Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely

V Evropě je zase jednou zima jako už dlouho ne. A hned si to vybírá své následky. Motoristé se spalovacími vozy jsou už připraveni na leccos, pro elektromobilisty může jít o novou situaci. A tak se setkávají s novými problémy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely

10.1.2024 | Petr Miler

Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely

/

Foto: Škoda Auto

V Evropě je zase jednou zima jako už dlouho ne. A hned si to vybírá své následky. Motoristé se spalovacími vozy jsou už připraveni na leccos, pro elektromobilisty může jít o novou situaci. A tak se setkávají s novými problémy.

V Česku je tento týden zima, jako když praští, můžu si o tom ale nechat jen vyprávět. V tuto chvíli jsem v Nizozemsku, kde je zima o poznání menší. Protože lidé tu ale nejsou ani zvyklí používat zimní pneumatiky, jsou celodenní teploty lehce pod nulou a mrazy okolo -5°C v noci extrémem svého druhu, který celou zemi pomalu paralyzuje.

Jako Češi se můžete smát, ale tak to prostě je, lidé jsou tu zvyklí na jiné podmínky. Zima tedy trápí i motoristy, kteří jsou nezřídka naváděni k tomu, aby nejlépe vůbec nevyjížděli, což spousta lidí respektuje - tak málo kolon jako včera člověk na dálnicích nepotkal měsíce. Většina lidí ale pochopitelně auta používá dál, což má vzhledem k místnímu zastoupení elektromobilů neobvyklé dopady.

Asistenční služba místního ANWB tak má podle deníku NU napilno, neboť za jediný den řeší okolo 6 tisíc problémů motoristů s jejich vozy, což je asi o 50 procent víc než za jiných perných dnů. A většina z nich souvisí s právě panující zimou. Některé problémy jsou obvyklé - vybité baterie, zamrzlé ruční brzdy, zamrzlé zámky či přimrzlé dveře... Znáte to. Je tu ale také jeden úplně nový fenomén, který vyžaduje kombinaci nízkých teplot a vysokého výskytu elektrických aut nepřipravených řidičů (v Norsku se zimou počítáte víc, že?) - zamrzlé nabíjecí kabely.

Už ta ironie - někteří Nizozemci hrdě jezdí s elektromobily, aby bojovali proti globálnímu oteplování, a najednou musí bojovat se zamrzlým nabíjecím kabelem ve zdířce. Za takových okolností logicky nemohou s autem jet stejně jako někdo, komu zamrzne ruční brzda, prostě to technicky nejde. A s ohledem na panující počasí nelze sázet na zlepšení, mrazivo má být i přes den až do čtvrtka a ani poté nebude zrovna teplo - podobně jako v Česku.

Někde na ulici se taková věc řeší těžko, určitě bychom nabíjecí kabel nepolévali horkou vodou. Asistence ANWB pochopitelně má své metody a motoristům radí, že pokud má jejich auto funkci předehřevu, může to být ta cesta, jak potížím předejít. Ale nemusí, za dostatečné zimy a vlhkosti může kabel přimrznout k autu tak jako tak. Inu, nová doba, nové problémy...


Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely - 1 - Skoda Enyaq zima vanocni strom prevoz 02Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely - 2 - Skoda Enyaq zima vanocni strom prevoz 03Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely - 3 - Skoda Enyaq zima vanocni strom prevoz 05
Elektromobil v zimě funguje, v tom problém není. Ale jak? To už může být docela jiná otázka, jak ukazuje letošní zimní praxe Nizozemců. Foto: Škoda Auto

Zdroj: NU

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše