Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už jen domácí výměna oleje motoru může být u moderního auta skoro neřešitelný úkol
27.11.2020 | Petr Miler
Pokud si na svém autě rádi provádíte alespoň základní údržbu sami, raději zůstaňte u toho, co máte. U některých moderních vozů je i tak banální věc jako výměna oleje skoro neřešitelným úkolem.
Někteří lidé se o svá auta starají nejraději sami. Někteří z tradice, jiní s vidinou ušetřit za taxy servisů, další prostě proto, že je mají rádi a chtějí jim takto dávat to nejlepší. Pokud patříte mezi některé z nich, jistě víte, že moderní automobily takové praxi ani trochu nenahrávají, zejména kvůli přemíře elektroniky. Vyřešit doma jakýkoli elektronický problém je tak téměř nemožné, nejde tu ale jen o ty.
Dnes už si u některých aut sami nevyměníte ani mechanické díly, jako jsou brzdy. Kupříkladu u Audi s elektronickou ruční brzdou je nejenže nevymění neautorizovaný servis, ale dokonce ani autorizovaná centra jiných značek koncernu VW. Audi používá zvláštní diagnostiku nedostupnou komukoli jinému, zadní brzdy s elektronickou „ručkou” vyžadují specifickou kalibraci a byť se jistě najde někdo, kdo do výměny půjde i bez ní, s ohledem důležitost přesného fungování brzd to nelze označit za rozumné. Zadní brzdy na moderních Audi tak zkrátka správně vyměníte jen v servisu Audi, ať chcete nebo ne.
Přes léta trvající posun tímto směrem tu ale jedna jistota zůstávala - výměna oleje. Ať už máte Škodu 120, poslední Octavii nebo cokoli běžnějšího mezi tím, obvykle nejde o nic složitého. Stačí vypustit starý olej, vyměnit olejový filtr a dolít nový. Na místě bude i vynulování intervalu takového úkonu, který elektronika sleduje, i na to ale obvykle existuje postup, který zvládnete doma. Vzhledem k tomu, že jde běžně o nejčastější a nejdůležitější úkon je fajn mít možnost tuhle věc zvládnout bez asistence, i v jejím případě ale už existují vozy, u kterých jde prakticky o neřešitelný úkol.
Na vině tady není elektronika, ale spíše komplikovaná konstrukce moderních aut. Snaha výrobců dostat maximum stejných dílů do maxima modelů vede k tomu, že se někdy drbají na levém uchu spíše už pravou nohou, hlavně aby nemuseli měnit výrobní postupy drahých komponentů. Přesně to udělal Ford v případě současné generace pick-upu Ranger s novou generací motoru 2,3 EcoBoost a popis výměny oleje v návodu k obsluze a údržbě je hořce komické čtení.
Na vině je právě použití motoru 2,3 turbo v jeho standardní podobě, který má umístěný olejový filtr v jiných místech než ostatní motory z nabídky. Z tohoto důvodu je velmi obtížné, ne-li v domácích podmínkách nemožné se k němu dostat. A pokud se do toho budete chtít přece jen pustit sami, bude nutné si na to udělat spoustu času i místa a dopřát si také dost odvahy.
Jednak musíte z vozu sundat levé přední kolo. To není zase tak neobvyklé a být to všechno, ještě to půjde. Tady ale jde jen o začátek cesty. Dále je nezbytné odstranit krycí panel, který na místě drží devět šroubů. Poté můžete uvolnit samotný filtr, není ale možné jej zcela sundat, k tomu je nutné odpojit a odšroubovat řídicí jednotku posilovače řízení, to máme další čtyři šrouby. Teprve pokud uděláte i to, je možné postupovat jinak obvyklým způsobem, tedy vypustit olej, vyměnit flitr, dát nový filtr, napustit olej a pak si celé martyrium zopakovat znovu opačným postupem. A doufat, že třeba ona řídicí jednotka demontáží a montáží nedošla újmy.
Obáváme se, že něco takového je v běžných domácích podmínkách zcela neřešitelně. Pamatuji si, jak jsme s otcem měnívali olej na jeho někdejší Škodě 120 - dělalo se to s ohledem na tehdejší životnost olejů co chvíli, a tak jsme to prováděli všude. Na chatě, na staré silnici u lesa, před domem... Stačil starý lavor, jeden klíč, nový filtr a 4 litry oleje. Pro dva lidi to byla práce na minuty. Dnes je něco takového absolutně nepředstavitelné, u Fordu Ranger určitě. Už vzhledem k nutnosti demontovat kolo a držet poté auto přibližně v rovině to doma zvládne jen někdo, kdo má v garáži zdviž.
Údržbě ze strany majitelů moderní auta zkrátka nepřejí a nový Ford Ranger to zřejmě dotáhl zatím nejdále, v něm už si rozumně nevyměníte ani olej. A nečekejme, že se situace bude do budoucna jakkoli zlepšovat.









Vyměnit si na Fordu Ranger 2,3 EcoBoost (na poslední fotografii) olej v domácích podmínkách je skoro nemožné. Postup je velmi komplikovaný. Foto: Ford
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový plán GP Katalánska včera 08:12
- Oliveira musí hledat jinou alternativu včera 08:00
- European Bike Week: legendární sraz ve Faak am See 2-7.9.2025 1.9.2025
- Alberto Surra nazpět v Grand Prix 31.8.2025
- V Magny Cours Garcia místo Lecuony 31.8.2025
Nejnovější články
Rusové chtějí změnit své železnice k nepoznání. Chystají úplně nové vlaky, rychlý Bouřňák poprvé ukázali i zevnitř
včeraElektromobily v Evropě vážně frčí, mezi 30 nejprodávanějšími auty už není ani jeden. A Tesly vypadly i z pomyslné top 50
včeraNový sporťák s motorem V8 pochází od značky, kterou znáte, jen jste zapomněli, že existuje
včeraMercedes rozprodává všechno, co může jen trochu postrádat, o situaci firmy nic nesvědčí líp
včeraElektrický Charger je takový propadák, že výrobce musel snížit cenu o víc jak 100 tisíc. Nepomůže tím stejně ničemu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.02. 20:14 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93
- Autokosmetika 09.02. 16:12 - Carrert93
- Policejní kontroly a měření 09.02. 15:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.02. 14:48 - pavproch
- Americké vozy a vše kolem nich 09.02. 08:40 - Stepan
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch