Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing
26.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
BMW 3 E30, E36, E46... Pamatujete? Jak byste nemohli. Tato kódová označení modelů BMW měla logiku. Teď si říkají G a F a žádnou nemají.
Když jsme byli mladší, říkali jsme modelům BMW skoro častěji kódy generací, než obchodními označeními modelů. Všichni prostě věděli, že „E třicet devítka” je řada 5 a „E čtyřicet šestka” řada 3, mimochodem dodnes vyhledávaná. Koho bavila SUV, věděl také, že první generace X5 měla označení E53, a fanoušek sporťáků zase věděl, že krásné kabrio Z8 mělo kód hned vedle - E52.
Tyhle kódy nebyly samoúčelné a dobře se pamatovaly i proto, že měly svou logiku. Nikdo si je nevymyslel při pohledu z okna - ono E pochází z německého slova „Entwicklung”, doslova přeloženo „vývoj”, přesněji řekněme „vývojový stupeň”. A čísla za ním šla postupně, ovšem ne zcela, protože každý vývojový vůz se nedočkal sériové výroby. Entwicklung 28 se třeba do produkce dostalo, Entwicklung 29 nikoliv, ale Entwicklung 30, 31 a 32 zase ano.
Takhle to pokračovalo do začátku nového tisíciletí a nikdo s tím neměl problém. Pak ale do hry vstoupil marketing.
Lidé z toho oddělení si uvědomili, že tyto „interní” kódy jednotlivých modelů už dávno nejsou interní, že se tak autům prostě říká. Řada 3 se dělá dekády a když řeknete „mám trojku”, je to něco jako když povíte „mám boty” - může to znamenat různé věci. Proto se začalo říkat, že někdo má „trojku E46” a rozšířilo se to tak moc, že tomu rozumí i lidé, kteří nejsou zrovna fanoušky značky.
Někomu z marketingu se ale tahle čísla musela zdát obtížně vyslovitelná. Však „é-čtyřicet-šest” se neříká zrovna snadno, stejně jako spousta jiných kódů. Po řadě 7 E65 tak tak BMW začalo dávat novým modelům téměř výhradně kulatá čísla - řada 5 byla E60, řada 3 E90, X5 E70. Modely s „nekulatými” čísly byly výjimkou a většinou v rámci toho, co nemělo u BMW žádnou tradici a kódy tomu nikdo neříkal - např. řada 1 dostala číslo E81, X1 první generace je E84 a druhé generace F48. Jinak se ale automobilka držela kulatých čísel. Pak ovšem došla.
Říkat něčemu E100 by asi nebylo dost sexy, a tak se BMW se přesunulo o písmeno dál. K F jako... nic. Žádný vývojový stupeň, prostě F. Začalo se od F01 u řady 7, která se představila v roce 2008. Pak přišla řada 5 F10, řada 1 F20, řada 3 F30 atd. F se ale zřejmě okoukalo, a tak BMW, aniž by vyčerpalo všechny možnosti, přešlo na písmeno G, navíc ne od 01, ale 11. A tak je nová X3 G01, řada 7 G11, pětka G30 a tak to půjde dále.
V současnosti už tedy označení nemají vůbec žádnou spojitost s tím, kdy dané auto přišlo na svět. Řada 7 G11 se prodává od roku 2007, ale zbrusu nová M5, ta, co má v základu pohon všech kol, dostala označení F90. M3 vzniklá na základě sedanu generace F30 je označena F80.
Nové značení jednotlivých modelů BMW navíc vnáší chaos do celé věci i jinak - dříve byl jeden model jeden vývojový stupeň, tedy např. řada 3 E46 byla sedan, kupé, kabriolet i kombík. Od E90 je to ale jinak - protože už to nic neznamenalo, z kombi se udělalo E91, z kupé E92 a z kabria E93. A tak je tomu dodnes.
Je to na první pohled drobnost, hloupost, nesmysl. Na ten druhý to ale podtrhuje zkazky o tom, jak moc se v BMW změnila kultura, jak odlišně začala tato značka na přelomu milénia uvažovat a čemu podřídila vývoj nových aut. Marketing zkrátka začal ovládat vše a tato situace zašla až tak daleko, že „mu nestačila” kořist v podobě dramatické proměny samotných aut - zmocnil se každé myslitelné drobnosti, která má vazbu na image, kterou může jakýmkoli způsobem vyždímat a zlepšit jí vnímání toho či onoho bez jakékoli spojitosti s realitou. Na jednu stranu... proč ne. Na tu druhou se ale pak nelze divit, že bývalý viceprezident BMW říká, že automobilka už žije jen ze své aury a nic by si od ní nekoupil...



Ještě v dobách E46 byl původ označení jasný - byl to produkt vzešlý ze 46. auta, které se kdy u BMW pokusili vyvinout



Dnes jsme u písmen F a G bez vazby na cokoli. Je to jen kód, který se má dobře vyslovovat...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
včera
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.15. 08:46 - Brus
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
