Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Poutáte sebe a své děti v autě správně? Jedna častá chyba může mít těžké následky
9.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Připoutat se bezpečnostním pásem je zdánlivě primitivní činnost - jedno cvaknutí a jede se. I tady se ale dá chybovat a NSW CRS ukazuje následky.
Každý rozumný člověk se v autě před jízdou připoutá bezpečnostním pásem. I po příchodu všemožných dalších vynálezů je to nadále ten nejdůležitější bezpečnostní prvek, který maluje jasnou hranici mezi životem a smrtí, vystoupením z auta po svých a odvozu do nemocnice. I relativně banální nehoda může skončit těžkým zraněním, pokud člověk není připoután, naopak i hodně těžká havárie - v tom správném autě, pochopitelně - může skončit bez vážných následků, pokud člověk připoután je.
Tohle jsme probírali mnohokrát a věříme, že to není třeba znovu opakovat. Připomenout si ovšem zaslouží fakt, že někteří lidé sice pásy používají, nedělají to ale správným způsobem. Upozorňuje na to australská bezpečnostní organizace NSW Centre for Road Safety, která jmenovala nejčastější chybu při poutání se a zároveň ukázala následky takové chyby.
Oč jde? Provlečení horní části pásu pod ramenem, nikoli nad ním. NSW CRS konstatuje, že to je častý problém hlavně u dětí. Těm takto bezpečnostní pásy připnou buď přímo rodiče kvůli tomu, že u menších postav může horní část pásu řezat do krku, jindy to ze stejného důvodu udělají samy děti, že si prostě protáhnou jednu ruku přes pás. A někdy se tak rovnou připoutají a rodiče to nezkontrolují. Ovšem, tuto chybu dělají i někteří méně znalí dospělí - občasní řidiči, penzisté a podobné skupiny.
Když má řidič nebo spolujezdec pás provlečený pod ramenem, je to pochopitelně pořád lepší než nic, z tříbodového pásu se tím ale navzdory drobné změně stane jen pás dvoubodový. Něco takového se v nových autech neobjevuje už dekády, přínos třetího bodu zmírnění následků nehody je enormní.
Že to tak je, NSW ukázalo v crash testu velké Toyoty Camry. V ní byl „spolujezdec” připoután špatně s pásem provlečeným pod rukou, figurína na místě řidiče (zde vpravo) byla připoutána správně přes hrudník k levému boku a přes břicho doprava, jak jsme zvyklí.
Vůz s figurínami narazil do zdi rychlostí 60 km/h. Spolujezdec s pásem podvlečeným pod paží po nárazu pokračoval vrchní polovinou těla k volantu. To by v případě skutečné nehody mělo velmi závažné následky. „Všechen tlak je směřován na břicho, což by pravděpodobně způsobilo zranění jater, sleziny a okolí břišní dutiny,“ hodnotí doktor Jeremy Hsu. Znamená to velmi vysoké riziko invalidity, v takové rychlosti klidně i smrt.
Pokud si tedy vy sami, nebo někdo ve vašem okolí - typicky ony děti - zapíná pás pod paží, aby je nedřel o krk, zvažte jinou úpravu, která povede k pohodlné i bezpečné jízdě. NSW CRS dále připomíná, že častou chybou je také špatný posed - nerovná poloha těla, nohy na palubní desce či sklápění sedadel, zhoršuje funkci bezpečnostních pásů, které umí výrazně snížit riziko zranění během autonehody. Jestliže jsou špatně použity, případně nezapnuty, hrozba ublížení na zdraví se prudce zvyšuje, a to i u cestujících vzadu.








Porovnání následků autonehody pohledem dvou testovacích figurín připoutaných odlišnými způsoby. Řidič si protáhl pás pod ramenem, spolujezdec má vše správně. Rozdíly jsou patrné už na pohled, a to jich většina ani není vidět...
Zdroj: NSW Centre for Road Safety
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek 4.5.2025
Nejnovější články
Hračka miliardářů od Bugatti schopná akcelerovat na 500 km/h za 20 s se ukázala v akci na okruhu, se superauty si hraje jako kočka s myší
před 49 minutamiK mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
včeraŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva