Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Poutáte sebe a své děti v autě správně? Jedna častá chyba může mít těžké následky
9.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Připoutat se bezpečnostním pásem je zdánlivě primitivní činnost - jedno cvaknutí a jede se. I tady se ale dá chybovat a NSW CRS ukazuje následky.
Každý rozumný člověk se v autě před jízdou připoutá bezpečnostním pásem. I po příchodu všemožných dalších vynálezů je to nadále ten nejdůležitější bezpečnostní prvek, který maluje jasnou hranici mezi životem a smrtí, vystoupením z auta po svých a odvozu do nemocnice. I relativně banální nehoda může skončit těžkým zraněním, pokud člověk není připoután, naopak i hodně těžká havárie - v tom správném autě, pochopitelně - může skončit bez vážných následků, pokud člověk připoután je.
Tohle jsme probírali mnohokrát a věříme, že to není třeba znovu opakovat. Připomenout si ovšem zaslouží fakt, že někteří lidé sice pásy používají, nedělají to ale správným způsobem. Upozorňuje na to australská bezpečnostní organizace NSW Centre for Road Safety, která jmenovala nejčastější chybu při poutání se a zároveň ukázala následky takové chyby.
Oč jde? Provlečení horní části pásu pod ramenem, nikoli nad ním. NSW CRS konstatuje, že to je častý problém hlavně u dětí. Těm takto bezpečnostní pásy připnou buď přímo rodiče kvůli tomu, že u menších postav může horní část pásu řezat do krku, jindy to ze stejného důvodu udělají samy děti, že si prostě protáhnou jednu ruku přes pás. A někdy se tak rovnou připoutají a rodiče to nezkontrolují. Ovšem, tuto chybu dělají i někteří méně znalí dospělí - občasní řidiči, penzisté a podobné skupiny.
Když má řidič nebo spolujezdec pás provlečený pod ramenem, je to pochopitelně pořád lepší než nic, z tříbodového pásu se tím ale navzdory drobné změně stane jen pás dvoubodový. Něco takového se v nových autech neobjevuje už dekády, přínos třetího bodu zmírnění následků nehody je enormní.
Že to tak je, NSW ukázalo v crash testu velké Toyoty Camry. V ní byl „spolujezdec” připoután špatně s pásem provlečeným pod rukou, figurína na místě řidiče (zde vpravo) byla připoutána správně přes hrudník k levému boku a přes břicho doprava, jak jsme zvyklí.
Vůz s figurínami narazil do zdi rychlostí 60 km/h. Spolujezdec s pásem podvlečeným pod paží po nárazu pokračoval vrchní polovinou těla k volantu. To by v případě skutečné nehody mělo velmi závažné následky. „Všechen tlak je směřován na břicho, což by pravděpodobně způsobilo zranění jater, sleziny a okolí břišní dutiny,“ hodnotí doktor Jeremy Hsu. Znamená to velmi vysoké riziko invalidity, v takové rychlosti klidně i smrt.
Pokud si tedy vy sami, nebo někdo ve vašem okolí - typicky ony děti - zapíná pás pod paží, aby je nedřel o krk, zvažte jinou úpravu, která povede k pohodlné i bezpečné jízdě. NSW CRS dále připomíná, že častou chybou je také špatný posed - nerovná poloha těla, nohy na palubní desce či sklápění sedadel, zhoršuje funkci bezpečnostních pásů, které umí výrazně snížit riziko zranění během autonehody. Jestliže jsou špatně použity, případně nezapnuty, hrozba ublížení na zdraví se prudce zvyšuje, a to i u cestujících vzadu.








Porovnání následků autonehody pohledem dvou testovacích figurín připoutaných odlišnými způsoby. Řidič si protáhl pás pod ramenem, spolujezdec má vše správně. Rozdíly jsou patrné už na pohled, a to jich většina ani není vidět...
Zdroj: NSW Centre for Road Safety
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 45 minutami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
