„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem

Zákon od listopadu vyžaduje použití zimních pneu, je-li na silnici sníh nebo led. Tak je prosím používejte. Pokud je na silnici sníh nebo led.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem

3.11.2011 | Pavel Janda | 50 příspěvků

„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zákon od listopadu vyžaduje použití zimních pneu, je-li na silnici sníh nebo led. Tak je prosím používejte. Pokud je na silnici sníh nebo led.

Každý rok touto dobou se stáváme svědky festivalu mediální demagogie spojené s používáním zimních pneumatik. Dělo se to již v dobách, kdy byla volba obutí čistě v rukou řidičů a začalo se to dít ještě častěji, když u nás tuto problematiku začaly dosti nevhodným způsobem upravovat značky „povinná zimní výbava”. Pro letošek vstoupila v platnost až neobyčejně racionální zákonná úprava hovořící jednoduše o tom, že zimní pneumatiky je nutné použít tehdy, kdy se na silnici nachází sníh nebo led a nebo lze vznik podobných podmínek očekávat. Doufal jsem, že nový předpis mediální prezentaci této problematiky alespoň částečně zracionalizuje, neboť v podstatě jen konstatuje podmínky, za kterých jsou zimní pneumatiky nesporně nezbytné. Stal se ale pravý opak a záplava zavádějících a manipulativních článků a reportáží z posledních dnů překročila všechny pro mě akceptovatelné meze.

Pojďme se tedy prosím na chvíli oprostit od všech klišé, polopravd a úplných nesmyslů a na celou věc se podívat s chladnou hlavou.

Kdy jsou „zimáky” opravdu třeba?

Někteří mě rádi označují za nepřítele zimních pneumatik, s realitou to ale nemá nic společného. Podobné hanlivé nálepkování je vlastní těm, kteří nejsou s to nad věcmi přemýšlet a proti jiným racionálním argumentům nedokážou klást své vlastní. Jste proti té či oné silniční regulaci? Pak jste pirát silnic. Jste proti výstavbě jaderné elektrárny? Pak jste ekoterorista. Jste proti registrovanému partnerství osob stejného pohlaví? Pak jste homofob. Ať už jde o cokoli, vždy se najde vhodná „extrémistická” nálepka, která vás minimálně u určité části auditoria zneváží a předem znevěrohodní jakoukoli vaši argumentaci. Já ale nejsem a priori proti čemukoli, netrpím žádnými předsudky ani vírou v obecné pravdy. Dávám jen vždy přednost svému vlastnímu úsudku. A ten mi v tomto případě říká něco docela jiného, než co slýchám všude kolem.

Sám jsem zimní pneumatiky nepoužíval přibližně do začátku minulé dekády, kdy jsem jednoho zimního dne vyjel poprvé na sníh s vozem klasické koncepce na letních pneu a z první křižovatky postavené ve „svahu” o asi třístupňovém sklonu jsem se rozjížděl dobrých pět minut. Zajel jsem ten den zpátky do garáže, koupil zimní a od té doby tento zvyk nezměnil. Rozhodně tedy nejsem někým, kdo by používání zimních pneumatik odmítal, stejně rozhodně ale nejsem tím, kdo by byl přesvědčen o tom, že toto obutí je univerzálním dokonalým řešením pro každého. Jsou prostě lidé, kteří zimní pneu na autě mít nemusejí a nejen že tím ničemu neuškodí, mohou tím i lecčemus prospět. Jejich ostrakizace skrze manipulativní reportáže a články se mi pak opravdu zajídá.


„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem - 1 - Zimni pneu 06„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem - 2 - Zimni pneu 07
Listopad, to je překvápko. Ne, kdy opravdu potřebujete zimní pneu z kalendáře nevyčtete...

Co mi na celém přístupu vadí je snaha o označení nějakého pevně stanoveného období, kdy „zimáky” prostě mít musíte. Když už to vzdali zákonodárci, tak se toho ujala média a snaží se říci, že nejlépe již od října, ale stoprocentně pak od listopadu, o kterém již hovoří i současný zákon (k němu se ještě vrátíme), jsou zimní pneu něčím naprosto nezbytným. Že žádná zima ještě nebyla? To přece nevadí, však už se ochladilo. Že to pro použití zimních pneu jako důvod stačí pak dosvědčí nějaká ta pikantní simulace nejsledovanější televize, kdy se za určitých podmínek postaví vedle sebe dvě auta auta obutá blíže nespecifikovanými letními a zimními pneumatikami a změří se jejich brzdná dráha za blíže nespecifikované nízké teploty. Jaká smůla, na jejím konci je přechod a rozdíl v brzdné dráze v délce jednoho metru ve prospěch „zimáků” se rázem rovná hranici mezi životem a smrtí.

Je to jistě velmi působivé, ale je to především velmi zjednodušené. Nediskutuji snad ani o tom, že za určitých podmínek bude brzdná dráha vozu s letním obutím opravdu delší, ale říká to celou pravdu? Rozhodně nikoli. V období, kterému říkáme zimní, se teploty v našich končinách značně liší. V příštích dnech může být klidně 20 stupňů Celsia a v takovém případě vám zimní pneumatiky nejenže neposlouží k ničemu dobrému, jízdní vlastnosti i brzdné schopnosti vozu zhorší. Nesouhlasím ovšem ani s tím, že zimní pneu jsou nutností jen kvůli nízké teplotě. Pokud je silnice suchá, nebo i mokrá, jsou rozdíly v jízdních vlastnostech natolik nepodstatné, že rozhodně nelze hovořit o nutnosti.

Prospěšné? Budiž, ale i tak jde o velmi izolovaný pohled. Copak si myslíte, že pneumatiky se chovají stejně v létě za 15 i 35° Celsia? Nebo že stejný výkon předvádí nejnovější model od Michelinu a protektory s cválajícím hřebcem? Rozdíly v řádu metrů v brzdné dráze jsou i mezi srovnatelnými pneumatikami renomovaných výrobců - sám jsem byl nedávno účasten testu, který to ukazoval. A děláme kvůli nějaké „scény”? Tak proč bychom je najednou měli dělat proto, že na suchu nebo mokru při + 2° C zjistíme stejný rozdíl mezi zimními a letními pneu? A proč tedy rovnou neřešíme opak? Copak v létě zimní pneu nefungují obdobně (či spíše ještě více) hůře?

„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem - 3 - Zimni pneu 01„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem - 4 - Zimni pneu 02„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem - 5 - Zimni pneu 03
Za podobných podmínek se na letních pneumatikách v zimě rozumně opravdu jezdit nedá

Statistikami a testy vytvořenými na míru účelu lze obhajovat kde co, zkušenost ale hovoří jednoznačně: jediné podmínky, za nichž jsou zimní pneumatiky opravdu nezbytné a kdy bych si používání těch letních dovolil označit za nezodpovědné, je jízda po sněhu (třebaže rozbředlém) či ledu resp. zledovatělém asfaltu. Výhoda zimního obutí a nefunkčnost toho letního je v tomto případě naprosto neoddiskutovatelná.

Ale kolik dní je v našich podmínkách na většině území silnice pokryta sněhem či ledem? Pět, deset, patnáct? Více jen zřídka. Samozřejmě, jsou zde tací, kteří bydlí nebo se pohybují ve vyšších nadmořských výškách, ale o těch snad ani nemusíme hovořit, ti by bez zimních pneumatik ani nedojeli domů, a tak je dávno mají. Pro většinu ostatních lidí je snadné za špatných podmínek zkrátka nevyjet a nutit jim demagogickou argumentací použití zimních pneumatik po celou zimu bez ohledu na jejich potřeby je prostě zbytečné. Zbylé dny naprosto bezpečně zvládnou i s jakýmkoli jiným schváleným obutím a to, o co přijdou, nebude zásadně odlišné od toho, čeho se zbaví nákupem nějaké „šunky” místo pořádné pneu.

Co říká zákon?

Zákonodárci letos v nějaké světlé chvilce (zřejmě z nedostatku motivace předestřené pneumatikářskými koncerny stiženými horším odbytem v minulých letech) přijali právní úpravu, která doslova říká:

Motorové vozidlo kategorie M nebo N lze od 1. listopadu do 31. března užít k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, pokud:

a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Ano, je to ustanovení povinnosti používat zimní pneu, ale jen v případech jasně definovaných třemi slovy: „sníh, led a námraza”. Celá formulace by byla o mnoho jasnější, kdyby neobsahovala bod b), který se stal zdrojem všemožných debat, ale dokážu si představit, jak se do tohoto zákona asi dostal. Ti, kteří chtěli učinit používání zimních pneu co „nejpovinnějším”, si zkrátka vymodlili alespoň takový „kompromis”. Ničemu dobrému tím ale neprospěli.

Tento krok jen otevřel prostor vnést do celé věci více nejasností skrze různé účelové interpretace jako je ta, se kterou přišla policie s ministerstvem dopravy. Je to ale jen zbytečný pokus zdiskreditovat a znepřehlednit docela rozumnou normu, jenž říká, abyste na letních pneumatikách na sněhu a ledu nejezdili. A než vyjedete, tak si zjistili, jestli se po cestě takové podmínky nevyskytují nebo vyskytnout nemohou. „Takhle je to prostý,” zapěl by k tomu jeden přejmenovaný litvínovský zpěvák a opravdu nevím, kde si ve zmíněném našli Tržilovci cosi o povinnosti používat „zimáky” v teplotách pod 4° C. Tato teplota není sníh ani led a ani nenasvědčuje nic o tom, že by se sníh či led někde měl objevit. Úplně suchá silnice bývá nezřídka i v minus dvaceti...

„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem - 6 - Zimni pneu 04„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem - 7 - Zimni pneu 05
Toto jsou suché silnice za velmi nízkých teplot. Použití zimní pneu při jízdě po nich běžnými rychlostmi věci prospěje, nezbytnou nutnost ale nepředstavuje

Přes zmíněné nejasnosti je aktuální zákon tím nejlepším, jaký v tomto směru můžeme mít, neboť řidiče nadále považuje alespoň za trochu svéprávné jedince. Pokud už tedy nějaký mít musíme. Stejně jako není žádný zákon na to, kdy si máte pustit stěrače, vzít na nohy pohorky místo mokasín nebo si přibalit do tašky deštník, není třeba většině lidí říkat, kdy si mají na kola obout nějaké pneumatiky. Věřím tomu, že části těch, kterým to třeba říkat je, zákon k vhodnějšímu chování přiměje, je ale třeba vždy zvážit, co takový předpis přinese a co nás bude stát. U toho aktuálně platného lze ještě hovořit o určité vyváženosti, ale nutit 100 procentům řidičů od listopadu do března zimní pneumatiky bez ohledu na panující podmínky je prostě hloupé. Stačí se podívat po zemích, kde takový předpis mají - nedávno jsem hovořil s jedním Slovincem, kde platí právě paušální povinnost. Hořekoval nad tím, jak si většina řidičů v nížinách polovinu zimy ojíždí své zimní pneu bez jakéhokoli pozitivního efektu. To snad chceme? Neměli bychom, tedy pokud na vizitce nemáme poblíž jména napsáno něco začínajícího na Mic, Pir, Con, Bri, Goo a tak podobně.

Zimní pneu nejsou dokonalým řešením pro každého

Když se podívám na novinové titulky z posledních dnů a týdnů, mohu jen donekonečna nevěřícně kroutit hlavou. Prakticky bez výjimky buď prezentují zavedenou povinnost postavenou na skutečných podmínkách (proč je k nim přidán ještě datum 1. listopadu až 31. března nevím, to snad nebylo nutné) jak paušální v určitém časovém rozmezí, označují zimní obutí jako absolutní spásu pro každého nebo straší tím, co všechno strašného se vám, stane, když zimní pneu mít nebudete.

Namátkou pár z nich:

Ode dneška už jen na zimních pneumatikách...
V mrazu teď už jen na zimních

Novou zákonnou povinnost přesněji interpretovat opravdu nešlo...

Máte už zimní pneumatiky nebo si koledujete o pokutu?
Máte už zimní pneumatiky? POZOR na pokuty!

Spojovat nutnost užívání zimních pneu s hrozbou pokuty je opravdu ubohé. Jednak bych řekl, že prostý pud sebezáchovy je v hodnotovém žebříčku zdravého člověka o hodně výše a i kdyby nebyl - není lepší lidem vysvětlit, kdy jsou pneu opravdu třeba? Zvlášť nyní, když stačí ocitovat zákon, by to měl zvládnout každý.

„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem - 8 - Zimni pneu 08„Povinné” zimní pneu: hlavně prosím s rozumem - 9 - Zimni pneu 09
V zimě se lidé jistě více starají o to, aby nezapíchli auto do sněhu jako tento řidič. Novináři by měli spíše racionálně informovat o tom, kdy je nutné zimáky mít, ne o tom, kolik řidiči zaplatí na pokutách na pokutách, když je mít nebudou

Zimní pneumatiky přezulo jen 58 procent řidičů

Toto je článek z 31. října komentující informaci o 58 procentech řidičů se zimním obutí slovem „jen”. Ony už byly do té doby zimní pneu někde v ČR (snad krom pár horských oblastí) třeba? Naopak to vypadá, že ještě další dva týdny potřeba ani nebudou. Spíše bych se divil tomu, jak moc lidi za takových podmínek bezúčelně zimní pneu používá...

Výhoda zimních pneu - brzdná dráha a přilnavost

Objektivní posouzení toho, co vám zimní pneumatiky mohou přinést a co vzít, čiší už z nadpisu...


Podobnými články se český internet i tištěná média jen hemží, nechápu přitom, s jakou motivací jsou nám takto tendenční pohledy předkládány. Fakta jsou jasná: dosud zimní pneu na drtivé většině území nebyly nezbytnou nutností a velmi pravděpodobně tomu tak bude i po většinu listopadu. Až se podmínky zhorší a silnice začnou být zledovatělé či zasněžené, přezujte, nebo nikam nejezděte. Sami jistě dobře víte, zda máte možnost zvolit jiný popř. žádný dopravní prostředek, nebo auto zkrátka nezbytně potřebujete. V druhém případě zřejmě přezujete s prvním sněhem a ty teplé dny na zimních zkrátka nějak přežijete. Dělám to tak i sám.

Postup pro první případ je ale zcela rovnocenný: v teplé dny můžete jezdit na letních pneu bezpečněji než na zimních, v ty chladnější nepřijít o více než o co přicházejí řidiči se zimními pneumatikami za vyšších teplot a při sněžení či námraze zkrátka necháte vůz doma. Co je na tom špatného?

Nevidím žádný důvod, proč bychom zimní pneumatiky měli nutit všem bez ohledu na to, jak a kde jezdí. Stačí jen používat vlastní rozum a pokud už se řídit zákonem, pak jen tak, jak nyní opravdu zní. Více není třeba, jakákoli hysterie, desinterpretace a manipulace může prospívat leckomu, rozhodně ale ne nám ani ostatním řidičům.

Foto: Automobilky, Výrobci pneumatik, Wikimedia commons, Youtube

Pavel Janda

Diskuze 50 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.