Muž vyrazil s elektromobilem na okruh. Skončil po třech kolech, i když byl o hodně pomalejší než Škoda Rapid

Nejde o žádný okruhový speciál, tím ale Škoda Rapid také není. Tohle auto má navíc 184 koní výkonu a s 1 365 kg hmotnosti není vůbec těžké, přesto ve výsledku jen připomíná naprostou nevhodnost elektromobilů pro některá využití.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Muž vyrazil s elektromobilem na okruh. Skončil po třech kolech, i když byl o hodně pomalejší než Škoda Rapid

2.11.2022 | Petr Miler

Muž vyrazil s elektromobilem na okruh. Skončil po třech kolech, i když byl o hodně pomalejší než Škoda Rapid

/

Foto: BMW

Nejde o žádný okruhový speciál, tím ale Škoda Rapid také není. Tohle auto má navíc 184 koní výkonu a s 1 365 kg hmotnosti není vůbec těžké, přesto ve výsledku jen připomíná naprostou nevhodnost elektromobilů pro některá využití.

Máme rádi všechna auta, vždy to tak bylo a troufnu si říci, že tomu tak i vždy bude. Je jedno, jestli je nějaké auto malé, velké, slabé, silné, lehké, těžké, jde o kupé, sedan, SUV, benzin, diesel, elektromobil... S každým vozem si sjedeme rádi, na každém je co zkoumat, co si oblíbit, nad čím se podivovat. Osobně jsem nikdy neodmítl jízdu s čímkoli, i když jsem předem tušil, že to nebude auto podle mého gusta. Je to prostě vášeň, která přesahuje rozdíly v provedení - kolega z redakce už léta říká, že na každém autě se najde něco zajímavého.

To ale pochopitelně neznamená, že si každé zamilujete, že ho chcete mít. To říkám proto, že k žádnému automobilu nepřistupujeme předpojatě, prostě zkoumáme, co skutečně nabízí, pro co se hodí a pro co nikoli. A není projevem nenávisti, když konstatujeme, že pro určitá využití nějaký vůz vhodný není. Nebo pokud řekneme, že Ferrari se nehodí na safari, je to projev nenávisti k Ferrari?

Nemáme tedy nic ani proti elektromobilům, pokud se jej ale někdo snaží vnucovat všem bez rozdílu - a ony se pro všechny a všechno bez rozdílu nehodí -, protestujeme. Elektrická auta mají řadu nedostatků, všechny podstatné ale pramení z jejich akumulátorů, které je činí nevhodné zejména pro jakékoli energeticky náročné využití. Pokud jste zvyklí jezdit 80 km/h po jednom okrese a zkoumat, jestli máte spotřebu 3,9 nebo 4,1 litru nafty na 100 km, elektromobil vám při běžných přesunech vadit nemusí. Pokud jste ale zvyklí jezdit dále, rychleji, převážet celou rodinu i s nákladem, tahat přívěsy nebo třeba jezdit na okruhy, s elektromobilem opravdu nevyjdete.

Připomíná to video níže, na kterém se majitel BMW i3s, tedy jednoho z prvních moderních elektromobilů značky po rozsáhlé modernizaci, který až letos poněkud ostudně skončil ve výrobě, vydal na Severní smyčku Nürburgringu. Je to na jednu stranu slavný a náročný okruh, na tu druhou je to v podstatě okreska s jednosměrným provozem, na které nemá problém fungovat Škoda Rapid 1,2 TSI nebo Octavia RS TDI. To jsou v podstatě normální auta se 105 koňmi v případě Rapidu a 184 koňmi v případě Octavie o generaci zpátky. BMW i3s má též 184 koní, navíc ani není těžké, váží jen 1 365 kg. Přesto na Nordschleife nic pěkného nepředvádí.

Jednak opravdu není rychlé. Jakkoli poměr výkonu a hmotnosti naznačuje časové možnosti někde pod 9 minutami na kolo, jsme svědky času 10:08, téměř minutu za Rapidem a asi 1,5 minuty za Octavií RS TDI. Nezdá se navíc, že by řidič neuměl řídit - vůz buď víc nejede, nebo jej majitel na některých místech šetří, aby vůbec někam dojel. Nezdá se nám, že by i3s nemohla jet více než asi 102 km/h do největšího stoupání. A pokud ano, něco se na ní přehřálo (což není dobře), současně by ale i to vedle k úspoře energie. Přesto je právě ta nakonec největším problémem.

Kolo začíná s kapacitou baterií na 63 procentech, končí na 42,5 %. Teoreticky by tak vůz mohl zvládnout 4 kola na nabití, bylo by to ale na krev a s klesající kapacitou by to poslední bylo zřejmě jen výletní. Majitel tak říká, že s autem dal na jedno nabití kola 3, tři, three, tres, trois. Víc ne, vážně. Tomu se říká výkon. Kdyby se dala energie rychle doplnit, proč ne, i na nabití 42,2kWh akumulátoru ale můžete čekat hodiny.

Palubní elektronika hovoří o spotřebě asi 41 kWh na 100 km, ale není měřena přímo v zaznamenaném kole (vypadá to dle průměrné rychlosti celkem na dvě kola + příjezd k trati), reálně půjde s ohledem na ubyvší kapacitu a délku kola (BTG) 19,15 km na 44,6 kWh/100 km. To je ekvivalent asi 11,5litrové spotřeby nafty, což by mohlo odpovídat, byť to skutečně naznačuje menší než maximální možné využití potenciálu v některých úsecích.

Suma sumárum tu tedy máme čas neodpovídající ani dieselovým dodávkám, který se zdaleka nevyrovná možnostem 105koňové Škody Rapid. Ta je o skoro minutu rychlejší, na jednu nádrž ujede snadno 15 kol totálně na krev a dotankujete ji během pár minut. Elektromobil ujede 3 pomalá kola a může jít klidně hodiny odpočívat. Je to jen zkrátka jen další ukázka toho, jak obrovské rozdíly mezi spalovacími a elektrickými auty jsou. A to ani nemluvíme o tom, že Rapid stál nový méně než 400 tisíc Kč, BMW i3s naposledy začínalo na téměř 1,2 milionu korun. Tomu se říká pokrok?


Muž vyrazil s elektromobilem na okruh. Skončil po třech kolech, i když byl o hodně pomalejší než Škoda Rapid - 1 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 023Muž vyrazil s elektromobilem na okruh. Skončil po třech kolech, i když byl o hodně pomalejší než Škoda Rapid - 2 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 024Muž vyrazil s elektromobilem na okruh. Skončil po třech kolech, i když byl o hodně pomalejší než Škoda Rapid - 3 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 025Muž vyrazil s elektromobilem na okruh. Skončil po třech kolech, i když byl o hodně pomalejší než Škoda Rapid - 4 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 030Muž vyrazil s elektromobilem na okruh. Skončil po třech kolech, i když byl o hodně pomalejší než Škoda Rapid - 5 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 033Muž vyrazil s elektromobilem na okruh. Skončil po třech kolech, i když byl o hodně pomalejší než Škoda Rapid - 6 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 20
BMW i3s není nezajímavé auto, nakonec není a nemá být ai pomalé. Na Nordschleife ale naplno ukazuje, jak zoufale se elektrická auta nehodí pro některá využití. Foto: BMW

Zdroj: Stighiz@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše