EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty

Evropská unie to myslí se silnicemi bez mrtvých smrtelně vážně, jenže nápady europarlamentu zavání spíše silnicemi bez aut. Co nás čeká?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty

3.10.2011 | Miro Mihálik | 38 příspěvků

EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Evropská unie to myslí se silnicemi bez mrtvých smrtelně vážně, jenže nápady europarlamentu zavání spíše silnicemi bez aut. Co nás čeká?

Evropský parlament přijal minulý týden „usnesení o evropské bezpečnosti silničního provozu v letech 2011 až 2020”. Euroelita zřejmě usoudila, že obecné snižování počtů obětí dopravných nehod v EU nestačí a rozhodla se tento sebevražedný kurs lidstva odvrátit tím, že nám ukáže ten jediný správný směr. Překvapivě se v něm jen minimálně počítá s dosavadní spásou, tedy elektromobily. Jakoby si unie uvědomila, že i to je sice hodně omezený, ale pořád individuální způsob dopravy a jako takový není správný, protože stále není dostatečně pod kontrolou.

Nové ustanovení vyzývající místní orgány v celé EU k povinnému šíření obecného dobra předložil německý poslanec Dieter-Lebrecht Koch. Konkrétně tím reagoval na loňský dokument Evropské komise, který si kladl za cíl snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2020 na polovinu a do roku 2050 přiblížit tato čísla nule. Čtení je to vskutku zajímavé, zahrnuje přes 100 návrhů, požadavků a výzev převážně pro Evropskou komisi, jenž mají zajistit splnění kýženého cíle. Některé jsou ryze proklamativní či obecné, řada nich je ale velmi konkrétních a volá po zavedení patřičné legislativy v jednotlivých členských státech EU. Všechny s ohledem na zachování vašeho i našeho psychického zdraví raději probírat nebudeme, nabízíme vám ale stručný výběr těch největších klenotů, které by měly dříve nebo později ovlivnit naše životy. Než se do toho pustíme, čtenářům s hypertenzí bych doporučoval hezkou procházku nebo alespoň užití mimořádné (nejlépe dvojité) dávky utišujících medikamentů.


EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 1 - EU pravidla Dieter Lebrecht KochEU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 2 - EU pravidla 03EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 3 - EU pravidla jizda na kole 01
Autorem návrhu naší světlé budoucnosti je Němec Dieter-Lebrecht Koch. Jeho vize nás jako maják povedou tmou až k silnicím skoro bez aut...

Pryč s auty

Jak jsme si řekli už minule, počet obětí dopravních nehod v EU se má snížit. On se vlastně ten počet dlouhodobě snižuje už nyní a v jednom z bodů to překvapivě konstatuje i dokument poslance Kocha (zřejmě špatná práce editora), ale evidentně to není dost a dost rychle. Minule jsme se zamýšleli nad tím, jak chce Evropská komise splnit tabulkové kvóty. Člověk je přeci jen ve své přirozenosti tvor omylný a také jisté procento řidičů bude z plezíru nebo chronického nedostatku vnitřních zábran „prasit” (nezaměňovat s „jezdit rychleji“), i kdyby jim bylo vyhrožováno sešrotováním auta, propadnutím majetku a oprátkou.

Jenže EU není radno podceňovat v její vynalézavosti. Bod 3 vyzývá komisi, aby „zlepšila rámcové podmínky pro bezpečnější a ekologičtější dopravu, jako je např. chůze, jízda na kole, autobusová či železniční doprava, s cílem podněcovat jejich využívání“. Že tam chybí zmínka o automobilu? Ale to je přeci v naprostém pořádku. Chceme nula mrtvých? Chceme. A to s osobními automobily dost dobře nepůjde. Vždyť i podle unie „je veřejná doprava daleko bezpečnější než individuální motorová doprava“. Pryč s automobily.

EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 4 - EU pravidla jizda na koleEU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 5 - EU pravidlaEU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 6 - EU pravidla MHD
EU si myslí, že místo aut budou pro nás vhodnější kola, vlaky a MHD všeho druhu

Snížit počet obětí do roku 2020 na polovinu je ale úkol mimořádně náročný a EU si plně uvědomuje nutnost zaujmout k tomuto vážnému problému zcela specifický postoj. A ten neopomíjí ani vzorně vychovanou mládež. V bodu 28 se proto píše, že „dopravní výchova a vzdělávací programy pro účastníky silničního provozu by měly začínat již od útlého věku v rodině a ve škole a měly by zahrnovat jízdu na kole, chůzi a používání hromadné dopravy“.

Absolutní zákaz radarových detektorů a 30 km/h ve městě

Abychom na tato moudra náhodou nezapomněli, Evropská komise nám na základě oddílu 38 z našich daní nechá každé tři roky vypracovat k bezpečnosti silničního provozu v EU kampaň na určité téma a „systematickým využíváním komunikačních kanálů“ jej bude nalévat do ovčích lebek.

Třeba nám bude EK připomínat, že bychom podle bodu 101 neměli pod pohrůžkou postihu zapomenout před usednutím do auta obléct sobě, babičce, kojenci, prostě všem cestujícím ve voze vkusnou výstražnou vestičku. Anebo že podle složky 50 je přísně zakázáno vyrábět, dovážet, prodávat a samozřejmě také používat systémy varující řidiče před dopravními kontrolami, jako jsou detektory radarů, laserové rušičky nebo navigační systémy automaticky upozorňující na stacionární radary či jiné formy akcí Kryštof. To by bylo, aby zlý řidič zpomaloval příliš brzy a ožebračoval společnou euro-kasičku.

EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 7 - EU pravidla reflexni vestyEU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 8 - EU pravidla mereni rychlostiEU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 9 - EU pravidla antiradar
Slušivé reflexní vesty oblečené rovnou v autě? To ano. A detektory radarů a rušení policie při práci? To v žádném případě.

Pozornost řidiče věnovaná rychlosti ale bude zkoumána mnohem komplexněji se snahou nepřímo v něm zformovat vřelý vztah ke kolu nebo alespoň cyklistické infrastruktuře. Bod 54 si totiž pro osobní automobily přeje, „aby odpovědné orgány zavedly omezení rychlosti na 30 km/hod v obytných zónách a na všech jednoproudových silnicích ve městech, které nemají samostatný jízdní pruh pro cyklisty“. Jinak řečeno, srovnáme tempo se „šlapkami“ a šroubek bude povolen pouze tam, kde vyroste nová (jistě levná) cyklostezka. Však přehodnotit situaci a nasadit paušální třicítku se dá vždycky, že.

Bod 100 tuto doktrínu dále rozvíjí a vyzývá Evropskou komisi a členské státy, aby „podporovaly cyklistiku a pěší turistiku jako samostatný druh dopravy a nedílnou součást všech dopravních systémů“. Což chápeme, když už nebudou ty auta. Otázkou ovšem je, jestli všichni ti „ekologičtější“ účastníci silničního provozu budu schopni/ochotni podílet se na příspěvcích pro stát a EU na výstavbě oné infrastruktury, protože pokud je mi známo i oné cyklostezky vznikají díky prostředkům nadojeným od majitelů motorových vozidel přes spotřební daně, dálničních známky, DPH, apod. Takže když zdroj vyschne...

EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 10 - EU pravidla antiradar 01EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 11 - EU pravidla jizda na kole cyklostezka
Kdo asi zaplatí infrastrukturu pro kola, když budou řidiči vyhnáni ze silnic?

S úlevami by proto do budoucnosti rozhodně neměli počítat ani dnes hrdí majitelé hybridů či elektromobilů. O to se postarají ještě přísnější emisní zóny nebo rušení slev a daňového zvýhodnění pro momentálně upřednostňované alternativní pohony, když už se je formou státních dotací někam podaří protlačit. Být majitelem elektromobilu ale nebude automaticky znamenat výhru i z jiných důvodů. Stať 65 „vyzývá komisi, aby podpořila pokyny na podporu osvědčených postupů v opatřeních na zklidňování dopravy“. To znamená retardéry, omezování počtu jízdních pruhů, dobudovávání cyklostezek na silnicích s nevyhovující šířkou... Tak jako se aktuálně děje například i v Praze.

Soustavné sledování motorkářů a proč vlastně jen těch. K tomu i analyzéry dechu

Ostatně domácí garnitura si s novým návrhem taky užije své. Kupříkladu podle bodu 60 je nutné „zajistit odpovídající povrch vozovek, který zvyšuje odolnost proti smyku, vůči klimatickým a meteorologickým vlivům, zlepšuje viditelnost a vyžaduje minimální údržbu, čímž zvyšuje bezpečnost uživatelů infrastruktury“. Což v ČR v podstatě znamená, že až na pár výjimek budeme potřebovat kompletně nové silnice. Kdo to zaplatí, zpráva pochopitelně neřeší, ale zadlužování jde skvěle politikům napříč celou EU.

Nějaká ty eura navíc ale určitě budou. A možná ne málo. Zpráva řeší třeba „zavedení kontrolních systémů, které by umožnily systematicky zjišťovat porušování povolené rychlosti u motocyklistů a tento přečin trestat“ (bod 49). Zajímavé je na tom právě to nevinně vypadající slůvko „systematicky“. Jak je známo, motorkám stačí zadní espézetky, což je pro automatické kamerové systémy kvadratura kruhu, nikoli ovšem pro systémy označované jako černá skříňka.

EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 12 - EU pravidla motorky 01EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 13 - EU pravidla motorky
Evropská komise dostala doporučení, aby se pustila do boje s rychlostí motocyklistů všemi prostředky, třeba je i permanentně sledovala.

Zbytečná paranoia? Hm, bod 87 říká: „Vyzýváme komisi, aby předložila do konce roku 2012 legislativní návrh, včetně časového plánu a podrobného postupu schvalování, stanovující postupné zavádění (a to zpočátku do pronajatých vozidel a následně i do užitkových a soukromých vozidel) integrovaných systémů záznamu nehod se standardizovanými přístroji, které zaznamenávají příslušné údaje před, během a po nehodě.“ Asi nemusím vysvětlovat, co taková skříňka dokáže s modulem GPS nebo režimem automatického odesíláním dat například v okolí správně vybavené mýtné brány. Věřte nebo ne, ale i na to se myslelo, konkrétně v bodu 88. Podle něj má být „vypracován návrh týkající se výbavy vozidel tzv. inteligentními systémy asistence rychlosti, který bude zahrnovat i časový plán, registrační postupy a k tomuto účelu nutnou silniční infrastrukturu“. Pokud jste tomu úplně neporozuměli, dejte důraz na „registrační“ a „infrastrukturu“.

Na závěr samozřejmě následuje povinná zmínka o ochraně osobních údajů, ale nepodléhejme iluzím. I ty se v rámci EU stanou obchodovatelnou komoditou. Opravdu. V několika bodech (26, 42, 46, čímž je zřejmý eminentní zájem) se mluví o výzvě členským státům, aby „dodržovaly existující závazky týkající se předávání údajů a aby konkrétně pokročily na cestě k výměně údajů v případě dopravních přestupků spáchaných v zahraničí; a také aby do roku 2014 sladily systémy sběru údajů a využily přitom software pro přenos citlivých údajů v reálném čase“. A to má být prosím „základní pilíř politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu“. Tedy naoko, pochopitelně. Slavná unie se zajímá především o „stanovování ročních cílů pro provádění kontrol týkajících se překračování povolené rychlosti“. Nejlepší a nejupřímnější je asi číslo 46, které „vítá skutečnost, že v druhém čtení byla přijata směrnice o přeshraniční výměně informací o přestupcích v oblasti bezpečnosti silničního provozu, která představuje další krok na cestě ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu s jasnou přidanou hodnotou“. Co je to přidanou hodnotou, snad nemusím vysvětlovat.

EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 14 - EU pravidla policieEU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 15 - EU pravidla alkohol test 01EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 16 - EU pravidla alkohol test
Čeká nás zapalování s detektorem alkoholu v ruce?

V tomto světle se pak některé věci jeví jako zcela malicherné. Máme tu například „povinné používání zámků zapalování s detektorem alkoholu u všech nových typů vozidel užitkové osobní a nákladní dopravy“ (73). Ještě hlasitější zvukovou a vizuální signalizací zapnutí bezpečnostních pásů předních a zadních sedadel (77), povinnou instalaci výstražných systémů proti únavě nebo standardizovaný limit pro obsah alkoholu v krvi v celé EU, doporučený na 0 ‰. A rovněž „vyzvu k zavedení celounijního zákazu odesílání či přijímání textových zpráv a e-mailů a prohlížení internetových stránek při řízení motorového vozidla, jehož dodržování by měly členské státy kontrolovat s použitím nejlepší dostupné techniky“. Tudíž další forma fízlování umožňující kontrolovat mobily a internet.

Chceme zůstat lidmi, ne se stát předmětem sociálního inženýrství

Unie z nás chce ovšem mít i lepší odborníky na pneumatiky, protože dokument „je přesvědčen, že začínající řidiče je třeba lépe vzdělávat o významu pneumatik pro bezpečnost silničního provozu a o potřebě dodržovat základní pravidla řádné údržby pneumatik a jejich používání a žádá proto členské státy, aby řádně a včas provedly směrnici o řidičských průkazech a její ustanovení, podle nichž mají být znalosti o pneumatikách a obecně o základní údržbě automobilu povinnou součástí zkoušky k získání řidičského oprávnění“. O tom lze pochopitelně polemizovat, ale tomu se můžeme věnovat někdy jindy. Reálně ovšem dojde i na nedávno zmiňované elektronické skenování pneumatik (85).

EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 17 - Kamery sledovani pneumatik ProContour 03EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 18 - Kamery sledovani pneumatik ProContour 01EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 19 - Kamery sledovani pneumatik ProContour 04
Z automatického sledování pneumatik se stane další generátor příjmů

Zajímavě se jeví také jiný oddíl dokumentu, který snad ani nemůže být dílem někoho jiného než frustrovaného příznivce přiléhavých trikotů. Ale možná se mýlím, posuďte sami. EU chce zkoumat „do jaké míry brání zvýšená ochrana cestujících v automobilu díky zesíleným sloupkům řidičům ve výhledu a zdali se toto projevilo na bezpečnosti zranitelnějších účastníků silničního provozu“. Bez komentáře.

Podle EU se tedy budeme mít na silnicích ještě lépe. Tak dobře, že ti dříve narození se možná ještě s láskou rozpamatují na svobodu před rokem 89. Není divu. Takový předseda (jak výstižně pojmenovaná funkce) Evropské komise Barroso rozvíjel svou politickou kariéru coby šéf „Portugalské komunistické strany pracujících - Revoluční hnutí strany proletariátu“. Dnes se plně začlenil do struktur sociálních demokratů a na obou postech se jistě naučil mnoho o tom, jak si najít tu správnou cestu i k motorizovanému lidu.

Byl bych ovšem mnohem raději, kdyby společně s panem van Rompuyem a jemu podobným ke své vlastní smůle zjistili, že Evropa není substance určená k pokusům deviantního sociálního inženýrství, a pokud ano, tak ať stejně jako Napoleon nebo Hitler pochopí, že značně výbušná.

EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 20 - EU pravidla 01EU má 100 nápadů, jak zbavit silnice mrtvých. I s auty - 21 - EU pravidla 02
EU vidí v křišťálové kouli silnice bez aut. My spíše Evropu bez Unie...

Přečtěte si také:
- Povinné zámky zapalování s detektorem alkoholu? Někde už letos
- Biopaliva přináší výrazně vyšší emise CO2, než EU tvrdila
- Skutečné piráty silnic na fotkách z radarů nehledejte

Miro Mihálik

Diskuze 38 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše