Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak zvládnout provoz auta v současných vedrech? Pár zásad ušetří spoustu starostí
27.6.2019 | Mirek Mazal
Používání auta v tak horkém počasí má svá specifika, která není radno přehlížet. Náročným podmínkám je dobré přizpůsobit auto i sebe, abyste si nepřidělávali zbytečné starosti.
Letos nás horké počasí rozhodlo pořádně potrápit. Ještě před začátkem léta nebyla nouze o tropické teploty a během jeho prvního týdne situace dále graduje. Je proto na místě připomenout si hlavní zásady dobré řidiče vyjíždějícího na rozpálené cesty. Někteří budou znát všechny poučky nazpaměť, bohužel je ale mezi námi dost takových, kteří prostě sednou, jedou a pak se nestačí divit, co všeho je jinak. Právě kvůli takovým se každoročně stávají úplně zbytečné nehody.
Jasnou oblohu s pálivým sluncem neocení ani majitelé výletních kabrioletů, především cestující uzavření v kabině by si ale měli dát pozor na teploty uvnitř vozu. Na místě je také zvažovat nastavování klimatizace, nastavení tlaku v pneumatikách nebo péči o chladící systém vozu. Léto si žádá rozumné chování, a protože přicházející dehydratace ovlivňuje rozhodování, mohlo by dojít na školácké chyby, o kterých se též zmíníme.
1. Teplota v autě
Při venkovní teplotě 20 stupňů Celsia a slunečném počasí se po hodině stání vzduch v kabině ohřeje na dvojnásobnou hodnotu. Letní den se čtyřiceti stupni znamená mít v interiéru někdy až 70 stupňům Celsia. Něco takového posádka neocení a nejde jen o to, že v takových podmínkách není možné nechávat cokoli živého v autě. Na rozpálenou kabinu je třeba myslet i před jízdou - příliš vysoká teplota může položit i zdatného řidiče a rozžhavené díly jako části volant nebo řadicí páky mohou za jízdy způsobit komplikace.

2. Správné nastavení klimatizace
Odborníci obvykle doporučují nechat chladit interiér na 22 stupňů, ale i selský rozum velí nechat chladit rozžhavený interiér na přiměřenou hodnotu. Měli byste se spokojit jen s pár stupni rozdílu od venkovní teploty, aby tělo netrpělo šokem při vystupování nebo nastupování. Krátké trasy je lepší přetrpět bez klimatizace.
3. Kontrola tlaku v pneumatikách
Aktuální teploty mohou rozpálit silniční asfalt až na 60 stupňů Celsia, s čímž standardní, beztak spíše s ohledem na nízkou spotřebu paliva předepsané tlaky hustění pneumatik nepočítají. Pneu tak kvůli příliš vysokému tlaku může ztrácet optimální kontakt se silnicí se všemi následky z toho pramenícími, vyšší opotřebení střední části běhounu nevyjímaje. Doporučit lze snížení tlaku o 0,2 baru, v případě rychlejší jízdy, která zahřívání dále eskaluje, i více.
4. Kontrola hladiny chladicí kapaliny
Motor se také víc zahřívá a k osvěžení používá speciální chladivo viditelné v nádobce na kraji motorového prostoru. Je potřeba hlídat hladinu mezi ryskami Min a Max - problém je příliš mnoho i příliš málo. Doplnění se nedoporučuje obyčejnou vodou, nýbrž kapalinou dle přesné specifikace. Víčko by se nemělo nikdy otevírat těsně po dojetí do cíle, protože tekutina pod tlakem by mohla vyprsknout ven a opařit vás.
5. Neparkovat na suchých loukách
Stání na suché trávě nejednou způsobilo požár. Plameny mohou vzniknout zejména od rozehřátého výfuku, který se dostane do kontaktu s v tu chvíli snadno hořlavým materiálem. Potrubí skutečně bývá rozžhavené dostatečným způsobem, aby zapálilo oheň pod autem.
6. Pitný režim
Udržovat tělo v kondici je základem bezpečného návratu z letních cest. Nedostatek vody v organismu oslabuje činnost mozku a mohlo by dojít k opomíjení některých výše uvedených rad. Dehydratace způsobuje rovněž ztrátu koncentrace, což zvyšuje šanci na zavinění dopravní nehody. Nejlepší je voda s malým množstvím hořčíku, sladké nápoje jen krátkodobě splní svoji funkci a po chvíli přijde ještě horší stav. Na kávu raději rovnou zapomeňte, i na tu ledovou.
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 4 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 7 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva