Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Budoucnost nepatří řidičům, náklaďáky a tanky je nepotřebují už dnes
20.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ve dvou západoaustralských dolech společnosti Rio Tinto jezdí pouze autonomní důlní sklápěčky. A do ruské armády už verbují raději hráče PC-her.
Ve světě autonomních vozidel je slyšet hlavně o Googlu, který svá auta už nějakou dobu testuje v provozu, a v posledních dnech také o Tesle, která s pompou nabízí svého skoro-autopilota, jako by podobný nebyl znám už jiných aut už dost dlouho. V Austrálii ovšem jezdí autonomně mnohem větší stroje - a už normálně fungují.
Ovšem, nejsou to auta, která by jezdila po běžných silnicích. Jsou to gigantické důlní sklápěčky Komatsu, které pracují v železnorudných dolech v západní Austrálii. Jako první na světě používají doly Yandicoogina a Nammuldi, provozované společností Rio Tinto, pouze autonomní náklaďáky pro převoz vytěžené zeminy po dolech.
Celkem je takovýchto náklaďáků 69 a můžou jezdit 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, s přestávkami pouze pro doplnění paliva. Protože nemají řidiče, který by občas také musel doplnit palivo, jezdí prostě pořád. To znamená nižší náklady na přemístěnou tunu zeminy a vyšší efektivitu práce. Údajně se tak ušetří asi 500 pracovních hodin ročně.
Systém může fungovat díky detailním mapám oněch dolů a lokalizaci pomocí GPS, uvádí Josh Bennett ze společnosti Rio Tinto na videu, které si můžete pustit na webu ABC News. Většina ovládání probíhá z asi 1 200 km vzdáleného Perthu, kde je řídící středisko. V dolech jsou nejspíš pouze menší stanoviště k údržbě nebo rychlému řešení případných problémů. A ovšem, pravděpodobnost nehody je údajně menší, než kdyby auta řídili lidé.
Autonomní budoucnost transportu vytěženého mateirálu u Rio Tinto však nekončí u náklaďáků, také mají přijít do provozu vlaky bez strojvůdce a další stroje. Opět by byly ovládány z řídícího centra v Perthu a opět by jezdily po soukromé síti společnosti Rio Tinto v australské oblasti Pilbara, kde jsou i dva zmíněné doly. „AutoHaul je světově první autonomní nákladní železniční systém, klíčová součást našeho programu Důl budoucnosti,” uvádí firma.
Nejen vlaky a náklaďáky ovšem můžou jezdit bez řidiče. Ruský premiér Dmitrij Rogozin na Twitteru uvedl, že pro ruskou armádu v budoucnosti může být potřeba spíše hráčů hry World of Tanks, než skutečných řidičů. Řekl to v návaznosti na to, že má být představena inovace tanku T-90, která umožní částečně autonomní a částečně dálkové řízení. A právě World of Tanks je hra, kde v podstatě jezdíte s tanky, ovšem samozřejmě nesedíte ve skutečném tanku, ale doma u počítače. Stejně to bude vypadat i zde, akorát „na druhém konci drátu” nebude jen počítač, ale i skutečná válka se skutečnými stroji a živými lidmi.
Zdá-li se vám taková budoucnost řízení aut a jim podobných strojů poněkud chmurná, nejste sami, dělat se s ní ale nedá zřejmě vůbec nic. Zkrátka přijde den, kdy už si skutečným autem tak jako dne nesjedete a otázkou se zdá být spíše opravdu jen kdy, nikoli zda.
Vlevo autopilotní důlní sklápěčky; uprostřed Josh Bennett; vpravo řídící centrum v Perthu
Zdroje: ABC, Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 3 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva