Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jediný český test zimních pneu srovnal několik typů obutí pro Octavii a spol.
22.10.2019 | Mirek Mazal
České testy pneumatik příliš často nevznikají, o to vítanější může být srovnání zimních vzorků od českého Autoklubu. Zkušební komisaři potrápili hned šest značek v typickém rozměru.
Letos už jsme vám přiblížili dva velké testy pneumatik pro nadcházející zimní období. Po léta jsme si museli vystačit hlavně se závěry německého ADACu a tamního Auto Bildu, v posledních letech vám ale můžeme přiblížit i pohled tuzemských zkušebních komisařů z Autoklubu České Republiky (AČR).
Autoklub pro letošní prověrku zvolil obutí o rozměru 215/55 R17, tedy typickém rozměru pro modernější Škody Octavia či většinu středně velkých aut poslední dekády a půl. V klání se proti sobě postavilo šest vzorků zaběhlých výrobců. Tím referenčním se stala u nás oblíbená pneumatika Barum Polaris 5. „Čeští řidiči jsou konzervativní, barumka je pro ně prostě stále symbolem tradice a kvality, a tedy první volbou“, objasnil volbu ještě před začátkem zkoumání Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR.
Autoklub si stanovil cíl přinést řidičům souhrnné informace o kvalitách vybraných typů gum v poměru k předem vybrané referenční pneu, která je vidět na spoustě služebních i soukromých aut. Proces hodnocení nebyl nijak složitý, pokud ostatní vzorky dosáhly lepších výsledků, mají rivalové vyšší index než 100 ve srovnání s Polarisy 5. Jestliže konkurenti měli horší vlastnosti, jejich index pod 100 klesá.
Pro výběr do srovnání bylo důležité zachování obdobné cen, drahé nebo naopak výprodejové modely se v klání neobjevily. Data do konečného pořadí vznikala na suché, mokré a zasněžené silnici. Simulaci české zimy zastoupilo horské údolí ve švýcarském Ulrichenu pod Alpami, kde pneumatiky odolávaly 15 odlišným disciplínám.
Objektivní část zkoušky patřila měřicím přístrojům, druhá - subjektivní polovina testu spočívala v řízení aut zkušenými jezdci, kteří sledovali daná kritéria bez toho, aby znali značku obutých pneumatik. Změřené informace například z akcelerace do 20 km/h nebo brzdění z 50 km/h byly odečteny po absolvování dvou vymezených okruhů a v závěru seřazeny do přehledných tabulek s pořadím jednotlivých pneumatik v různých disciplínách, jak si je projdeme dále.
Výsledky na suchém povrchu
AČR zvolil do čela nejlepšího pro suché zimní cesty pneumatiky Toyo Snowprox S954. Japonské překvapení mělo nejlepší brzdné schopnosti i nejčitelnější jízdní vlastnosti. Druhé místo obsadila pneumatika Firestone Winterhawk 3, až třetí je referenční Barum Polaris 5.

Výsledky na mokrém povrchu
Zkoušky brzdění, odolnosti proti aquaplaningu a ovladatelnosti na vodou kropeném asfaltu nejlépe zvládl produkt české firmy. Zejména držení zvolené stopy a průjezdy hlubokými kalužemi zaujaly. Respekt jistě patří i Toyo Snowprox S954 a Firestone Winterhawk 3, zbylí uchazeči zase jen paběrkovali.
Výsledky na sněhu
Důležité pro blížící se zimu je i toto pořadí s premiérovým vítězstvím Laufenn i Fit LW31. Divize korejského Hankooku tak Čechům nadzvedla obočí díky skvělému chování při akceleraci i brzdění. Na asijské obutí nestačil druhý Barum ani třetí Kormoran s verzí Snow.
Celkové výsledky
Celkové pořadí závěrečně rekapituluje snažení AČR. Za Barum Polaris 5 se postupně vešly Kumho WinterCraft WP71, Kormoran Snow, Toyo Snowprox S954, Firestone Winterhawk 3, respektive Laufenn i Fit LW31. Nutno vnímat přednosti jednotlivých typů na různých silnicích, neboť trochu jiný mix vlastností oceníte v Praze a jiný v Peci pod Sněžkou. Rozdíly ve výkonu s měnícím se povrchem jsou jasně čitelné v přiložené tabulce s celkovým shrnutím.
Zdroj: Autoklub ČR
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
