Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Časy levného dobíjení elektromobilů v EU skončily, už i Němci zažívají kruté vystřízlivění
11.9.2022 | Petr Miler
Jen velmi neprozíravý člověk si mohl myslet, že uměle navozený stav výhodného provozu elektrických aut vydrží věčně, letošní dění ho ale ukončilo velmi rychle. I Němci se musí smířit s tím, že lépe už bylo.
Už mnohokrát jsme vám ukazovali, jak velká lež jsou slova o ohledech elektromobilů k přírodě. Zvlášť v ČR platí, že výrobu každé kWh elektrické energie provází tak vysoké emise CO2, že pohánět vůz spalovacím motorem přímo v autě vychází ve většině případů z hlediska množství CO2 při tom vznikajícím velmi podobně. A jakmile do hry začneme započítávat emise vzniklé při výrobě elektrických aut či velmi omezenou životnost akumulátorů, najednou se obyčejná dieselová Octavie ukáže být i podle testů bruselské organizace „čistším” autem. Toto platilo vždy, pak je tu ale ještě jiná údajná přednost elektrických aut, která se minulostí stává teprve nyní.
Jde o provozní náklady, tedy zjednodušeně řečeno výdaje za palivo. Ty byly u elektrických aut dlouho skutečně nižší, nebylo to ale tím, že by elektřinu šlo vyrábět dramaticky efektivněji, než lze těžit, rafinovat a transportovat ropu. To jsou - bez zatížení rozličnými emisními povolenkami apod. - velmi podobné světy. Platilo to jednak proto, že se mnozí pokoušeli tlačit na rozvoj elektrických aut a dobíjecích sítí a ceny dobíjení poslali umělé dolů (viz třeba například dobíjení u Superchargerů Tesly, které bylo po léta zdarma) a také rozdílným zdaněním. Vtip je, že nic z toho vlastně úplně nepadlo a přesto se hra vyrovnala.
Pravda, dobíjení zdarma už nabízí málokdo, Tesla k novým autům určitě ne, různých uměle zvýhodněných cen jsme ale pořád svědky. A na zdanění se nezměnilo lautr nic. Ceny elektrické energie se ale letos zvedly tak enormním tempem, že i když benzin a naftu kupujeme nejdráže v historii a třeba v Německu jsou konvenční paliva nově zatížena extra daněmi (zvýhodnění v tomto ohledu padlo ke konci srpna), ani tam už provoz elektromobilu nepředstavuje žádnou úsporu.
Nedávno na to přišli Belgičané, což je už s ohledem na jméno jejich metropole až kruté, nyní to museli uznat tak=e Němci. A to se snažili, aby to nebylo až tak patrné. Kolegové z německého Focusu konstatují, že když dnes někomu skončí fixace neaktuálních cen, popř. dobíjejí u veřejných dobíječek bez tarifů vyžadujících předplatné, jejich někdejší úspora je passé. Uvažovaná cena 0,70 Eur za kWh je přitom optimistická, třeba Ioniti účtuje 0,79 Eur/kWh. A srovnání s výkonnými benzinovými verzemi při ceně 1,90 Eur za litr také není úplně vstřícné ke spalovacím motorům, přesto vychází provoz alternativ vždy velmi podobně.
Srovnání bylo šest různých typů aut dostupných vždy se spalovacími a elektrickými pohony a... každý chvilku tahá pilku, chce se říci. Pokud bude dál pokračovat dosavadní trend, kdy ceny ropy spíše klesají, zatímco elektřina v rámci dlouhodobých kontraktů je pořád výrazně pod hodnotami tzv. spotových cen (což je obvyklé, ale obě cifry mají logicky tendenci se vzájemně přibližovat), budou elektrická auta vycházet dráž a dráž i provozně.
Jinými slovy - už teď může vyjít dobíjení na větší než tankování, a to za daňově nesrovnatelné situace v momentě, kdy elektrické auto srovnáváte s nepříliš efektivním výkonným benzinem. S diesely by to vycházelo ještě jinak. A jakmile politikům dojde, že musí motoristům zdanit i elektřinu, protože krmit děravé státní kasy vzduchem nejde donekonečna, bude situace pro elektromobily jen horší. Vskutku výhodná alternativa, zvlášť při jejích cenách a použitelnosti...
Srovnání nákladů na dobíjení a tankování u 6 typů aut v Německu dle magazínu Focus
Fiat 500 (51 kW/70 koní): 5,3 l benzinu/100 km = 100,70 Eur na 1 000 km
vs.
Elektrický Fiat 500e (87 kW/118 koní): 14,4 kWh / 100 km = 100,80 Eur na 1 000 km
Mini Cooper S (131 kW/178 koní): 5,8 l benzinu/100 km = 110,20 Eur na 1 000 km
vs.
Elektrický Mini Cooper SE (135 kW/184 koní): 15,3 kWh / 100 km = 107,10 Eur na 1 000 km
Opel Mokka 1,2 turbo (96 kW/130 koní): 5,5 l benzinu/100 km - 104,50 Eur na 1 000 km
vs.
Elektrický Opel Mokka-e (96 kW/130 koní): 15,8 kWh / 100 km = 110,60 Eur na 1 000 km
VW Golf 2,0 TSI (140 kW/190 PS): 5,8 l benzinu/100 km = 110,20 Eur na 1 000 km
vs.
Elektrický VW ID 3 Pro (150 kW/204 koní): 15,2 kWh / 100 km = 106,40 Eur na 1 000 km
Audi Q5 45 TFSI (195 kW/265 koní): 8,3 l benzinu/100 km = 157,70 Eur na 1 000 km
vs.
Elektrické Audi Q4 45 etron (195 kW/265 koní): 17,1 kWh / 100 km = 119,70 Eur na 1 000 km
Mercedes E 300 (190 kW/258 koní): 7,1 l benzinu/100 km = 134,90 Eur na 1 000 km
vs.
Elektrický Mercedes EQE 300 (180 kW/245 koní): 16,5 kWh / 100 km = 115,50 Eur na 1 000 km






Provoz VW ID.3 vychází už i v Německu prakticky stejně draho jako provoz benzinového Golfu 2,0 TSI. Kdybychom do rovnice dali diesel, bylo by to ještě jinak. A to je třeba dodat, že elektřina je vedle benzinu a nafty pořád daněna minimálně. Foto: Volkswagen
Zdroj: Focus
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včeraFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Rookie šampionátu Zaghwan Zaidi včera 16:00
- Mio MiVue M820WD: duální HDR motokamera s radarem včera 13:42
- Fernandez místo Oliveiry včera 09:00
- Ai Ogura diskvalifikován 17.3.2025
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? 17.3.2025
Nejčtenější články
VW dál provokuje s dojezdem elektrického ID.7. Ví, že je mizerný, a novým pokusem ukázat opak nesmyslným testem to jen dokázal
18.2.2025Nová Dacia Duster se dočkala provedení, které by si mohlo říkat RS. Vypadá jako ministr války, v černé až nahání strach
18.2.2025Němci spočítali, že dobíjení elektromobilu je o hodně dražší než tankování, ještě víc proděláte na samotném autě
18.2.2025K mání je Maserati, které popírá zvěsti o nespolehlivosti italských aut, přesto stojí naprostý pakatel
18.2.2025Továrnu Stellantisu původně na baterky teď předělávají na produkci převodovek spalovacích aut. Nic o dnešním vývoji neříká víc
18.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva