Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing
26.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
BMW 3 E30, E36, E46... Pamatujete? Jak byste nemohli. Tato kódová označení modelů BMW měla logiku. Teď si říkají G a F a žádnou nemají.
Když jsme byli mladší, říkali jsme modelům BMW skoro častěji kódy generací, než obchodními označeními modelů. Všichni prostě věděli, že „E třicet devítka” je řada 5 a „E čtyřicet šestka” řada 3, mimochodem dodnes vyhledávaná. Koho bavila SUV, věděl také, že první generace X5 měla označení E53, a fanoušek sporťáků zase věděl, že krásné kabrio Z8 mělo kód hned vedle - E52.
Tyhle kódy nebyly samoúčelné a dobře se pamatovaly i proto, že měly svou logiku. Nikdo si je nevymyslel při pohledu z okna - ono E pochází z německého slova „Entwicklung”, doslova přeloženo „vývoj”, přesněji řekněme „vývojový stupeň”. A čísla za ním šla postupně, ovšem ne zcela, protože každý vývojový vůz se nedočkal sériové výroby. Entwicklung 28 se třeba do produkce dostalo, Entwicklung 29 nikoliv, ale Entwicklung 30, 31 a 32 zase ano.
Takhle to pokračovalo do začátku nového tisíciletí a nikdo s tím neměl problém. Pak ale do hry vstoupil marketing.
Lidé z toho oddělení si uvědomili, že tyto „interní” kódy jednotlivých modelů už dávno nejsou interní, že se tak autům prostě říká. Řada 3 se dělá dekády a když řeknete „mám trojku”, je to něco jako když povíte „mám boty” - může to znamenat různé věci. Proto se začalo říkat, že někdo má „trojku E46” a rozšířilo se to tak moc, že tomu rozumí i lidé, kteří nejsou zrovna fanoušky značky.
Někomu z marketingu se ale tahle čísla musela zdát obtížně vyslovitelná. Však „é-čtyřicet-šest” se neříká zrovna snadno, stejně jako spousta jiných kódů. Po řadě 7 E65 tak tak BMW začalo dávat novým modelům téměř výhradně kulatá čísla - řada 5 byla E60, řada 3 E90, X5 E70. Modely s „nekulatými” čísly byly výjimkou a většinou v rámci toho, co nemělo u BMW žádnou tradici a kódy tomu nikdo neříkal - např. řada 1 dostala číslo E81, X1 první generace je E84 a druhé generace F48. Jinak se ale automobilka držela kulatých čísel. Pak ovšem došla.
Říkat něčemu E100 by asi nebylo dost sexy, a tak se BMW se přesunulo o písmeno dál. K F jako... nic. Žádný vývojový stupeň, prostě F. Začalo se od F01 u řady 7, která se představila v roce 2008. Pak přišla řada 5 F10, řada 1 F20, řada 3 F30 atd. F se ale zřejmě okoukalo, a tak BMW, aniž by vyčerpalo všechny možnosti, přešlo na písmeno G, navíc ne od 01, ale 11. A tak je nová X3 G01, řada 7 G11, pětka G30 a tak to půjde dále.
V současnosti už tedy označení nemají vůbec žádnou spojitost s tím, kdy dané auto přišlo na svět. Řada 7 G11 se prodává od roku 2007, ale zbrusu nová M5, ta, co má v základu pohon všech kol, dostala označení F90. M3 vzniklá na základě sedanu generace F30 je označena F80.
Nové značení jednotlivých modelů BMW navíc vnáší chaos do celé věci i jinak - dříve byl jeden model jeden vývojový stupeň, tedy např. řada 3 E46 byla sedan, kupé, kabriolet i kombík. Od E90 je to ale jinak - protože už to nic neznamenalo, z kombi se udělalo E91, z kupé E92 a z kabria E93. A tak je tomu dodnes.
Je to na první pohled drobnost, hloupost, nesmysl. Na ten druhý to ale podtrhuje zkazky o tom, jak moc se v BMW změnila kultura, jak odlišně začala tato značka na přelomu milénia uvažovat a čemu podřídila vývoj nových aut. Marketing zkrátka začal ovládat vše a tato situace zašla až tak daleko, že „mu nestačila” kořist v podobě dramatické proměny samotných aut - zmocnil se každé myslitelné drobnosti, která má vazbu na image, kterou může jakýmkoli způsobem vyždímat a zlepšit jí vnímání toho či onoho bez jakékoli spojitosti s realitou. Na jednu stranu... proč ne. Na tu druhou se ale pak nelze divit, že bývalý viceprezident BMW říká, že automobilka už žije jen ze své aury a nic by si od ní nekoupil...



Ještě v dobách E46 byl původ označení jasný - byl to produkt vzešlý ze 46. auta, které se kdy u BMW pokusili vyvinout
Dnes jsme u písmen F a G bez vazby na cokoli. Je to jen kód, který se má dobře vyslovovat...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nejnovější články
Ojetá stylová sportovní audina je bolestivou vzpomínkou na doby, kdy jste si do takového auta mohli poručit prakticky cokoli
před 3 hodinamiCeny ojetých aut znovu rostou, jen elektromobily dál ztrácí hodnotu raketovým tempem. Přehled největších propadáků je jich plný
před 5 hodinamiŠéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
před 6 hodinamiRealita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
před 8 hodinamiLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.14. 13:45 - pavproch
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.13. 12:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.13. 12:02 - řidičBOB
- BMW Divize 06.12. 09:57 - Vrooom