Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kde je rozdíl mezi českou a německou kolonou na dálnici? Ještě se máme co učit
15.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Rozdílů v chování řidičů českých a německých bychom jistě našli více, jedním z těch markantních je ale chování v kolonách na dálnicích.
Články na téma, co dělá a nedělá dobrý řidič, na našem webu občas potkáte, ovšem jeden aspekt jsme nezmínili - chování v koloně na čtyř- a víceproudové silnici. Kolonu může způsobit „jen“ kriticky špatný design, třeba když dálnici D7 přetíná obyčejný přechod pro chodce, ale nezřídka ji vytvoří dopravní nehoda.
Auta v koloně na čtyřproudové silnici u nás stojí prostě ve svých pruzích. Někdo víc ke kraji, jiný zase ke středu, protože se chce podívat, jak daleko ještě kolona vede, takže to vypadá trochu jako chaos. Jenže k nehodě většinou pojede policie, příp. hasiči nebo záchranka. Je samozřejmé, že těmto vozidlům člověk uhne, ale proč uhýbá až ve chvíli, kdy nějaké vozidlo integrovaného záchranného systému (IZS) skutečně projíždí?
Nechci sklouznout k běžné paušalizaci ve stylu „Češi neumí“, ale je pravdou, že zrovna stání v koloně je oblastí, kde by se - pardon, kde bychom se - mohli učit od Němců. Kolona v Německu obvykle mívá uprostřed místo pro průjezd hasičského náklaďáku, protože řidiči uhýbají ke kraji už preventivně, aby záchranáři mohli projet rychleji a nemuseli čekat, než se třeba kamion poskládá do odstavného pruhu.
Lze namítnout, že záchranáři můžou projet odstavným pruhem. Jistě, pokud je dost široký jako třeba na zrekonstruovaných částech D1. Jenže jinde se i běžná sanitka, která bývá větší než normální auto, má problém vejít a pro hasičský vůz jsou odstavné pruhy na některých „dálnicích druhé kategorie“, nebo jak se někdejším „erkům“ říká, stěží použitelné. A když jimi někdo bude chtít jet na 300 metrů vzdálený sjezd, najde se nějaký „vychovávač“, který se mu postaví do cesty, a oba budou sanitce překážet.
Když jsem v koloně v levém pruhu, jedu co nejvíc k levému kraji. Když jsem v pravém, do odstavného nevjíždím, protože bych tam byl sám. Nechci říkat „dělejte to jako já“, ale rozdíl mezi průjezdem sanitky německou a českou kolonou je znatelný.
Samozřejmě, německá disciplína má svoje limity, některé poznal celý svět. Také nelze říci, že co německá registrační značka, to slušný řidič. Ono vytvoření pruhu pro záchranáře je ale u nás i v Německu vynuceno zákonem.
U našich západních sousedů se hovoří o vytvoření tzv. nouzového pruhu (německy Rettungsgasse), u nás je už od 1. července 2006 v Zákonu o silničním provozu zakotvena povinnost vytvářet na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla mezi auty pruh široký alespoň 3 metry určený pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Němci to dělají, téměř bez výjimky, Češi nikoli, téměř bez výjimky.
Češi se patrně „bojí”, aby takto vytvořeným pruhem začali projíždět „chvátající piráti v černých Audi”, což by se jistě tu a tam dělo (tedy někdo by oněmi pruhy projížděl, zbytek si odmyslete). Ale je neurvalé chování jedněch dostatečným důvodem k tomu, abychom se sami chovali neurvale k jiným? Nemám ten pocit...



Německá kolona na dálnici vypadá o poznání organizovaněji. Onen pruh, tzv. Rettungsgasse, je v Německu zakotven v zákoně



Také české zákony stanovují povinnost vytvářet ve stejných situacích takový pruh, třebaže trochu jinak nazvaný a trochu jiným způsobem. Přesto česká kolona připomíná chaos
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
