Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Do ČR míří nový nový způsob trestu za překročení rychlosti. Rány dává okamžitě
15.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Rychlost aut dnes hlídají stacionární i přenosné radary v rukou policie a měst. Brzy přibude další způsob, který bude řidiče i jejich auta trestat neprodleně.
V České republice už dnes existuje spousta způsobů, kterými se měří rychlost aut. Většinou se jedná o nějakou formu radaru, který je umístěný buď u silnice nebo v autě, někdy má i podobu přenosného měřiče. Když je pak některému z řidičů naměřena vyšší než povolená rychlost, následuje jeden z finančních či bodových postihů, které všichni dobře známe, popř. trest v podobě zákazu řízení na určité období. Nedaleko Brna ale letos zavedou způsob měření rychlosti, který bude překročení limitu trestat ihned, a to nezvykle surovým způsobem.
Pokutování je zastaralé, podle zástupců obce Branišovice je potřeba začít poškozovat auta hříšníků. Za překročení rychlosti v obci připravují výchovný retardér. Kamerový systém změří rychlost automobilu a pohyblivý práh na silnici se propadne těsně před koly příliš rychle jedoucích aut. Řidič bude mít pocit, že vjel do výmolu. Tvrdé opatření se prý osvědčilo ve Švédsku nebo Švýcarsku, vedení Branišovic věří, že zklidní tisíce aut, které projedou obcí za den.
Toto zařízení bude první v České republice a dodavatel tvrdí, že kamery umí rozpoznat složky integrovaného záchranného systému, takže ty za rychlou jízdu trestat nebude. Pokud ale někdo jiný pojede s osobním vozem rychle, dostane přímý zásah do podvozku.
Podle místních je takových rychlíků příliš a je potřeba zakročit. Cvičné měření ukázalo, že: „89 procent řidičů ve směru na Pohořelice povolenou rychlost překračuje, ve směru na Moravský Krumlov jsme zjistili, že je to 98 procent řidičů,“ tvrdí místostarosta Branišovic Marek Sovka.
Že nad podobným řešením nejásáme, snad ani nemusíme dodávat. Dokážeme docela dobře pochopit, pokud obyvatele Branišovic obtěžují příliš rychle jedoucí auta, ať už kvůli hluku nebo kvůli tomu, že ve městě je třeba držet tempo na uzdě z bezpečnostních důvodů. Je ale třeba hledat jiné způsoby, jak přimět šoféry jet přiměřeným tempem, pokud toho sami nejsou schopni - policie má už dnes prostředků k dispozici dostatek.
Činit dopravu bezpečnější tím, že autům budeme klást do cesty umělé překážky, je prostě nesmysl. Jako bychom předem viděli případ, kdy někdo pojede příliš rychle, silnice se před ním záměrně změní v tankodrom a brzdná dráha se tím citelně prodlouží už kvůli zásahu ABS. Situaci, kterou by řidič na standardní silnici vyřešil, rázem nevyřeší. Výsledkem může být sražený chodec - jistě primárně kvůli někomu, kdo jel příliš rychle, ale sekundárně kvůli tomu, že mu podobný „bezpečnostní prvek” znemožnil situaci řešit. A takových případů si dokážeme představit spoustu.
Navíc vidíme ještě jedno riziko - že takový „negativní práh” může mít za následek i přesně opačný efekt. Nedávno jsme tu měli video dokazující, že zvýšená rychlost pomáhá takový výmol snáze překonat. Řidiči si tak rychle mohou uvědomit, že když místo 65 km/h pojedou 75 km/h, autu se toho stane méně. A... proč by to neudělali, když jediné, co jim hrozí, je onen umělý výmol?
Je to nebezpečný nesmysl, který nemůže přinést nic dobrého. A je o to absurdnější, když se dozvídáme, že jeho instalace vyjde na 3 miliony korun českých. Za takové peníze lze jistě zajistit řešení, které bude skutečně působit preventivně a řidiče donutí ubrat tam, kde je třeba. Ne je jen sekne přes prsty ve chvíli, kdy stejně dělali to, co neměli...












Nesmyslné opatření proti překročení povolené rychlosti v akci, taková nástraha je kontraproduktivní už ze své podstaty, Branišovice by mohly přijít s lepším řešením
Zdroj: Rozhlas.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
včera