Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co se stane, když za jízdy zmáčknete startovací tlačítko motoru?
28.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Startování auta tlačítkem je pohodlné a dnes běžné u většiny aut. Ale co když ho zmáčknete za jízdy? A co když motor potřebujete vypnout?
Čím dál víc moderních aut nabízí buď rovnou ve standardu nebo alespoň za příplatek možnost odemykání a zamykání dveří bez použití klíče. Stejně elegantně pak probíhá startování - místo klasické spínací skříňky, do které musíte vložit klíč a s ním pak otočit, aby motor „naskočil”, postačí zmáčknout startovací tlačítko. A stejným způsobem pak po dojetí motor vypnete a auto opustíte.
Pojí se s tím velké riziko krádeže, ale pohodlnost tohoto způsobu je tak úžasná, že ho volí spousta lidí i přes známá rizika a automobilky jej musí nabízet i pro docela obyčejná auta. Je prostě o mnoho snazší zmáčknout tlačítko než otáčet klíčem, který navíc musíte hledat po kapsách.
Každá mince ale má dvě strany a zmíněné riziko krádeže tady není tím jediným. Je také snazší toto tlačítko zmáčknout nechtěně, zejména je-li v místě, kde se za jízdy pohybujete rukama, což se vám v případě klasického startování a vypínání motoru otáčením klíče stane jen stěží. Ford Fusion na videu níže, v Evropě prodávaný jako Mondeo, má startovací tlačítko poměrně blízko výdechu ventilace. A video se zabývá právě tím, co se stane, pokud toto tlačítko zmáčknete za jízdy.
Přejdeme od slov rovnou rovnou k činům - pokud jedete rychlostí nižší než 10 km/h, auto reaguje standardně a motor se prostě vypne. Možná proto, aby auto nebrzdilo rychlé řidiče v kvapném opuštění vozu, kdy motor chtějí vypnout ještě před úplným zastavením, možná z jiného důvodu. Ale co když jedete rychleji než 10 km/h?
Pokud tlačítko zmáčknete omylem v takový moment, nestane se vůbec nic, vůz prostě na zmáčknutí nereaguje. Na snímku je to demonstrováno v rychlosti asi 80 km/h - tlačítko v tu chvíli jako by nebylo. Jde o pouhý elektronický spínač, takže vůz není těžké naprogramovat, aby signál k vypnutí motoru ignoroval a jel dál, jako by se nic nestalo.
Může ale nastat chvíle, kdy budete chtít motor přesto vypnout, např. v případě nějaké poruchy, zaseknutého plynu, čehokoliv podobného, co jsme nedávno popisovali v případě údajně zaseklého tempomatu Škody Octavia. S klíčem to je relativně jednoduché, prostě jím otočíte. A u tlačítka je něco podobného možné též.
V případě testovaného Fusionu je potřeba ho dlouho držet a motor se vypne i za jízdy. Je to tak i u vozů jiných značek (např. BMW), u některých dalších ale vede ke stejnému výsledku jiná cesta. Z vlastní praxe víme, že např. u aut koncernu VW stejného efektu docílíte dvojím zmáčknutím tlačítka krátce za sebou. První signál auto považuje za chybu a upozorní vás, že další zmáčknutí vypne motor. A pokud ho provedete, stane se to.
Otázkou zbývá, jak se na něco takového bude tvářit převodovka. U manuálu si vyřadíte sami, automat s elektronickým voličem - jaký je s největší pravděpodobností i na videu, protože se jedná o nové auto - bude jistě umět vyřadit na neutrál sám, dvouspojka nebo i jednospojkový robotizovaný manuál jistě zvládnou rozpojit spojku. Chování klasického automatu s mechanickým voličem ale může být záhadou. Za jízdy lze vyřadit na neutrál, ale musíte to udělat sami, ručně.
V každém případě se hodí vědět, že auto vás jednak při nechtěném zmáčknutí tlačítka „nezradí” a nevypne motor, což by při panické reakci (ono se jinak nic moc nestane, např. u vozů koncernu VW zůstane i bez puštěného motoru fungovat i posilovač řízení - je-li elektrický - třebaže na místě za stejné situace nefunguje a posilovač brzd zůstane ještě chvíli natlakovaný) mohlo vést i k nehodě. A také to, že motor jde vypnout v každém případě, i když není klíč v zapalování, kterým by se dalo otočit.
Přesto nedoporučujeme to zkoušet sami doma, zůstali bychom u teoretických znalostí bez praktické zkoušky. Např. starší verze Škody Rapid ještě s elektrohydraulickým posilovačem přestanou při vypnutí motoru posilovat řízení a prát se s takto „oslabeným” autem není nic příjemného...

Omylem zmáčknout startovací tlačítko není nic nemožného, když je např. poblíž ventilace či držáku mobilního telefonu
Pokus o vypnutí motoru tlačítkem u Fordu Mondeo skončí v rychlosti do 10 km/h zdárně
V rychlosti nad 10 km/h neudělá krátké zmáčknutí tlačítka nic
Pokud je třeba motor za jízdy vypnout, je třeba startovací tlačítko podržet u Mondea as tři vteřiny - u jiných aut platí stejný nebo podobný postup
Zdroj: AutoVlog na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 9 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejčtenější články
Elektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
17.8.2025Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025VW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
17.8.2025Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
17.8.2025„Průlomový” a „revoluční” druhý Model T Fordu je ve skutečnosti ještě větší nic, než se zprvu mohlo zdát
18.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva