Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Proč auta za poslední dekády tak ohromně ztěžkla? Vlastně si za to můžeme sami
11.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V 80. létech vážilo auto nižší střední třídy pod 800 kg a ještě v 90. to bylo pod tunu. Před pár léty ale hmotnost rázem sahala až k 1,5 tuny, proč?
Automobilky dnes hledají úspory v emisích CO2 v řádech gramů i za cenu vysokých nákladů a řešení, která přicházejí na svět, jsou leckdy velmi složitá. Přitom existuje jedno, které je známé už dekády a které mocně propagoval Colin Chapman, zakladatel Lotusu - nižší hmotnost.
„Přidejte výkon a budete rychlejší na rovince, uberte hmotnost a budete rychlejší všude,” je dobře známý Chapmanův citát - a je dodnes platný. Můžeme ho doplnit o „Uberte hmotnost a budete mít menší spotřebu”. Nejsou to nová zjištění, přesto se jimi v posledních dekádách nikdo neřídil a hmotnost aut zejména za posledních 20 let vyšplhala do leckdy až absurdních výšin.
Proč k tomu vůbec došlo? A proč tak rychle, když se to v předchozích letech v takové míře nedělo? Hlavní důvody jsou v zásadě tři a dohromady vytváří bludný kruh, ze kterého nebylo úniku.
Vše začalo tím, že lidé chtěli na palubě stále více výbavy a komfortu. Je jedno, jestli šlo o zvukovou izolaci, komfortnější sedadla, stále výkonnější klimatizace, lépe hrající audio nebo pokročilejší palubní systémy třeba i s navigací. Jsou to fajn věci, před váhou se ale neschovají - tohle všechno navyšuje hmotnost.
Záhy automobilky zjistily, že auta nejsou s to dobře prodat, pokud nedosáhnou vysokých hodnocení v nárazových testech, jako jsou ty od EuroNCAP. Hvězdičky se staly modlou a fakt, že v prvé řadě je lepší mít menší, lehčí a mrštnější auto, se kterým spíše nenabouráte, nikoho nezajímal. Prodávat začala hlavně odolnost proti nárazu, o kterou se starají deformační zóny, výztuhy, předpínače, airbagy a kdovíco ještě. Ani ty se před váhou neschovají.
Třetím důvodem se stal přímý důsledek dvou výše zmíněných - těžší auta potřebují větší výkon, aby byla aspoň stejně rychlá jako ta lehčí. Proto začala dostávat stále výkonnější motory, což ale opět zvyšuje hmotnost. Potřebujete větší brzdy, robustnější díly podvozku, širší a tedy těžší pneumatiky... A pokud chcete v další generaci zase více komfortu a bezpečnosti, máte tu zase těžší auto, které potřebujete zase silnější motor, a tak to šlo stále dokola. Spirála se roztočila a začarovaný kruh rychle vykouzlil bizarnosti jako jedenačtvrtunová mini, jedenapůltunové kompakty nebo dvouapůltunová SUV. V běžných verzích - na hlavní fotce vidíte kdysi testovaný Opel Astra 2,0 CDTI BiTurbo, která skutečně váží 1 701 kg bez zvláštní výbavy.
Ten minulý čas tu není náhodou, automobilkám se v posledních letech podařilo z tohoto bludného kruhu jako zázrakem vystoupit. Patrně ne zcela dobrovolně. Stále větší tlak na nižší normovanou spotřebu a vyčerpané možnosti optimalizace techniky v jiných ohledech způsobily, že nižší čísla na váze najednou přišla vhod. A tak u některých aut vídáme i značná mezigenerační snížení hmotnosti. Jeden příklad za všechny - základní verze Land Roveru Discovery předešlé generace, tj. L319, vážila 2 570 kg, kdežto základ současného Discovery L462 váží 2 105 kg. To je úspora 465 kg, takže i když má současný základ o chloupek slabší motor, jeho poměr výkonu ku hmotnosti je mnohem lepší, nemluvě o celkově lepším projevu.
Pokud totiž autu mezigeneračně snížíte hmotnost, má rázem nejen menší spotřebu paliva, ale i lépe zatáčí a zrychluje, dokonce i lépe brzdí, a to zároveň s delší životností brzd i pneumatik. Proč se to tedy děje až nyní? Proč jsme za těch pár dekád byli svědky tak ohromného nárůstu hmotnosti? Jsou na vině snad zlé automobilky, které chtěly ušetřit na drahém vývoji lehčích aut a místo toho nám podsouvali stále těžší mastodonty maskované špičkovými podvozky a výkonnějšími motory i brzdami? Ani ne.
Za celý tenhle posun si můžeme v prvé řadě sami. Pochopitelně ne všichni, většina zákazníků ale zkrátka chtěla auta komfortnější, pasivně bezpečnější i rychlejší. Najednou. Chtěla je co nejlevněji a k tomu si mnohem snáze nechala prodat „o 100 koní víc” než „o 100 kilo míň”. A tak automobilky kráčely přesně tím směrem, kterým jim trh dovoloval nejsnáze - nic více a nic méně.
Vše muselo dokráčet až na hranici únosnosti - a narazit na limity regulací - aby vývoji zavládl o trochu rozumnější směr. Už nedávná doba přinesla zastavení dalšího růstu hmotnosti aut či její pozvolné snižování a do budoucna lze očekávat totéž. Spotřeba musí dále klesat a i když některé levné cesty ke jejímu snížení jsou již prošlapány a budeme se stále více setkávat s věcmi jako jsou mikrohybridy, snižování hmotnosti je nastartovaný trend, kterému nakonec i zákazníci začali rozumět. A tak nás snad alespoň v tomto ohledu čekají zase trochu lepší časy...















VW Golf za svých šest generací pořádně narostl a ztěžknul a stal se také mnohem komfortnějším, bezpečnějším a rychlejším. V té sedmé je i o něco lehčí a budoucí osmá má v tomto směru zajít ještě dál
Inspirace: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 6 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 7 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 9 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 10 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
