Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ignorace jinak běžného projevu motoru po startu může vést až k jeho úplnému zničení
20.9.2018 | Petr Miler
Když nastartujete auto, obvykle se ozve jen jemné zavrčení motoru, které snad každý slyší rád. Někdy se ale ozve i docela ostré cvakání. Něco takového nemusí to být problém, úplně to ignorovat ale může přijít draho.
Můžete mít i zánovní auto, které najelo sotva pár desítek tisíc kilometrů a stejně se s tím můžete setkat. Když motor nastartujete, bývá i ve velmi dobře odhlučněných vozech uvnitř slyšet intenzivní kovový zvuk, který po pár sekundách ustane. Není to nic pěkného, zvláště u benzinových motorů, které v tu chvíli začnou připomínat staré diesely, ale není to nutně něco, čeho byste se museli děsit.
Jde o projev tzv. hydraulického vymezování vůle ventilů. Tento mechanismus, jak už jeho název napovídá, hydraulicky vymezuje vůli mezi zdvihátky či vahadly ventilů a ventily funguje tak, že se po nastartování motoru jednotlivé „hydroštely” (tak se tomu lidově říká) naplní olejem a tak nastaví správnou vůli. Jakmile motor vypnete, olej z nich zase postupně odtéká.
Je-li olej řídký (a nebo hydroštely už mají něco najeto), odteče klidně i během pár minut. Přes noc dokáže vytéci prakticky ze všech motorů, i když budete stát v dobře vyhřáté garáži se zánovním vozem. Proto se také stává, že motor po nastartování tak intenzivně cvaká - slyšíte rozvodový mechanismus, který v tu chvíli nefunguje, jak by měl, vůle ventilů v tu chvíli není správně nastavena.
Po nastartování se tedy musí hydroštely znovu „natlakovat” olejem a dokud do nich čerpadlo olej nedostane, jsou prázdné a tedy nefunkční. Projevuje se to zmíněným klepáním či cvakáním od horní části motoru (u rozvodu OHV z oblasti vačkové hřídele). Pokud tohle cvakání během pár jednotek sekund - podle vnější teploty, v zimě to trvá déle - ustane, je všechno v pořádku, takto hydroštely fungují. Ani tak to ale nelze zcela ignorovat. Pakliže motor zatížíte rozjezdem ještě dříve, než je vůle správně vymezena a klepání neustane, nadměrně tím opotřebováváte rozvodový mechanismus a připravujete si zcela zbytečné problémy
Jenže ono klepání také ustat nemusí nebo se dokonce může začít ozývat i za jízdy. Pokud je cvakání znatelné pořád, i po zahřátí motoru a není-li hladina oleje příliš nízká, je velmi pravděpodobné, že máte s hydroštely (byť se pochopitelně může jednat i o potíž s ventilovými zdvihátky či vahadly) problém. Nezáleží na tom, jestli máte motor s rozvodem OHV, OHC nebo DOHC, tenhle problém může potkat všechny motory vybavené hydraulickým vymezováním ventilové vůle, což jsou z posledních dekád až na drobné výjimky prakticky všechny.
Základní cestou, jak tomuto problému předejít, je pravidelně měnit olej i s filtrem a pravidelně kontrolovat jeho hladinu. Pokud se ale u vašeho auta tenhle problém už rozvinul, je vhodné s opravou neotálet. Zejména u motorů s vysokým kilometrovým proběhem může být příčinou prosté opotřebení, které jde vyřešit jen výměnou dotčených dílů. Samozřejmě je vhodné vyměnit všechny hydroštely, aby byly všechny nové a abyste nemuseli za půl roku motor znova rozebírat a znova je měnit.
Díly nemusí být drahé, zejména je-li potřeba vyměnit jen hydroštely a nikoliv celé vahadlo včetně hydraulických vymezovačů, to bývá ta dražší varianta. Samozřejmě, čím více ventilů v motoru máte, tím dražší bude výměna. Pokud ovšem nepomůže dolití či výměna oleje, nové hydroštely, vahadla či zdvihátka jsou v podstatě jedinou spolehlivou a permanentní opravou.
Pokud opravu budete příliš dlouho odkládat, riskujete velké opotřebení či poškození dříků ventilů, hřídele vahadel, příp. zdvihátek nebo v krajních případech i vačkové hřídele. Přílišné opotřebení se může projevovat kromě silného klepání také nerovnoměrným chodem motoru, škubáním a poklesem výkonu, protože se postižený ventil bude otvírat méně, než by měl. Nebo bude naopak ventil zůstávat otevřený déle; to může znamenat jeho větší zahřívání, které může vést i k prasklinám a úplné devastaci motoru. Je to tedy věc, kterou opravdu není vhodné přehlížet - motor je na autě tou daleko nejdražší součástí...




Chcete-li zachovat dlouhý život hydroštel, dbejte na výměny oleje a jeho hladinu
Výměna poškozených hydroštelů může být velmi náročná
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před 10 hodinamiPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 11 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
včeraVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 18:41 - řidičBOB
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1