Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Francie končí s úsekovým měřením rychlosti na silnicích, důvod vás nepřekvapí ani v nejmenším
27.3.2023 | Petr Miler
Že by Francouzi konečně přišli na to, že drakonické vymáhání rychlostních limitů nic podstatného neřeší, a proto se vykašlali na složité a drahé „úsekovky”, které vedou řidiče leda k chaotickému chování? Ale kdepak, jako vždy jde jen o jedno.
Myšlenka stojící za systémy úsekového měření rychlosti je zdánlivě ušlechtilá. Zatímco typický měřič zvládne zaznamenat rychlost vozu jen v jeden konkrétní moment, takže u něj stačí na pár sekund ubrat a pak zase jet, „úsekovky” měří průměrnou rychlost na klidně kilometry dlouhých částech silnic.
Teoreticky by to mělo znamenat, že se řidiči uklidní po celou délku jejich trvání, praxe ale bývá docela jiná. Systém nemá k dispozici více než identifikátor vozu (tedy registrační značku) a časy průjezdů přinejmenším dvěma body, zbytek dopočítá podle ujeté vzdálenost. Auto tak nakonec vůbec pomalu jet nemusí, místy může jet klidně násobkem dovolené rychlosti a přesto obstát, pokud to řidič vykompenzuje jinde. Především ale musí mít k dispozici kompletní záznamy vozu ze začátku a konce úseku, což bývá zvlášť v hustším provozu obtížné.
Obvykle systém snímá jen přední značku, takže se stačí za někoho schovat na začátku nebo na konci úseku a je po měření. V praxi tak tyto systémy vyvolávají na silnici spíše chaos - kdekdo kouká hlavně po rychlosti, což je první problém, další dají přednost rychlostně velmi nekonzistentní jízdě a sledují průměr, další se na známých místech snaží schovat za někoho jiného a k nehodám kvůli tomu často bývá blíž než dál. Úseková měření proto neadorujeme a byli bychom raději, kdyby dále nebyla využívána.
Francouzská Sécurité Routiere, která má v hexagonu na starosti provoz dohledu nad silničním provozem jako takovým, nyní oznámila, že s „úsekovkami” končí a postupně je vyřadí z provozu. V zemi je provozuje od roku 2012 a jde o zařízení, která vyžadují pravidelnou údržbu, nyní i výměnu. A podle úřadu nepřinášejí dostatečný efekt. Takže dobrá zpráva, Francouzi prozřeli?
Jak se to vezme. Technicky vzato to pozitivní zpráva je, motivace Sécurité Routiere ale není pozitivní ani trochu. Skoro se chce říci cherchez l'argent, tedy za vším hledejte peníze, když už jsme ve Francii. Organizace 40 Millions d'Automobilistes, která bojuje za práva řidičů, říká, že motivace státního úřadu je velmi prostá - zatímco běžné radary okamžitě měřící rychlost se v průměru starají o udělení 14 tisíc pokut za rok, v případě úsekových měření nejde v průměru ani o 5 tisíc pokut. Jinými slovy: Francouzům se provoz těchto, navíc dražších zařízení nevyplatí.
Velké optimisty to může překvapit, realisticky uvažující lidé ale dávno ví, že tato měření nejsou primárně ničím jiným než dodatečnou formou zdanění. Ani Francouzi se nesnaží malovat jakékoli pojítko mezi měřením rychlosti a bezpečností provozu, nic takového je podle všeho vůbec nezajímá. 40 Millions d'Automobilistes tak říká jasně: „Měření rychlosti tu nejsou proto, aby zaručily bezpečnost účastníků silničního provozu, ale aby z kapes motoristů vytáhly peníze.” Toto je jen další důkaz toho, že to tak je, nepředpokládáme ale, že by někomu otevřel oči...



Systémy úsekového měření rychlosti, jako jsou ty od firmy Jenoptik (na fotkách) nejsou efektivní, říkají Francouzi. Ale jak? Nevydělávají dost peněz, o nic jiného tu nejde... Ilustrační foto: Jenoptik, tiskové materiály
Zdroje: Sécurité Routiere, 40 Millions d'Automobilistes
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 3 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 2 hodinamiMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 3 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 4 hodinamiTo to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení oficiálně zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
před 5 hodinamiStellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 13:48 - GeneHawkins
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 11:56 - Fičák
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB