Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovou elektronikou. Která potrápí?
5.9.2018 | Mirek Mazal
Nebývají to poruchy nejdražší, dokáží ale potrápit více než kterékoli jiné. Bývá totiž složité je identifikovat a bez funkční elektroniky dnes žádné auto spolehlivě pracovat nemůže.
Elektronika má ve světě automobilů stále větší slovo. Je sice pravdou, že dobré auto pořád dělají hlavně kvalitně vyvinuté a vyrobené mechanické komponenty, prakticky žádný z nich dnes ale nedokáže fungovat bez správně pracující elektroniky. Dráty spojené do elektrických svazků vedoucí k řídicím jednotkám jsou nervovou soustavou každého automobilu a čím novější model je, s tím obsáhlejší sítí elektronických komponentů pracuje.
Stále větší množství elektroniky na palubě aut zvyšuje skoro geometrickou řadou i množství drátů a kabelů. Například první generace nejprodávanějšího Volkswagenu si vystačila v 80. letech s celkovým počtem 191 kabelů, které znamenaly 214 metrů vodičů. V současném Golfu sedmé generace je kabelů skoro tisíc a jejich souhrnná délka činí 1,5 kilometru. A to už v případě, kdy se bere v potaz průměrná výbava, nikoli ta maximální.
Je to až neuvěřitelně mnoho, uvážíme-li, že kolikrát může stačit chyba jednoho spoje, aby auto i úplně odmítlo jet. Potenciálním slabým místem jsou také veškeré řídící jednotky i dílčí elektronické komponenty, které dnes ovládají leccos od motoru přes převodovku či podvozek až po naprosto vše, co před sebou vidíte v interiéru. Některé luxusní automobily mají elektronicky ovládané i mřížky výdechů ventilace. To abyste nemuseli rukou nastavovat, kam zrovna bude mířit čerstvý vzduch z nich.
Pečovat o tyto díly nijak zvlášť nejde. Samozřejmě, nebude rozumné mýt interiér wapkou nebo projíždět s osobním autem rybníkem, ale pokud se vystříháte podobných šíleností a budete s vozem zacházet rozumně, rozhodne o spolehlivosti či nespolehlivosti elektroniky jediné - její kvalita od výrobce. Ve kterých autech ale najdeme kvalitní elektronické komponenty a u jakých lze čekat problémy?
Klasické statistiky spolehlivosti vám v tomto ohledu moc nenapoví, neboť obvykle nerozlišují mezi nefunkčním rádiem a nefunkčními brzdami, nerozlišují ani mezi auty v záruce a po ní. V tomto ohledu je možné obrátit se na britský Reliability Index (Index spolehlivosti), který jako jeden z mála sleduje konkrétní části vozu a vzniká na základě dat z pojištění proti poruchám ojetých vozů se skončenou zárukou u pojišťovny Warranty Direct.
To si obvykle sjednávají majitelé aut, kterým skončila tovární záruka a nechtějí riskovat, že ponesou na svých bedrech tíži drahých oprav. Takto pojistit lze vůz, který má najeto méně než 160 tisíc kilometrů, pojištění pak může trvat nanejvýš do najetí 209 tisíc km. Průměrný věk aut je kolem 6 let (je to ale jen průměr, pojištěná jsou někdy i auta z konce 90. let) a něco jako elektrický obvod by se na nich nemělo příliš porouchávat. Není to pravidlem a samozřejmě se nějaké poruchy vyskytují a právě Reliability Index o tom umí dát komplexní zprávu.
Dříve jsme sledovali poruchy motorů nebo selhání převodovek, tentokrát si ale posvítíme právě na elektroniku. Britský index sleduje závažné poruchy veškerých elektronických součástek od „tradičních” dílů, jako jsou startér, alternátor, centrální zamykání nebo elektrická okna až po modernější prvky, jako jsou adaptivní podvozky, tempomat, palubní počítače či veškerá další palubní elektronika.
Kompletní výsledky vám nejlépe shrnou přiložené tabulky. Klíčový ukazatel kvality elektroniky se jmenuje index poruchovosti, ne index spolehlivosti, a je uveden v procentech. Tedy, čím nižší procento, tím menší je pravděpodobnost, že se něco stane. Pochopitelně, auta různých značek najíždějí různé porce kilometrů, takže pokud si chcete udělat představu o tom, kolik mají pojištěné vozy té které značky najeto, uvádíme i tento údaj. A protože index sleduje také celkovou spolehlivost, přidáváme rovněž zmínku o něm jako nejlepší důkaz, že spolehlivý vůz automaticky neznamená spolehlivou elektroniku. A naopak.
Značky aut s nejvíce a nejméně poruchovou elektronikou dle Reliabiity Indexu 2018


Na nejhorších místech se umístila britská delegace, přesněji řečeno od nejhoršího Aston Martin, Bentley a přes jednu pozici MG. Britskou dominanci na konci tabulky narušuje pouze Renault, který je na 38. pozici ze 40 možných a ukazuje, proč francouzská auta této značky platí za nespolehlivá, i když motory a převodovky mají ve statistikách dobré výsledky. Elektronika to zjevně všechno kazí, z masových značek má Renault daleko nejhorší výsledek.
Německé Porsche je také blízko totálního dna a ani Mercedes-Benz s Audi ve třetí desítce nemohou slavit, důvody ale budou trochu jiné než u Renaultu. Prémiové značky se snaží nabízet vždy co nejlepší elektronická řešení a snaha o modernu má leckdy přednost před spolehlivostí. Komplikovanost a nevyzkoušenost novinek se pak obvykle nejvíce projeví s delším časovým odstupem. Z německých „prémiovek” tak problémům neuniká žádná ze značek, jen BMW je na tom o trochu lépe než ostatní.
Lepší nálada jistě zavládne v Asii, protože vrchní patra tabulky patří výrobcům jako je Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Toyota, Lexus nebo podceňovanému SsangYongu, který přeskočil i Volkswagen na deváté příčce. První desítku nejspolehlivější elektroniky uzavírá možná překvapivě Jeep.
Diskutovaní hráči z Koreje si drží lepší průměr, respektive střed. Kia se dostala na dvanáctou pozici mezi Nissan a Mini, Hyundai uzavřel druhou desítku v sousedství Peugeotu a Citroënu. Italové s Alfou Romeo pod Mini a nad Subaru mohou být spokojeni, Fiat v první polovině taky není k zahození v rámci společenského pohledu na kvality montáže jejich elektroniky. O stupeň níže se dostala Škoda (17.), která je o stupínek nad Seatem (18.).
Vítězem je opět Daihatsu, jeho auta si v Reliability Indexu vedou celkově velice dobře. Ovšem, auto od Daihatsu si spíše nekoupíte než koupíte, na trhu ojetin nejsou ničím obvyklým. Podívejte se dle vlastního uvážení na kompletní pořadí a najděte si v něm „svou” značku. Hodnocení vzniká na základě desítek tisíc platných pojistných smluv a vzhledem k dlouhodobé konzistenci výsledků nelze ani ty letošní označit za náhodné.
Hledání špatného konektoru nebo špatného kontaktu může být běh na delší trať. Japonci by měli být odolní proti takovým poruchám, aspoň to říká Reliability Index
Zdroj: Reliability Index
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď už s VW dokonce jezdí, ač je to miliardář
včeraNadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou včera 15:00
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu včera 11:38
- Co nového v prostřední kubatuře 29.5.2025
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP 29.5.2025
- Těžké zranění Lucy Mariniho 29.5.2025
Nejnovější články
BMW prodělává kvůli americkým clům 250 milionů Kč denně, jednání s Trumpem tak vzalo do vlastních rukou
před 9 hodinamiNěkdejší japonské Ferrari pro chudé už není pro chudé, nejlepší verze s minimálními nájezdy dnes stojí desítky milionů
před 10 hodinamiTak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
včeraVW se chce zachránit s pomocí svého nejprodávanějšího produktu, do obchodů ho teď hrne ve velkém jako hotovku
včeraFord musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva