 hodinamiVW to u rekordního Golfu, který nikdo jiný jako rekordní neuznává, trochu přehnal s červenou. Auto vypadá jako rtěnka na kolech
před 9 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 11 hodinamiLada nečekaně inovovala svou novější Nivu, vypadá překvapivě svěže. A další překvapení se skrývá pod kapotou
včeraNové Audi Q3 v úplném základu působí neuvěřitelně uboze. Tohle za 1,1 milionu korun?
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 06.23. 22:37 - rhinos
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Pneu koutek 06.23. 21:38 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.
- Vačka palivového čerpadla 06.23. 10:31 - xodis