Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co značí různé barvy kouře z výfuku auta? Mohou hlásit i vážné problémy
29.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Výfuk „zdravého” moderního auta by měl kouřit minimálně a pokud, tak jen určitými způsoby. Z neobvyklého kouře lze včas poznat i velkou potíž.
Není nic neobvyklého pokud z výfuku automobilu vychází dým. Výfuk na autě není od toho, aby jeho zadní partie nevypadaly designově stroze - má svůj účel, kterým je právě odvádění zplodin. Za chladného rána „kouří” (ty uvozovky jsou na místě, jak poznáte dále) výfuk prakticky každého auta, které potkáte, v létě je naopak kouř spíše výjimkou.
Vidět jej v zrcátku či na vlastní oči nemusí být zrovna příjemné, zejména pokud už máte s kouřem z výfuku špatnou zkušenost, nebo pokud jste jen paranoidní. Tento projev auta ale v naprosté většině případů neznačí nic mimořádného, přesto jej není radno zcela ignorovat - při správné identifikaci může být poslem zpráv, které jsou sice špatné, při jejich přehlížení se ale mohou stát ještě horším.
Existují v podstatě tři barvy kouře, které můžete pozorovat na zadním konci svého výfukového potrubí - bílá, černá a modrá. Můžou znamenat správnou funkci spalování, lehce odstranitelnou závadu anebo problém, který si vyžádá spoustu peněz - a úsilí, pracujete-li na autě sami doma. Pojďme si říci více o každém z nich.
Černý kouř z výfuku
Černý dým je častým úkazem u upravených turbodieselů. Nemusí to tedy být něco, co znamená závadu, ovšem také to závadou být způsobeno může, máte-li kompletně sériový motor. Černý dým vzniká při spalování extrémně bohaté směsi, tak bohaté, že všechno palivo není možné ve spalovací komoře spálit. Jeho zbytek je pak ve formě sazí vytlačen do výfukového systému.
Tento stav může krom záměrné úpravy motoru tímto směrem (v menší míře se může vyskytovat i u upravených benzinů, viz některá závodní auta či - typicky - Nissany GT-R) zavinit také vadný, protékající vstřikovač paliva, ucpané zpětné palivové vedení nebo vadný regulátor tlaku paliva. Na straně přístupu vzduchu to můžou být překážky v sání, zejména zanesený vzduchový filtr. Právě ten bychom kontrolovali jako první, protože vyměnit ho, příp. ho vyčistit, máte-li bavlněný, je to nejmenší.


Černý kouř z výfuku dieselu není nic až tak neobvyklého, následky jsou nezřídka vidět i na zádích takto se projevujících aut
Modrý kouř z výfuku
Modrá barva kouře je až na níže zmíněné výjimky ta nejhorší možná. Vždy signalizuje přítomnost oleje ve spalované směsi, kde olej nemá co pohledávat. Standardně spalován není, pokud nejezdíte dvoutaktem nebo pokud nemáte Wankelův rotační motor, kde je olej přímo vstřikován do spalovacích komor za účelem mazání a lepší funkce vrcholových těsnění. Modrý kouř také mohou produkovat staré diesely, kdo jednou jel za neseřízenou Tatrou, ví své.
Motorový olej se může do spalovacích komor dostat různými způsoby. Časté je velké opotřebení válců a pístních kroužků, které propouštějí olej z klikové skříně do spalovacích komor nebo nestírají olej dostatečně při cestě pístu dolů. Také může být poškozený dřík ventilu nebo těsnění v této oblasti anebo může být poškozený i píst. Dít se to může u benzinových i naftových motorů a pokud se vaše auto začne projevovat právě takto, je třeba co nejdříve zjistit příčinu. Oprava problému toto způsobujících je jen zřídka jednoduchá, příčina ale může snadno přerůst v ještě větší problém.


Intenzivní namodralý kouř z výfuku značí obvykle vážný problém
Bílý kouř z výfuku
Vidíte-li po ránu vycházet z výfuku bílý kouř, je to obvykle vodní pára, která se vytváří zahříváním vzdušné vlhkosti zkondenzované na stěnách různých částí výfukového potrubí. Když jsou motor a výfukové potrubí studené, pára je hustší a bude vidět; samozřejmě jinak dlouho a jinak silně v závislosti na aktuální teplotě a vlhkosti vzduchu. Během pár kilometrů by ale měla téměř nebo zcela vymizet.
Pokud je ale venku teplo, auto je zahřáté a z výfuku pořád vychází kvanta bílého kouře, je pravděpodobné, že se voda bere odjinud - typicky prasklo těsnění hlavy válců a do jedné nebo více spalovacích komor dostává chladicí kapalina a ve formě páry cestuje ven výfukem. Těsnění hlavy válců jsme věnovali speciální článek, je to dost možná to nejdůležitější a také nejvíce namáhané těsnění v motoru. Také ignorace tohoto úkazu může mít pro motor fatální následky.


Vlevo je jen vodní pára, vpravo se díváme na skutečně znepokojivý bílý kouř
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Stellantis v Evropě nabídne drsný sen českých zahrádkářů, neúspěchy konkurentů ho zjevně neodradily
8.11.2025
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
8.11.2025
Dosud neznámá firma stvořila neuvěřitelné Ferrari, na jaké by si už Italové netroufli. Roků práce ale může rychle začít litovat
8.11.2025
Ford má po prodělání 275 miliard Kč bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
9.11.2025
Tohle není jen krásná vzpomínka na původní Audi TT, ale do výroby nepuštěné monstrum schopné zesměšnit i kdejaké Ferrari
9.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.06. 22:26 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Politický koutek 12.06. 11:54 - jerry
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
