Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Absurdní placení za dobíjení elektromobilů „vějířkem karet” bude žít dál, ani EU ho nakonec nezruší
24.8.2023 | Petr Miler
Je to něco naprosto nepochopitelného per se a je jen ukázkou totálně pokřiveného trhu, že provozovatelům dobíjecích stanic trvání na placení jimi zvolenými prostředky stále prochází. A víte co? Bude jim procházet dál, ani EU do něj navzdory opačným slibům vidle nezapíchne.
Dokážete si představit, že byste zítra zajeli pro benzin k čerpací stanici, chtěli u obsluhy zaplatit a dáma za pokladnou by vám na podanou platební kartu řekla: „Ne!” Tak vytáhnete hotovost a ona na to: „E-e.” Fajn, tak CCS? „Zapomeň!” praví. Tak se chystáte vytáhnout pořádné trumfy a na stůl vysázíte všechno od karty Shellu přes tu od DKV až po Aviacard. A co obsluha? „Ani náhodou, tady platí jen karta Yoko Ono, jinak u nás nekoupíte nic.”
Dobře, kartu Yoko Ono jsem si vymyslel, jinak ale tohoto naprosto absurdního stavu dnes u spousty dobíjecích stanic pro elektromobily platí bezezbytku. Člověk nepolíbený tímto druhem automobilů to bude obtížně chápat, ale je to zkrátka tak - zatímco za benzin, naftu nebo plyn můžete prakticky všude platit libovolnou platební kartou (a když ne, hotovostí nikdo nepohrdne), u dobíjecích stanic je „takový komfort” spíše raritou.
Obvyklé je, že ta či ona síť vyžaduje vlastní karty, aplikace apod., takže dobíjecí stanice objíždíte skutečně s vějířkem karet různých poskytovatelů. I proto někdy bývá takový problém auto u veřejné stanice dobít - auto je, dobíječka je, karta je, ale dobíjení není. Stává se, že třeba některá z univerzálnějších karet (třeba ta od Shellu či některé z automobilek) najednou není s tou či onou sítí kompatibilní a dělat se s tím nedá nic.
Je to něco tak neuvěřitelného, že bychom čekali, že to dávno zhyne z podstaty. Jistě, provozovatelům těchto stanic to vyhovuje, mohou si tak diktovat ceny a netransparentně je účtovat různými kanály, požadovat různé paušální platby, předplatná apod., přesto je na místě očekávat, že je trh vytrestá a donutí je s takovými praktikami přestat. Jenže trh pod taktovkou EU není trh, to je řízené hřiště, kde se vstříc vychází těm, kteří si to umí zařídit. A to drobní spotřebitelé obvykle nejsou. Čekalo se tedy na zásah EU, který měl přijít od roku 2027 a takovou praxi zakázat, jenže on nepřijde. Alespoň ne v původně ohlášené podobě.
Originální záměr hovořil o tom, že od roku 2027 by museli všichni provozovatelé dobíjecích stanic jasně uvádět cenu a platit by bylo možné běžnou platební kartou, všude. Člověk si říká, proč až za tak dlouho, nakonec to ale bez vějířku karet s řadou předplatných nepůjde ani tehdy, protože tato směrnice se nakonec bude týkat jen nabíjecích stanic, které dávají více než 50 kW elektrického výkonu. A těch je zásadní menšina.
Nepochybujeme o tom, že si to u EU někdo zařídil, protože - jak jsme už uvedli - tento stav provozovatelům náramně vyhovuje a bylo by škoda o něj přijít. Že to je další podstatná rána pro využitelnost elektrických aut ze strany široké veřejnosti, EU asi nezajímá, i když o jejich rozšíření tak bojuje. Pecunia non olet, platilo vždy. A nikdy to platit nepřestalo.


Jako by dobíjení aut typu Škody Enyaq nebylo dostatečným „opruzem” i bez čehokoli dalšího, i placení za něj bude dál kříž. EU tomu sice chtěla udělat „už” za 4 roky konec, nějak to ale nevyšlo. Foto: Škoda Auto
Zdroj: HLN
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Šéf ChatGPT po sedmi letech čekání zrušil svou objednávku Tesly Roadster, Elon Musk mu to vrátil i s úroky
před 6 minutami
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
před hodinou
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před 3 hodinami
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 4 hodinami
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 11:11 - M.Z.
- Onboard videa 11.07. 09:35 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 09:23 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
