Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím?

Směrnice o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích existuje už léta, až nyní ale začala být široce uplatňována. Velmi široce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím?

5.4.2017 | Marek Bednář | 528 příspěvků

Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Směrnice o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích existuje už léta, až nyní ale začala být široce uplatňována. Velmi široce.

Nepříjemné překvapení v poště v podobě obsílky kvůli překročení dovolené rychlosti vás nemusí čekat jen v případě rychlého ježdění po České republice. Automatizovaných radarových systémů jsou sice české silnice plné, v mnoha okolních zemích na ně ale narazíme ještě častěji. A pokud si na ně nedáte pozor, fakt, že nebudete zastaveni na místě ještě neznamená, že uniknete pozornosti tamní policie či úřadů.

Možnost dohledat a pokusit se pokutovat zahraniční řidiče není v Evropě v teoretické rovině nová, však směrnice to umožňující byla v rámci zemí EU zavedena již v roce 2013. Prakticky ale byla uplatňována zřídka a tradovalo se, že pokud zaznamenané jednání neodpovídá pokutě alespoň 70 Eur (cca 1 890 Kč), zahraniční úřady jej ignorují, protože se úřadům nevyplatí pokutu vymáhat. V posledních týdnech se ale z našeho diskusního fóra dozvídáme, že současná praxe je docela jiná.

Výzvy k zaplacení pokut začaly ze zahraničí začaly chodit v dosud nevídané šíři a za dosud také nevídané věci. Konkrétně víme například o případu pokuty z Dolního Rakouska ve výši 45 Eur, tedy asi 1 220 Kč. Do oněch sedmdesáti to je ještě docela daleko, ovšem pozoruhodnější je, za co přišla - za jízdu 82 km/h v místě, kde byla dovolená osmdesátka. Je trochu zvláštní vymáhat tak malé překročení rychlosti, byť ony 2 km/h to byly údajně po odečtení tolerance měřicího zařízení.

Další případ je 55 Eur (cca 1 490 Kč) za 95 km/h na osmdesátce, což už je lépe pochopitelné, dále 90 Eur (cca 2 430 Kč) za 68 km/h na padesátce nebo 36 Eur (cca 970 Kč) za čtrnáctiminutové stání v místě, kde je povoleno jen kratší stání. Zajímavý případ je také jeden, který hovoří o dvou pokutách po 35 eurech, jednou za 100 km/h na sedmdesátce a jednou za porušení zákazu předjíždění.

Tohle všechno jsou pokuty, o kterých máme informace jen z našeho fóra a jen za období od 21. března do dnešního dne. Na tak krátký časový úsek a na tak malý výzkumný vzorek je to pozoruhodně velké množství pokut a netýká se jen Rakouska. Níže můžete vidět např. dokument z Itálie, který řeší překročení rychlosti českým řidičem v půjčeném autě o 3,2 km/h. K přestupku mělo dojít loni v létě i ten byl ale poslán až letos, což dále dosvědčuje, že s letošním rokem se něco změnilo.

Na místě je tedy otázka, jak moc vážně je potřeba se pokutou v cizím státě zabývat a co s ní případně dělat. Je třeba říci, že úřady pochopitelně neznají řidiče vozu v dané chvíli (ani v případě onoho půjčeného auta, znají jen člověka, který si vůz půjčil), takže obesílají majitele či nájemce vozu, který vůbec nemusí mít s přestupkem co do činění. Ne všechny úřady to ale zajímá.

Zrovna v Rakousku, dále pak v Itálii, Francii nebo Nizozemsku je za spáchaný zodpovědný přestupek majitel vozu a jeho nezaplacení jde k jeho tíži bez jakýchkoli debat. V případě dalších zemí, např. Německa, je odpovědný jen řidič a každá výzva k úhradě pokuty by měla obsahovat informace o možnostech odmítnutí odpovědnosti za váš údajný delikt, který ve skutečnosti spáchal někdo jiný.

V obou případech si pochopitelně můžete položit otázku, jak lze takovou pokutu vůbec vymoci a je pravdou, že možnosti zahraničních úřadů jsou v tomto případě velmi omezené. Přesto nelze doporučit nad pokutou mávnout rukou, zejména pokud do zahraničí cestujete pravidelně.

Úřady totiž zaplacení pokut sledují a v některých zemích (Itálie, Nizozemsko) jsou po dvou měsících neúhrady automaticky zdvojnásobeny. Stává se pak, že když přijedete do dané země znovu a zastaví vás policie, bude požadovat i zaplacení oné starší pokuty v nové výši. Ta navíc může vzrůst o další náklady v některých zemích může mít policie pravomoc zabránit vozidlu v další jízdě, podobně jako u nás. Podobný případ může nastat i v zemích, kde sice majitel vozu automaticky odpovědný není, nevyřešený přestupek ale nebyl promlčen (ve většině zemí EU jde o jeden rok nebo dva) - pak s vámi může být policií znovu řešen.

Faktem v tuto chvíli je, že pokuty ze zahraničí chodí, a to velmi intenzivně, neboť úřady už se nezdráhají řešit ani překročení rychlosti o jednotky kilometrů v hodině. Pokud se k vám taková pokuta dostane a je ze zemí, kde se vás jako majitele vozu nikdo na nic neptá, může ji zaplatit a nebo neplatit a doufat, že vám to projde. To se ale stát může a nemusí.

Máte-li vlastní zkušenost s tím, že vás „dostihla” pokuta ze zahraničí nebo jste byli později popotahováni za neúhradu pokuty starší, podělte se o ni v diskuzi. V každém případě se zdá, že letos nebude dobré v zahraničí ignorovat ani tamní pravidla, ani později mávat rukou nad snahou úřadů vás za to potrestat...


Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 1 - Pokuty ze zahranici dalsi 01Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 2 - Pokuty ze zahranici dalsi 02Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 3 - Pokuty ze zahranici dalsi 03
Vlevo pokuta za drobné porušení rychlosti v Itálii, vlevo složenka od rakouské policie na 50 Eur

Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 4 - policie rakousko ilu 01Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 5 - policie rakousko ilu 02Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 6 - policie rakousko ilu 03
Rakouská policie se zjevně teď s pokutováním českých řidičů nemaže

Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 7 - Pokuty ze zahranici dalsi 04Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 8 - Pokuty ze zahranici dalsi 05Českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, i za banality. Co s tím? - 9 - Pokuty ze zahranici dalsi 06
V případě Německa to není tak horké, patrně i proto, že postih tam není snadné „přišít” provozovateli auta

Zdroj: Fórum Autoforum.cz

Marek Bednář

Diskuze 528 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše