Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zákazy používání mobilů za volantem nevedou k méně nehodám, říká studie
24.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V Kalifornii se po zavedení zákazu používání telefonů za volantem snížil počet nehod jen o zcela zanedbatelnou část. Starší údaje hovoří podobně.
Na spoustě míst na světě je zakázáno používat za jízdy telefon pomocí rukou, například Irsko nedávno změnilo právní úpravu a zpřísnilo postihy - za sahání na telefon za jízdy může řidič jít i za mříže. Drakonické tresty neschvalujeme z podstaty, snahy o omezení řidiče nechat se za jízdy něčím rozptylovat ale nelze považovat za nemístné. Jenže výsledky studií ukazují, že mobil v autě není taková pohroma, jak se nám snaží úřady namluvit. U nás se obvykle něco zakazuje bez pokusu zkoumat důsledky takových nařízení, v USA je situace jiná.
Nejnovější americká studie, nazvaná „Výzkum dopravy, část A: regulace a praxe”, zkoumala dopravu půl roku před zavedením zákazu používání mobilů za jízdy v roce 2008 a půl roku po něm. Byla publikována toto léto a ukazuje, že počet nehod napříč státem se se zákazem snížil jen o 2,25 %, z průměrných 66,7 za den na 65,2, což je statisticky zanedbatelná změna. Většina měst včetně San Franciska zaznamenala podobné výsledky, jen v Los Angeles byl pokles větší. „Začali jsme s tím, že uvidíme změnu, ale nenašli jsme žádné dostatečně přesvědčivé snížení množství nehod,” uvedl jeden z autorů, David Kaffine, profesor ekonomie na Coloradské univerzitě.
Ačkoliv takovéto výsledky moc neodpovídají tvrzení „pachatelů dobra”, také ostatní studie hovoří podobně. Podle výzkumu pojistných událostí v letech 2009 a 2010, který vypracovala výzkumná větev Institutu pojištění silniční dopravy (IIHS) také není vidět žádná spojitost mezi zákazem používání mobilů a poklesem počtu nehod. „Neexistuje důkaz, že různá omezení používání mobilů, která státy zavedly, snížila počet nehod,” řekl Russ Rader, senior vice-prezident komunikací u IIHS.
Naproti tomu kalifornský Úřad dopravní bezpečnosti v roce 2012 uvedl, že podle výzkumu Kalifornské univerzity v Berkeley klesl dva roky po zavedení zákazu počet obětí dopravních nehod o 22 %. Počet mrtvých v důsledku používání telefonu nebo podobného zařízení se údajně snížil o celých 47 %. Není tedy úplně jednoznačné, jaký - a zda vůbec nějaký - efekt zákazy používání mobilů mají, tento pohled je velmi ojedinělý.
Výsledky nových studií samozřejmě zažehly diskusi, proč nejsou silnice bezpečnější, když takový byl cíl zákazů. Podle Kaffina mohou motoristé zákazy jednoduše ignorovat. Nebo za tím mohou stát hands-free sady, které sice zákonům odpovídají, ale ruší podobně jako mobily v ruce. Také řidiči v případě nehody mohou zamlčet, že něco s mobilem dělali, myslí si Kaffine.
Jiná teorie je, že řidiče rozptyluje něco úplně jiného, například navigace, rádio, další pasažéři v autě nebo prostě všechno a mobil je jen jeden ze samostatně nepodstatných střípků do mozaiky, kterou jako celek zakázat pochopitelně nelze. Neposedné děti na zadním sedadle mohou řidiče rušit dost značně, přesto se asi „zakázat” nedají. A samozřejmě, existuje také vysvětlení, že používání telefonu za jízdy prostě není tak nebezpečné, jak se podle tvrzení některých zdá. Najdou se i takoví, kteří tuto činnost dokonce přirovnávají k jízdě v opilosti. David Kaffine to ale vyvrací - není podle něj možné v okamžiku přestat být opilý, kdežto odložit telefon jde velmi rychle.
Není tedy vyloučeno, že zákazy držení telefonu v ruce jsou jen další z nařízení, která ve výsledku nic nezmění, jakkoli ušlechtilé se mohou zdát. Pokud si jsou lidé vědomi, že je některé konání nebezpečné, pravděpodobně ho sami přestanou činit; koneckonců, kdo je za volantem, je dospělý, svéprávný a splnil státem dané podmínky pro získání řidičského oprávnění. A pokud něco lidé za příliš nebezpečné nepovažují, budou to dělat, ať se to úřady snaží omezit, jak chtějí...



Podle nových studií to vypadá, že zákazy používání mobilů za jízdy se míjejí účinkem
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Největší hrozbou pro autoprůmysl je EU, ne Čína, říká nový šéf Stellantisu. Volá po návratu spalovacích motorů
včera
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
včera
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
včera
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
včera
Sen o návratu levných aut s normálními motory žije dál, i u nás nabízené modely se někde dostaly zpátky pod 300 tisíc
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Pneu koutek 11.01. 20:55 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
