Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vědci spočítali, jak přistoupit k parkování, abyste jím zabili co nejméně času
30.9.2019 | Petr Miler
U obchodních center, kanceláří nebo i u vlastního domu lze k parkování přistoupit různými způsoby a podle toho se ke vchodu do objektu dostat za různě dlouhý čas. Co je nejrychlejší?
Pokud se veřejným místům z principu nevyhýbáte, jistě jste museli v životě zažít, jak složité bývá někdy dobře zaparkovat na velkém veřejném parkovišti. Takový prostor obvykle obklopuje místo, kam všichni míří a pokud do něj nepůjde vstoupit přímo z každého parkovacího „chlívku”, logicky to někteří budou mít ke vchodu blíže a jiní dále.
Snad nikdo přitom nechce ztrácet čas jak hledáním správného místa, tak chůzí od něj ke vchodu, a tak je otázkou, jaký přístup k parkování zvolit, abyste to zvládli nejrychleji. Někteří sází na minimum chůze, a tak raději 20 minut jezdí po parkovišti a čekají na uvolnění blízkého místa. Jiní naopak sází na minimum ježdění a klidně nechají auto i na jiném parkovišti a do cíle dojdou pěšky. A další volí cokoli mezi tím.
Dá se z těchto „strategií” vybrat ta nejlepší? Budete se divit, ale dá, tedy alespoň dva vědci z institutu v Santa Fe a univerzity v Bostonu si to myslí. Srovnali tak časovou výhodnost třech přístupů k parkování, kdy ten první označili jako pokorný, druhý jako opatrný a třetí jako optimistický.
Jejich náplň možná odhadnete - první znamená nechat auto na prvním volném místě, které uvidíte, tedy klidně na úplném konci parkoviště a celé ho pak přejít. Druhý znamená snahu nechat vůz v první větší volné mezeře co nejblíže vchodu a zbytek dojít. Třetí reflektuje víru v nalezení místa hned u vchodu s vidinou minima chůze. A když žádné takové neexistuje, návrat k prvnímu volnému opodál.
Myslím, že se většina z nás v některém z těchto přístupů najde, sám volím ten poslední. Dost často se stává, že lidé nevěří existenci volného místa u vchodu, a tak tam přes veškerou nepravděpodobnost prostě je. Ale i když není, jako člověk žijící auty raději řídím než chodím. Vědci ovšem říkají, že tato strategie není časově optimální a... asi nemám důvod jim to nevěřit.
V průměru nejrychlejší je prý kompromis, tedy opatrná strategie se snahou najít místo relativně blízké, ale pořád klidně dost vzdálené. Vede k rychlému nalezení volného prostoru a relativně krátké chůzi. Druhá nejrychlejší je optimistická strategie, neboť sice nevede vždy k okamžitému zaparkování, ale krátká cesta to často vykompenzuje. A nejpomalejší je pokorná strategie, neboť lidé parkující vždy daleko sice pokaždé volné místo najdou, ale chodí příliš dlouho.
Nevíme, jestli vám tato vědecká práce nějak otevře oči nebo usnadní život, každopádně je zajímavé, co všechno se také dá spočítat...
Nejrychlejší přístup k parkování grafikou Institutu v Santa Fe

Existují volná místa na parkovišti s vchod na cílové místo
Pokorná strategie znamená nechat vůz na prvním volném místě
Opatrná zaparkovat jej někde mezi - už blíže, ale pořád s jistotou
Optimisté pak do poslední chvíle doufají, že najdou místo hned u vchodu a případně se vrací
Časově nejméně náročná je v průměru ta druhá
Zdroje: Arxiv.org, Santa Fe Institute@Youtube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Zákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
před hodinouChystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
před 3 hodinamiProdeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
před 4 hodinamiDalší detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
před 6 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
včera