Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Úřad zkoušel „krást” auta s bezklíčovým vstupem, byl pozoruhodně úspěšný
9.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
O rizicích bezklíčového vstupu a startu se ví už delší dobu, stále jim ale není věnována dostatečná pozornost. Jeho zneužití je přitom mimořádně „čisté”.
Krádeže aut s bezklíčovým přístupem a startováním nejsou žádnou novinkou, psali jsme o nich víckrát. Všechny spojuje zařízení, které jakýmkoliv způsobem přiměje auto si myslet, že je modul blízko, ale ve skutečnosti to není pravda. Tahle zařízení jsou na celém světě dostupná na internetu a americký úřad NICB, National Insurance Crime Bureau, Národní úřad pojišťovacích podvodů, vyzkoušel jedno z nich na pětatřiceti různých moderních autech.
Zařízení, kterým úřad zkoušku prováděl, se jmenovalo „Relay Attack Unit” a bylo vyvinuto právě k testování zranitelnosti podobných způsobů otevírání a startování aut. Mělo dvě části a bylo schopné zachytit signál přístupového modulu ze zhruba tří metrů. Jeden „zloděj” byl poblíž auta, když ho jeho majitel zamykal a odcházel od něj - tak získal signál modulu. Druhý lupič pak s druhou částí zařízení, která se pro elektroniku auta vydávala za přístupový modul, přišel k vozu a vzal za kliku.
Ve spolupráci s americkou sítí autobazarů Car max bylo testováno 35 aut. 19 se jich podařilo odemknout a s osmnácti se podařilo i odjet. To je „úspěšnost” 51 % v případě ukradení celého auta, 54 % v případě jeho „pouhého” vykradení. Pozoruhodná až děsivá je také skutečnost, že po takovéhle krádeži nezůstávají žádné důkazy a je opravdu těžké ji odhalit, pokud zloděje někdo nechytí při činu nebo pokud není krádež natočena bezpečnostními kamerami.
Podle Rogera Morrise, mluvčího NICB, není možné zjistit, jaké množství aut bylo takto ukradeno - opět proto, že neexistují důkazy. Majitelé aut a dokonce i policie také nemusí vůbec vědět, že taková technologie existuje. „Pro majitele auta není varování ani vysvětlení,” říká šéf NICB Joe Wehrle. „Pokud někdo nevidí tenhle zločin na bezpečnostní kameře, není způsob, jakým by se majitel nebo policie dozvěděli, co se skutečně stalo,” pokračuje.
Automobilky ovšem o takovéto hrozbě vědí. Wade Newton, mluvčí Aliance výrobců automobilů, v prohlášení uvedl, že kyberbezpečnost je nadále jednou z nejvyšších priorit automobilového průmyslu. „Jak tomu rozumíme, tento konkrétní nástroj je technologií nabitým ekvivalentem rozbití zámku nebo otevření auta háčkem prostrčeným kolem těsnění okna,” pokračoval.
Takováto zařízení jsou dostupná ke koupi z různých zdrojů, jak říká dále Roger Morris. Počítačově zručný zloděj si je může vyrobit i sám. „Svůj” testovaný přístroj NICB prý získalo „od bezpečnostního experta ze zámořské firmy”, která nabízí „výrobcům a organizacím bojujícím proti krádežím aut testování nedostatků systémů různých vozidel”.
Obrana proti tomuto způsobu krádeže auta je dobře zabezpečená garáž, ale není ani zdaleka dostatečná. Někdy totiž s autem jedete na nákup nebo kamkoliv jinam a zloděj klidně může sedět v autě, vedle kterého parkujete, nebo jet za vámi a počkat si, až budete zamykat auto. Na parkovišti u obchodního domu nebude pomalu jedoucí auto nikomu nápadné.
Jak ukázala i starší studie na podobné téma, náchylná k ukradení je obrovská spousta takto vybavených aut. Samozřejmě je možné doinstalovat např. mechanické zabezpečení řadicí páky, ale tím přijdete o komfort skutečně bezklíčového přístupu. A samozřejmě je možné si tenhle systém vůbec nepořizovat, což je zatím jediná stoprocentní obrana. Je ale pravděpodobné, že automobilky brzy přijdou na způsob, jakým svá auta lépe zabezpečit, doufejme...




Startujete-li motor tlačítkem, takhle je možné s vozem odjet
Relay Attack Unit je zařízení sloužící k testování, ale funguje podobně jako některé přístroje zlodějů
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 8 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejnovější články
Honda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
před 3 hodinamiBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před 4 hodinamiPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 6 hodinamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 7 hodinamiUSA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva