Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Budoucnost nepatří řidičům, náklaďáky a tanky je nepotřebují už dnes
20.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ve dvou západoaustralských dolech společnosti Rio Tinto jezdí pouze autonomní důlní sklápěčky. A do ruské armády už verbují raději hráče PC-her.
Ve světě autonomních vozidel je slyšet hlavně o Googlu, který svá auta už nějakou dobu testuje v provozu, a v posledních dnech také o Tesle, která s pompou nabízí svého skoro-autopilota, jako by podobný nebyl znám už jiných aut už dost dlouho. V Austrálii ovšem jezdí autonomně mnohem větší stroje - a už normálně fungují.
Ovšem, nejsou to auta, která by jezdila po běžných silnicích. Jsou to gigantické důlní sklápěčky Komatsu, které pracují v železnorudných dolech v západní Austrálii. Jako první na světě používají doly Yandicoogina a Nammuldi, provozované společností Rio Tinto, pouze autonomní náklaďáky pro převoz vytěžené zeminy po dolech.
Celkem je takovýchto náklaďáků 69 a můžou jezdit 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, s přestávkami pouze pro doplnění paliva. Protože nemají řidiče, který by občas také musel doplnit palivo, jezdí prostě pořád. To znamená nižší náklady na přemístěnou tunu zeminy a vyšší efektivitu práce. Údajně se tak ušetří asi 500 pracovních hodin ročně.
Systém může fungovat díky detailním mapám oněch dolů a lokalizaci pomocí GPS, uvádí Josh Bennett ze společnosti Rio Tinto na videu, které si můžete pustit na webu ABC News. Většina ovládání probíhá z asi 1 200 km vzdáleného Perthu, kde je řídící středisko. V dolech jsou nejspíš pouze menší stanoviště k údržbě nebo rychlému řešení případných problémů. A ovšem, pravděpodobnost nehody je údajně menší, než kdyby auta řídili lidé.
Autonomní budoucnost transportu vytěženého mateirálu u Rio Tinto však nekončí u náklaďáků, také mají přijít do provozu vlaky bez strojvůdce a další stroje. Opět by byly ovládány z řídícího centra v Perthu a opět by jezdily po soukromé síti společnosti Rio Tinto v australské oblasti Pilbara, kde jsou i dva zmíněné doly. „AutoHaul je světově první autonomní nákladní železniční systém, klíčová součást našeho programu Důl budoucnosti,” uvádí firma.
Nejen vlaky a náklaďáky ovšem můžou jezdit bez řidiče. Ruský premiér Dmitrij Rogozin na Twitteru uvedl, že pro ruskou armádu v budoucnosti může být potřeba spíše hráčů hry World of Tanks, než skutečných řidičů. Řekl to v návaznosti na to, že má být představena inovace tanku T-90, která umožní částečně autonomní a částečně dálkové řízení. A právě World of Tanks je hra, kde v podstatě jezdíte s tanky, ovšem samozřejmě nesedíte ve skutečném tanku, ale doma u počítače. Stejně to bude vypadat i zde, akorát „na druhém konci drátu” nebude jen počítač, ale i skutečná válka se skutečnými stroji a živými lidmi.
Zdá-li se vám taková budoucnost řízení aut a jim podobných strojů poněkud chmurná, nejste sami, dělat se s ní ale nedá zřejmě vůbec nic. Zkrátka přijde den, kdy už si skutečným autem tak jako dne nesjedete a otázkou se zdá být spíše opravdu jen kdy, nikoli zda.



Vlevo autopilotní důlní sklápěčky; uprostřed Josh Bennett; vpravo řídící centrum v Perthu
Zdroje: ABC, Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
včeraBritové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sergio García si užívá překvapivý debut ve WorldSBK v Aragonu 11:45
- Test Superbike Aragon - 2. den včera 22:20
- Alvaro Bautista zůstává u Ducati včera 19:43
- Test Superbike Aragon - 1. den 25.8.2025
- Jonathan Rea po sezóně končí se závoděním 25.8.2025
Nejnovější články
Mazda pracuje na revolučním spalovacím motoru s nulovými emisemi CO2 i při spalování klasického benzinu
před 2 hodinamiDalší rejdařská firma s okamžitou platností zakázala převoz elektrických aut na všech svých lodích, riziko požáru je prý neúnosné
před 3 hodinamiBentley znovu mění strategii. Vrátí se k už odpískané technice, aby se znovu vlichotil do přízně ztracené klientely
před 5 hodinamiOpel definitivně zrušil plán přejít jen na elektrická auta do roku 2028, nechce skončit jako Porsche
před 6 hodinamiSlavný designér BMW a Ferrari strhal přelomový Jaguar. Je prý nedodělaný a nezajímavý z každého úhlu
včera
Živá témata na fóru
- Toyota Land Cruiser 250 || Nezastavitelná legenda 08.26. 23:02 - lukasak12
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.26. 22:52 - Eda
- Onboard videa 08.26. 21:56 - abgx1
- vyber prveho auta, univerzalne pouzitie 08.26. 20:55 - magalanes
- Policejní kontroly a měření 08.26. 20:27 - řidičBOB
- jak poznám minerální olej, polosyntetiku, full syntetiku? 08.26. 18:32 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.26. 14:53 - pavproch
- zvuk motoru 1.4 mpi a rachtání v převodovce 08.25. 20:49 - komat