Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak zvládnout provoz auta v současných vedrech? Pár zásad ušetří spoustu starostí
27.6.2019 | Mirek Mazal
Používání auta v tak horkém počasí má svá specifika, která není radno přehlížet. Náročným podmínkám je dobré přizpůsobit auto i sebe, abyste si nepřidělávali zbytečné starosti.
Letos nás horké počasí rozhodlo pořádně potrápit. Ještě před začátkem léta nebyla nouze o tropické teploty a během jeho prvního týdne situace dále graduje. Je proto na místě připomenout si hlavní zásady dobré řidiče vyjíždějícího na rozpálené cesty. Někteří budou znát všechny poučky nazpaměť, bohužel je ale mezi námi dost takových, kteří prostě sednou, jedou a pak se nestačí divit, co všeho je jinak. Právě kvůli takovým se každoročně stávají úplně zbytečné nehody.
Jasnou oblohu s pálivým sluncem neocení ani majitelé výletních kabrioletů, především cestující uzavření v kabině by si ale měli dát pozor na teploty uvnitř vozu. Na místě je také zvažovat nastavování klimatizace, nastavení tlaku v pneumatikách nebo péči o chladící systém vozu. Léto si žádá rozumné chování, a protože přicházející dehydratace ovlivňuje rozhodování, mohlo by dojít na školácké chyby, o kterých se též zmíníme.
1. Teplota v autě
Při venkovní teplotě 20 stupňů Celsia a slunečném počasí se po hodině stání vzduch v kabině ohřeje na dvojnásobnou hodnotu. Letní den se čtyřiceti stupni znamená mít v interiéru někdy až 70 stupňům Celsia. Něco takového posádka neocení a nejde jen o to, že v takových podmínkách není možné nechávat cokoli živého v autě. Na rozpálenou kabinu je třeba myslet i před jízdou - příliš vysoká teplota může položit i zdatného řidiče a rozžhavené díly jako části volant nebo řadicí páky mohou za jízdy způsobit komplikace.
2. Správné nastavení klimatizace
Odborníci obvykle doporučují nechat chladit interiér na 22 stupňů, ale i selský rozum velí nechat chladit rozžhavený interiér na přiměřenou hodnotu. Měli byste se spokojit jen s pár stupni rozdílu od venkovní teploty, aby tělo netrpělo šokem při vystupování nebo nastupování. Krátké trasy je lepší přetrpět bez klimatizace.
3. Kontrola tlaku v pneumatikách
Aktuální teploty mohou rozpálit silniční asfalt až na 60 stupňů Celsia, s čímž standardní, beztak spíše s ohledem na nízkou spotřebu paliva předepsané tlaky hustění pneumatik nepočítají. Pneu tak kvůli příliš vysokému tlaku může ztrácet optimální kontakt se silnicí se všemi následky z toho pramenícími, vyšší opotřebení střední části běhounu nevyjímaje. Doporučit lze snížení tlaku o 0,2 baru, v případě rychlejší jízdy, která zahřívání dále eskaluje, i více.
4. Kontrola hladiny chladicí kapaliny
Motor se také víc zahřívá a k osvěžení používá speciální chladivo viditelné v nádobce na kraji motorového prostoru. Je potřeba hlídat hladinu mezi ryskami Min a Max - problém je příliš mnoho i příliš málo. Doplnění se nedoporučuje obyčejnou vodou, nýbrž kapalinou dle přesné specifikace. Víčko by se nemělo nikdy otevírat těsně po dojetí do cíle, protože tekutina pod tlakem by mohla vyprsknout ven a opařit vás.
5. Neparkovat na suchých loukách
Stání na suché trávě nejednou způsobilo požár. Plameny mohou vzniknout zejména od rozehřátého výfuku, který se dostane do kontaktu s v tu chvíli snadno hořlavým materiálem. Potrubí skutečně bývá rozžhavené dostatečným způsobem, aby zapálilo oheň pod autem.
6. Pitný režim
Udržovat tělo v kondici je základem bezpečného návratu z letních cest. Nedostatek vody v organismu oslabuje činnost mozku a mohlo by dojít k opomíjení některých výše uvedených rad. Dehydratace způsobuje rovněž ztrátu koncentrace, což zvyšuje šanci na zavinění dopravní nehody. Nejlepší je voda s malým množstvím hořčíku, sladké nápoje jen krátkodobě splní svoji funkci a po chvíli přijde ještě horší stav. Na kávu raději rovnou zapomeňte, i na tu ledovou.
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage