Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Paříž chce zakázat auta vyrobená před rokem 1997, motorky ještě mladší
14.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nové pařížské omezení mobility se má vztahovat na auta i motocykly z let, které lze těžko mít za starověk.
Třebaže francouzská metropole v posledních dnech plní titulní stránky médií něčím trochu jiným, ani na poli dopravy není v tomto městě klid. Paříž totiž plánuje další omezování svobodné individuální dopravy svých občanů. Tentokrát chce zakazovat auta a motorky, uvedené do provozu před určitými daty, a to nehledě na to, zda jezdí na benzín či naftu.
Starostka hlavního města Francie Anne Hidalgo podle dostupných informací představila plány na zákaz motocyklů vyrobených před rokem 2000 a osobních automobilů zaregistrovaných do roku 1996 včetně. Je to pravděpodobně další krok po plánovaném zákazu všech dieselů na zhruba stovce čtverečních kilometrů Paříže a také po plánu, podle kterého se celá Francie má dieselů postupně zcela zbavit.
Zákaz hovoří o čtyřech kategoriích vozidel, které by na území Paříže nesměly vůbec jezdit, ať spalují co chtějí. Stopka hrozí konkrétně motocyklům vyrobeným před rokem 2000, osobním automobilům registrovaným před 1. lednem 1997, dodávkám a lehkým užitkovým autům registrovaným před 1. říjnem 1997 a autobusům a nákladním automobilům registrovaným před 1. říjnem 2001.
Je potřeba podotknout, že zákaz zatím stále „jen” hrozí, ještě není jistotou, že na něco tak drastického skutečně dojde. Starostka chce zákaz jako návrh údajně představit zastupitelstvu v první půlce února a pokud by prošel, jako zákonné nařízení by mohl existovat od půlky dubna. Kdy by měl vstoupit v platnost, zatím známo není, ale ze snahy o takto rychlé schválení se dá soudit, že ani tohle nebude dlouho trvat.
Návrh má být součástí snahy zlepšit pařížské ovzduší a odpovídá jí nejen svým záměrem, ale i svou drastičností a mírou zásahu do životů občanů. Průměrné stáří automobilů ve Francii bylo v roce 2013 asi 8,3 roku, takže zákaz devatenáct let starých aut a patnáctiletých motorek na první pohled nevypadá jako velký problém. Průměrný věk aut však roste, v roce 2007 byl ve Francii na hodnotě 8,1 roku a systém bonusů a malusů, který značně ztěžuje pořízení moderního auta se spalovacím motorem lidem s nižšími příjmy, věku vozového parku jen škodí.
Zajímavý je také nápad zakázat motocykly jako takový. Ty totiž jednak až na naprosté výjimky nejsou dieselové, takže jejich výfukové plyny jsou mnohem čistší, také menším třením o asfalt tvoří méně pevných částic a také spotřebují jen málo paliva, mnohem méně než automobil, alespoň ve většině případů. A v neposlední řadě netvoří dopravní zácpy, protože jsou fyzicky menší. Navíc jich v zimních měsících, kdy města obecně mívají s ovzduším větší problémy, jezdí méně.
Plán na zákaz „starých” aut a motorek obsahuje i propozice různých dotací právě pro lidi s nižšími příjmy, aby si ti tak mohli pořídit nový automobil či motorku. De facto nebudou mít na výběr a -pro příklad - své dvaadvacetileté Lancie Delta HF Integrale, která je ve špičkovém stavu a se kterou jezdí jen výjimečně, se budou muset zbavit, pokud chtějí zůstat občany Paříže.
Konkrétní aplikace této novinky na historická vozidla, která nevyjíždějí tak často, je však zatím neznámá. Návrh může obsahovat klauzuli, který veterány z nařízení vyjme. I tak ale nemůžeme s takovýmto omezením souhlasit, neboť by příliš zasahovalo do svobody jednotlivce. Pařížanům přejme, ať má zastupitelstvo dostatek rozumu a tento i podobné plány smete ze stolu. Mimo jiné totiž riskuje, že znovu nebude zvoleno, pokud na něco takového kývne...


Auta starší 19 let a motorky starší 15 let by podle nového návrhu zákona měly v Paříži jízdu zakázanou (ilustrační foto)
Zdroj: Moto Mag]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 7 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva