Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
5 levných aut s motorem V12, která vás postupně zruinují. A nebo také ne
5.4.2018 | Petr Miler
Dvanáctiválce jsou snad nejlákavější motory. Jenže ne každý z nás si může koupit nové Lamborghini. Tady jsou levnější alternativy, nikoli bez rizika.
Pořizovat si starší dvanáctiválcové auto za pár set tisíc korun je z racionálního hlediska velmi špatný nápad, protože provozní náklady něčeho takového bývají enormní. První majitelé, kteří za takové auto dali tři, čtyři, šest milionů korun, s něčím takovým jistě počítali a asi to pro ně nebyl velký problém.
Jenže když člověk za patnáctiletou V12 dá pár set tisíc korun, provozní náklady se nezmenší proporcionálně. Přinejlepším zůstanou stále stejné, přinejhorším budou růst, protože takové auto bude už mít něco za sebou. Protože se pohybujeme mezi prémiovými značkami, hodinové sazby v autorizovaných servisech hravě přesáhnou tisíc korun.
Další věcí jsou náhradní díly - třeba vzduchové tlumiče mohou stát klidně 30 tisíc za kus. Zapalovací svíčky a cívky nejsou čtyři, je jich dvanáct. A úplně všechno ovládané elektricky znamená, že úplně všude jsou elektromotory, které se mohou pokazit. Zkrátka - spotřeba, která se těžko dostane pod 15 litrů na sto, klidně může znamenat v provozu dvanáctiválce jen drobné.
Ale také nemusí. Můžete natrefit na vynikající kousek, jehož údržba bude sice stále dražší oproti Volkswagenu Passat, ale nemusí jí být o mnoho víc a poruchy se vám také můžou vyhýbat. Je však mylné předpokládat, že to tak bude jistě, když auto jako nové bylo drahé. Vysoká cena auta totiž neznamená adekvátně vyšší odolnost ve srovnání s běžnými auty. Proč tomu tak je, resp. může být, jsme se kdysi rozepisovali v článku o přepychových autech za cenu Octavie.
Osmiválce bývají lehčí, spolehlivější, mívají nižší spotřebu i provozní náklady. Také výběr je větší a klidně i v tom samém modelu bývá V8 levnější na pořízení i na provoz. Jenže pro nadšence je dvanáctiválec magický, přitažlivý, ušlechtilý. Co na tom, že není v Lamborghini. Pokud jste na tom stejně, tady je pět relativně levných aut s V12, která by za to stála.
1. Aston Martin DB7
Možná to vypadá jako nesmysl, jednak na první pohled a jednak při pohledu na ceny DB7, ale protože na světě moc dvanáctiválců není, tenhle sexy Aston opravdu patří k nejlevnějším dvanáctiválcům na trhu. Šasi má základ v Jaguaru XJS a pod kapotou je motor o objemu 5,9 litru, který vznikl spojením dvou šestiválců od Fordu, ale plebejským původem se nenechte odradit - sametový je úplně stejně jako jiné V12 a používá se dodnes.
Ovšem, není to jediná součástka Astonu DB7 s plebejským původem - další jsou třeba zadní světla. Takové vypůjčení není žádná výjimka a kvality DB7 rozhodně nesnižuje, ale přesto - chcete-li Aston s dvanáctiválcem, dá se silně doporučit novější a designově víc nadčasový model DB9. Ten už ale levný není...



2. BMW 750iL
Přitažlivost řady 7 generace E38 není omezena jen na dvanáctiválcovou verzi, křivky vozu navržené Boykem Boyerem jsou dosud mnohými fanoušky považovány za vrchol designu BMW. Navíc tohle auto vypadá, jako že uvnitř sedí někdo, jehož ďábelské plány dokáže překazit jedině James Bond. Nebo naopak - agent 007 osobně.
Špičkový komfort v kabině je samozřejmostí a pod kapotou je motor, který se stal základem pro dvanáctiválec v McLarenu F1. Největším slabým místem motoru je údajně chladicí systém.
3. Jaguar XJS
Tohle auto se vyrábělo celkem 20 let, od roku 1976 do roku 1996, a design se za celou tu dobu nijak zásadně neproměnil. Někomu se líbí, jinému ne, ovšem podstatné je, že pod kapotou mohl být i dvanáctiválec, zprvu o objemu 5,3, později rovných 6 litrů. Je to perfektní grand tourer, ale také má obzvláště velký potenciál se stát bezednou dírou na peníze, a to i v téhle společnosti. Problémy má vůz zejména s korozí a s úniky různých kapalin.
4. Mercedes-Benz CL 600
Tohle ohromné kupé je v podstatě dvoudveřová třída S a v generaci C215 je to dost možná nejelegantnější moderní Mercedes, včetně nového kupé třídy S. Pod kapotou je téměř 400 koní. Ovšem propracované hydraulické odpružení Active Body Control je zdrojem potenciálních problémů, zejména netěsností různých částí systému.
5. Mercedes-Benz SL 600
Pokud vám vzhled CL přijde příliš moderní a máte radši první půlku 90. let co do designu a otevřené nebe nad hlavou místo kusu plechu, můžeme nabídnout SL 500 generace R129. Dvanáctiválec tu má označení M120, dává necelých 400 koní a stal se základem pro motor v prvních verzích Pagani Zonda. I zde jsou problémem úniky kapalin, zejména pokud má daný kus hodně najeto.
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Moskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 55 minutamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 21:10 - northwind
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan