Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Registrační značky na přání schválila vláda, premiér i ministr je hned zesměšnili
31.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Stát od příštího roku povolí kromě jiného používání individuálních espezétek. Volba nápisu bude (téměř) svobodná, levná ale určitě ne.
Vláda schválila možnost vybrat si v příštím roce vlastní alfanumerické znaky na espézetky automobilu, povolí přenositelnost značek na další vůz, nebo je naopak ponechá při převodu na jiného majitele. Legislativní návrh musí ještě projít parlamentem a senátem, to ale jako překážku nevnímáme. Novela je postavena tak, aby z plánované změny mohl být další příjemný a v podstatě téměř bezpracný zdroj příjmu pro obce. Schválení ve víceméně původní formě proto považujeme za pouhou formalitu.
Pokud přeskočíme fakt, že bychom se mohli zamýšlet třeba nad tím, proč stát „značkuje“ majetek svých občanů a jak je možné, že nám to ani trochu nepřijde divné, nemám proti individuálním espézetkám - na rozdíl od premiéra Nečase - námitky. „Jsem nabob, nevím, co s penězi, vykraďte mé auto, asi se to vyplatí,“ vzkázal občanům se zobecňujícím podtónem předseda vlády.
Je milé, jaké mínění má Nečas i o svých voličích na magistrátech a ve státní správě, kteří s oblibou možnost mít extra registrační značky využívali. Lepší ale je, že si patrně nedokáže představit, že by espézetka mohla sloužit k úplně jiným účelům než posílení vlastního ega. Třeba jako reklama na firemním automobilu, anebo že má někdo skutečný problém s pamětí a svou běžnou značku si prostě nepamatuje.
Osobně bych si předražený kus plechové tabulky nepořídil. Pokud bych ale od někoho kupoval zajímavé auto třeba s názvem modelu na značce, patrně by mi to nevadilo. Ale i kdyby to opravdu bylo z pouhého rozmaru, ať si tam každý dá, co chce. Třeba i 0A0-DEBxx nebo 1B1-KURxx, což tedy podle novely možné nebude. Ostatně podobné výrazy stejně mají vypovídací hodnotu spíše o samotném majiteli, než jeho okolí.
Hořce pobavit ale nezapomněl ani ministr vnitra, který dal najevo, co ho (a patrně i jeho podřízené, kterým chce jít určitě příkladem) při dohledu nad bezpečností na silnicích trápí nejvíce a jak jeho aparát asi hodlá naložit s majiteli individuálních značek. „Já jsem na tom velmi obdobně. Jenom bych tam ještě připsal nápis: Policie, dej mi větší pokutu,“ uvedl Kubice. Jen by mě zajímalo, jestli se tak odvážně pokutovaly extra značky i dosud.
Oba pánové jistě mají právo na svůj názor, podobná veřejná vyjádření ale považujeme za krajně neprofesionální. Individuální „SPZ”, ať už si o ní myslíme cokoli, prostě nemůže být prostředkem ke kastování občanů ze strany policistů, kteří by se měli chovat ke všem stejně (tolik ke Kubicově vyjádření) nebo k veřejnému zesměšňování těch, kteří skrze ně zaplatí i část nákladů na státní aparát (to k tomu, co řekl premiér). Něco podobného si pánové mohou myslet, ale nemohou to říkat na tiskové konferenci vlády. Nakonec tím, právě v souvislosti s výše zmíněným, zesměšňují jen sami sebe - na značce HERTZ 172 není nic nabubřelého.
A kolik tato sranda bude stát? Stát vám naúčtuje za jednu tabulku 5 000 Kč, na autě jsou ale dvě, a tak to za méně než 10 000 Kč nepůjde. Možná si řeknete, že deset tisíc je za individuální espézetku v pořádku. Máte na to, tak plaťte. Jistě, neexistuje norma, která by určovala, jakým způsobem naceňovat konkrétní míru individuality. Když už ale stát něco takového velkodušně povolí, rád bych věděl, jakým způsobem k oné částce pět tisíc za kus dospěl. Rád bych viděl třeba nějakou důvodovou studii, o kolik více práce/agendy je s tím spojeno a že se to netýká lepení děr v rozpočtu obcí, potažmo státu. To už je ale asi jiná pohádka.








Individuální espézetka nemusí být zrovna projevem nabubřelosti ega, ale prostou a snadno zapamatovatelnou reklamou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
26.11.2025
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
25.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nejčtenější články
Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
30.10.2025
Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
30.10.2025
Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
30.10.2025
„Nulová továrna” na elektromobily naplňuje své jméno. Po náhlém propouštění bude brzy zaměstnávat nula lidí, vyrábět nula aut
31.10.2025
Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard
31.10.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.28. 08:39 - abgx1
- Přituhuje 11.27. 19:25 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.27. 19:23 - řidičBOB
- VZKAZY 11.27. 17:04 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.27. 11:00 - pavproch
- dopsání pneu do TP 11.27. 05:02 - pumr
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.26. 15:28 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.26. 15:23 - pavproch
