Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Absurdní placení za dobíjení elektromobilů „vějířkem karet” bude žít dál, ani EU ho nakonec nezruší
24.8.2023 | Petr Miler
Je to něco naprosto nepochopitelného per se a je jen ukázkou totálně pokřiveného trhu, že provozovatelům dobíjecích stanic trvání na placení jimi zvolenými prostředky stále prochází. A víte co? Bude jim procházet dál, ani EU do něj navzdory opačným slibům vidle nezapíchne.
Dokážete si představit, že byste zítra zajeli pro benzin k čerpací stanici, chtěli u obsluhy zaplatit a dáma za pokladnou by vám na podanou platební kartu řekla: „Ne!” Tak vytáhnete hotovost a ona na to: „E-e.” Fajn, tak CCS? „Zapomeň!” praví. Tak se chystáte vytáhnout pořádné trumfy a na stůl vysázíte všechno od karty Shellu přes tu od DKV až po Aviacard. A co obsluha? „Ani náhodou, tady platí jen karta Yoko Ono, jinak u nás nekoupíte nic.”
Dobře, kartu Yoko Ono jsem si vymyslel, jinak ale tohoto naprosto absurdního stavu dnes u spousty dobíjecích stanic pro elektromobily platí bezezbytku. Člověk nepolíbený tímto druhem automobilů to bude obtížně chápat, ale je to zkrátka tak - zatímco za benzin, naftu nebo plyn můžete prakticky všude platit libovolnou platební kartou (a když ne, hotovostí nikdo nepohrdne), u dobíjecích stanic je „takový komfort” spíše raritou.
Obvyklé je, že ta či ona síť vyžaduje vlastní karty, aplikace apod., takže dobíjecí stanice objíždíte skutečně s vějířkem karet různých poskytovatelů. I proto někdy bývá takový problém auto u veřejné stanice dobít - auto je, dobíječka je, karta je, ale dobíjení není. Stává se, že třeba některá z univerzálnějších karet (třeba ta od Shellu či některé z automobilek) najednou není s tou či onou sítí kompatibilní a dělat se s tím nedá nic.
Je to něco tak neuvěřitelného, že bychom čekali, že to dávno zhyne z podstaty. Jistě, provozovatelům těchto stanic to vyhovuje, mohou si tak diktovat ceny a netransparentně je účtovat různými kanály, požadovat různé paušální platby, předplatná apod., přesto je na místě očekávat, že je trh vytrestá a donutí je s takovými praktikami přestat. Jenže trh pod taktovkou EU není trh, to je řízené hřiště, kde se vstříc vychází těm, kteří si to umí zařídit. A to drobní spotřebitelé obvykle nejsou. Čekalo se tedy na zásah EU, který měl přijít od roku 2027 a takovou praxi zakázat, jenže on nepřijde. Alespoň ne v původně ohlášené podobě.
Originální záměr hovořil o tom, že od roku 2027 by museli všichni provozovatelé dobíjecích stanic jasně uvádět cenu a platit by bylo možné běžnou platební kartou, všude. Člověk si říká, proč až za tak dlouho, nakonec to ale bez vějířku karet s řadou předplatných nepůjde ani tehdy, protože tato směrnice se nakonec bude týkat jen nabíjecích stanic, které dávají více než 50 kW elektrického výkonu. A těch je zásadní menšina.
Nepochybujeme o tom, že si to u EU někdo zařídil, protože - jak jsme už uvedli - tento stav provozovatelům náramně vyhovuje a bylo by škoda o něj přijít. Že to je další podstatná rána pro využitelnost elektrických aut ze strany široké veřejnosti, EU asi nezajímá, i když o jejich rozšíření tak bojuje. Pecunia non olet, platilo vždy. A nikdy to platit nepřestalo.


Jako by dobíjení aut typu Škody Enyaq nebylo dostatečným „opruzem” i bez čehokoli dalšího, i placení za něj bude dál kříž. EU tomu sice chtěla udělat „už” za 4 roky konec, nějak to ale nevyšlo. Foto: Škoda Auto
Zdroj: HLN
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejčtenější články
Levně k mání je nejetá vzpomínka na dobu, kdy motor V6 s pohonem 4x4 šlo mít i v malém autě. Jen tak, bez velkých dramat
10.4.2025Číňané začali prodávat auto jako žádné jiné. České zahrádkáře, pejskaře nebo výletníky by mohlo uhranout i cenou
10.4.2025Mercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
10.4.2025VW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
10.4.2025Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus