Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
V Británii vám po nehodě zabaví mobil, „textujícím” viníkům hrozí 14 let vězení
30.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Britská policie má účastníkům dopravních nehod zabavovat mobily, aby zjistila, zda nehavarovali kvůli nim. Asociace policejních ředitelů to však odmítá.
Nedávno zveřejněné výsledky americké studie říkají, že používání mobilního telefonu při řízení není zas tak nebezpečné, jak se nám politici a úřady snaží tvrdit. Změna v množství dopravních nehod sice byla k lepšímu, ale jen o 2,25 %, což je statisticky zanedbatelná změna. To samozřejmě zažehlo diskusi o přínosnosti takovýchto zákazů a také o tom, co vlastně řidiče ruší nejvíce a co z toho lze vůbec efektivně zakázat. Však mezi zdroji neklidu byly i nezbedné děti na zadním sedadlem ty asi zákonem neumlčíte...
Z Velké Británie se nyní přesto ozývají zprávy, že policie má zabavovat mobilní telefony všem aktérům dopravních nehod a v kontrolovat, zda se na mobil v době nehody sahalo. To zní poměrně drasticky a pro každého člověka s alespoň elementární úctou k soukromí dost nehorázně. V takovém případě nelze zaručit, že by policie zkoumala pouze informace o používání zařízení a nikoli obsah telefonu. I to první je navíc neúnosné, pokud neexistuje důvodné podezření, že používání telefonu mohlo mít na nehodu vliv - mobilní telefon má dnes skoro každý, většina nehod má ale nepochybně jinou příčinu než jeho používání za jízdy. Automatické pojítko mezi prvním a druhým coby příčinou a následkem je tak evidentně nemístné.
Nemusíme ale zacházet k filosofickým úvahám na téma, zda je čím dál silnější snahou Británie být „státem-chůvou” ospravedlnitelná a zda i tady je vhodné vytahovat otřepané „i kdyby to mělo zachránit jediný lidský život...”, jsou tu praktičtější problematické aspekty. Pokud by vůz účastníka nehody nebyl schopen další jízdy a dotyčný si nezavolal odtah nebo neinformoval své blízké před příjezdem policie, mohl by mít při snižujícím se počtu veřejných telefonních budek vůbec problém „dát o sobě vědět” nebo si přivolat pomoc. Ani to moc příjemně nezní.
Nejde ale o problémy související se zabavením telefonu, v návaznosti na to by ne nepodobně Irsku mohl následovat trest odnětí svobody až na 14 let - to v případě, že by viník vážné nehody tuto zavinil v důsledku používání telefonu. I tomu se zdráháme uvěřit - pokud by šlo o trest za způsobení opravdu vážné nehody, při které třeba někdo zemře, dá se o tom alespoň diskutovat (jakkoli máme za to, že nehoda je pořád nehoda a jejího viníka nelze trestat tak jako někoho, kdo zabijí či ubližuje úmyslně), pořád ale nerozumíme tomu, proč by trest měl být vyšší, když je spojen s používáním mobilu za jízdy než když půjde o následek třeba... svačení za volantem. Principielně v tom není žádný rozdíl.
Krom uvedené drakonické tresty bylo bylo údajně 10 tisícům řidičů s prohřeškem používání mobilu za jízdy nabídnuto dopravně-bezpečnostní školení, a to namísto stolibrové (3 400 Kč) pokuty a odebrání tří z dvanácti bodů, nikoliv navíc k tomu. To zní poněkud konstruktivněji, škála opatření bude tedy evidentně rozmanitější, detailní informace v tomto směru ale zatím chybí. Cílem Britů je na každý pád snížit počet mrtvých na britských silnicích v důsledku používání mobilu z údajných pěti set ročně, které v současnosti evidují. Na více než 63 milionů obyvatel, dodejme.
Přestože výše zmíněné informace údajně pochází přímo od britské policie, Asociace policejních ředitelů rychle reagovala prohlášením, že nikdy neměla v plánu zabavovat telefony všem aktérům všech dopravních nehod. „Nikdy jsem nevydala směrnici, aby policisté zabavovali mobily u všech dopravních nehod,” uvedla Suzette Davenport, šéfka tohoto sdružení. „Již delší dobu je praxí konfiskovat mobily řidičů v případě vážných nehod jako součást vyšetřování, ale nikdy nebylo a nebude standardem brát telefony řidičům po jakékoliv nehodě,” dodala.
Ani s tímto však nelze příliš souhlasit. Zjistit, zda se z telefonu volalo, posílalo zprávy či hledalo něco na internetu jednak lze i od operátora a jednak to je možné najít i v telefonu přímo na místě nehody, pakliže s tím mobilu telefonu bude souhlasit - zabavení zařízení není nutné. A znovu musíme podotknout - je-li určen viník nehody, následky nese tak jako tak. Určovat výši trestu podle toho, že zrovna držel mobil v ruce, podle nás nemá smysl. Stejně tak by podobné nápady mohly zavánět snahou hodit část viny i na poškozeného.
Britové ve své nové praxi zjevně ještě nemají jasno, dostupné zprávy zpoza kanálu La Manche se značně různí. Jaké změny, a pokud vůbec nějaké, se na tamní řidiče chystají, tak není úplně jasné, třebaže to na určité úpravy legislativy vypadá, jinak by se takovýmito informacemi seriozní média jen těžko začala zabývat.
My už jen dodáme, že zatímco Britové poněkud tápou, v Americe už jsou o trochu dále. Také tam měla policie tendenci mobilní telefony při nehodách zabavovat a prohledávat, podle rozhodnutí amerického nejvyššího soudu tak ale činila nelegálně. K zabavení je nutné důvodné podezření a k prohledání obsahu mobilu povolení k prohlídce stejné, jako by policie chtěla zkoumat váš dům. To samozřejmě s Velkou Británií přímo nesouvisí, ale ukazuje to, že mobilní telefon má být a někde skutečně je považován za vysoce soukromou věc a že ho jen tak zabavovat není možné...



Boj proti mobilům za volantem někdy nabývá absurdních rozměrů, jak ukazují zprávy z Velké Británie
Zdroje: VisorDown poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 5 hodinami
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejčtenější články
 Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
 Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
 Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
 Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
 Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Další zajímavá autovidea 11.04. 13:21 - ucollabn
 - Čínská auta v ČR 11.04. 13:18 - ucollabn
 - ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 11.04. 13:15 - ucollabn
 - 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
 - Policejní kontroly a měření 11.04. 07:07 - řidičBOB
 - Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
 
    
    
    
  
      
      
      
    