Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tady jsou všechny závady auta, za které vám česká policie sebere „malý techničák”
1.5.2018 | Petr Miler
Kolem relativně nové pravomoci policie stále panuje spousta mýtů, které jen matou veřejnost. Policisté mohou osvědčení o technickém průkazu zadržet pouze v těchto případech.
Novela silničního zákona, která mimo jiné vrátila policistům pravomoc policie zadržet osvědčení o registraci vozidla, tzv. malý techničák, vstoupila v platnost už před více než dvěma roky. Policisté od té mají možnost osvědčení zadržet, pokud na vozidle objeví závadu, která by ho činila nebezpečným. To je docela vágní formulace a zřejmě právě ona vedla k tomu, že mnozí dodnes šíří mýty o tom, co policisté reálně mohou a nemohou.
Že jsme z této novinky nebyli a nejsme nadšeni, nemusíme dodávat. Policisté už dříve měli možnost v případě podezření na nebezpečnou závadu na vozidle přikázat řidiči návštěvu stanice technické kontroly, která může jistě mnohem kvalifikovaněji než oni posoudit, zda vůz je či není způsobilý pro další provoz. Takto mají v rukou nástroj zneužitelný k nátlaku na řidiče, který žádným způsobem nepřispívá k bezpečnosti provozu - efektivně znemožnit další jízdu jakémkoli vraku měli už dříve.
Právě proto je ale dobré znát mantinely, ve kterých se policie může pohybovat. Jsou nastavené celkem jasně, nebyly ale stanoveny v momentě, kdy zákon vstoupil v platnost, a tak vznikl dojem, že policista může skoro cokoli. Nemůže. Později byl zveřejněn seznam třinácti nedostatků, z nichž alespoň jeden bude muset být na vozidle zjevný, aby policista mohl ORV zadržet. Možnosti „pohybu” má tedy policie poměrně omezené a nemůže vám hrozit sebráním „malého techničáku” pro kdejakou prkotinu.
Chcete-li tedy mít jasno v tom, kdy vám zadržení ORV od policie reálně hrozí a kdy si policista z nějakého důvodu vymýšlí (třeba chce zaplatit pokutu za něco úplně jiného na místě, to někteří bohužel dělají), projděte si třináct bodů následujícího seznamu. Ve všech případech jde o docela vážné závady, něco jako ohnutý stěrač tady stačit nebude.
1. Absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému
Tenhle bod míří na diesely s odstraněným filtrem pevných částic nebo auta s „vykuchaným” katalyzátorem. Pro policistu na kraji silnice bude ale velmi obtížné něco takového bezpečně zjistit, a tak tato možnost postihne spíše řidiče aut s upadlou částí výfuku v důsledku koroze.


2. Poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení
V tomto případě se asi shodneme, že nebrzdící auto nemá na silnici co dělat. A jsou-li kotouče ve stavu jako na obrázcích, odhalit tuhle závadu není velký problém.
3. Absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy
Za jednu malou prasklinu na skle vám nikdo ORV zabavit nemůže, byť i tím někteří policisté rádi hrozí. Bude-li na skle takhle velký „pavouk”, je to už reálná možnost.
4. Zjevné nadměrné úniky provozních kapalin
Pokud z vám auta bude téci olej či jiná provozní kapalina příliš, nikam daleko nedojedete. Slova „zjevné nadměrné úniky” se dají interpretovat různě a bude to na policistovi, ovšem spodek motoru lehce vlhký od průsaku oleje 15 let starými těsněními pod to jistě schovat nepůjde. Pokud ale za hodinu stání máte pod autem loužičku jako toto Porsche níže či pokud olej z motoru viditelně vytéká, troufneme si to označit za zjevný a nadměrný únik oleje.
5. Koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie
Trocha koroze na spodních hranách dveří či na lemech zadních blatníků určitě nebude důvodem k zadržení ORV. Viditelně prorezivělé nosné části jsou naopak vážně problém.
6. Opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy
Za nedostatečnou hloubku dezénu dostanete jen pokutu, i tady se reálné pravomoci policie překrucují. Naopak pokud vám z pneumatik čouhají dráty, policie bude moci zadržet ORV.
7. Deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu
Má-li vůz po nehodě zdeformované nosné části tak moc, že to je vidět pouhým okem, může mu být odebráno ORV. Namítat jistě není co.
8. Deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost
Díly zejména přední nápravy jsou zevrubně kontrolovány při STK, protože závada zde může způsobit vážnou nehodu. Tady máme obavu, jestli policista vždy bude s to najít správnou hranici.
9. Zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru
Utržený silentblok motoru znamená nadměrné nároky na ostatní silentbloky a když ty selžou, motor se může posunout a tak poškodit sebe, převodovku i přední nápravu.
10. Deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla
I tento bod odkazuje na auta, která po větší nehodě jezdí bez opravy, ani tady není moc o čem diskutovat.
11. Deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu
Zdeformované řízení pochopitelně ohrožuje možnost vozidlo správně ovládat. I zde jsou opět myšlena hlavně auta po nehodě bez řádné opravy.
12. Zjevné deformace nebo praskliny kol
Aby prasklo lité kolo, se asi nestává nijak běžně a člověk to na chování auta musí poznat. Pochopitelně ale auto s např. prasklými paprsky kola nikdo v provozu potkávat nechce, je to mnoha způsoby nebezpečné pro řidiče daného vozu i jeho okolí.
13. Zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3
Unikají-li výfukové plyny do kabiny, může to mít za následek otravu řidiče či pasažérů a tedy i nehodu, když auto s řidičem v bezvědomí vjede do protisměru. Též zde není mnoho co řešit.
To je úplný seznam závad, za které vám policie může ORV zadržet. Obvykle jde o jasně stanovené závady a ani v jednom případě se nejedná o banalitu. Věříme, že s takto vadnými vozy po silnicích nejezdíte a pokud ano, měli byste s tím rychle přestat. Pro ostatní jde snad o cenné připomenutí mezí, ve kterých se policie musí pohybovat - až na pár drobností jí nedávají větší prostor vyhrožovat komukoli zadržením ORV v neoprávněných případech...
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 6 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 7 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 9 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 10 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva