Co přesně dělá slavný G-Vectoring od Mazdy v praxi? V podstatě nic (videa)

8.11.2016 | Petr Prokopec | 4 příspěvky

Nové řešení Mazdy má zlepšit chování aut a snížit zátěž kladenou na řidiče. Bez měřících přístrojů v ruce ale jeho fungování prakticky nepoznáte.

Na počátku června Mazda představila nový systém zvaný G-Vectoring Control, kterému dnes budeme říkat už jen GVC. Ten však navzdory názvu nemá nic společného s vektorováním točivého momentu, místo toho se snaží automatizovat přenos hmotnosti za jízdy tak, aby jízda byla pro řidiče do nejpříjemnější.

Něco takového je dosažitelné i činností řidiče zejména s pomocí plynového pedálu. Však to jistě znáte sami třeba z momentů, kdy jste uprostřed zatáčky ubrali plyn, a přirozeně tak navýšili zatížení předních kol a zmenšili zatížení těch zadních. To může s vhodnou prací s volantem pomoci autu v nenucenějším průjezdu zatáčkou a třeba i něco takového se má technologie GVC dělat za vás.

Japonská automobilka vývojem tohoto systému strávila neuvěřitelných osm let, přičemž od příštího roku jím osadí všechny své vozy. Při pohledu na sebevědomá tisková prohlášení, která mluví o větším komfortu, nižší zátěži řidiče a větší zábavě za volantem, by přitom mnohý čekal, že Mazdy modelového roku 2017 se jednoduše budou chovat radikálně jinak než vozy, které byly vyrobeny dosud. Jenže praxe hovoří jinak.

Problémem je, že GVC mění chování aut v rozsahu 0,1 až 0,5 procenta. Tuto míru ovšem prakticky nejste schopni postřehnout, jak nám dokazuje hned několik recenzentů. První video níže se soustřeďuje na Mazdu 6, jenž byla na konci léta testována na okruhu Laguna Seca. Editor magazínu Drive Stephen Ottley ovšem dodává, že bez počítače není možné benefity vůbec poznat. Jak ale ukazuje druhé video, krom laptop lze použít i předchozí model a starší s novějším provedením srovnat ve slalomu.

I tady je ovšem rozdíl velmi nepatrný a pro řidiče obtížně postřehnutelný - realitu vyjeví jen stopky, podle nichž je auto s GVC o desetiny rychlejší. Třetí video je pak zaměřeno hlavně na pasažéry, kteří - soudě podle záběrů na ně - jako jediní rozdíl pociťovali. A toto je jen výběr z mnoha podobných hodnocení, která se na GVC v posledních týdnech zaměřila.

Je tedy otázkou, jak tuto novinku Mazdy vnímat. Reálné zlepšení přináší, to je bez diskuze, je ale velmi drobné. To by až tak nevadilo, pakliže ale novinka měla snížit zátěž kladenou na řidiče a řidiči nevnímají, že systém něco dělá, naplněním avizovaného se být nezdá. Třeba dlouhodobější zkušenosti přinesou ještě jiný obraz...

Co přesně dělá slavný G-Vectoring od Mazdy v praxi? V podstatě nic (videa) - 1 - Mazda G-Vectoring praxe video 01Co přesně dělá slavný G-Vectoring od Mazdy v praxi? V podstatě nic (videa) - 2 - Mazda G-Vectoring praxe video 02
Přínos GVC v praxi pro řidiče je prakticky nepostřehnutelný

Co přesně dělá slavný G-Vectoring od Mazdy v praxi? V podstatě nic (videa) - 3 - Mazda G-Vectoring praxe video 03Co přesně dělá slavný G-Vectoring od Mazdy v praxi? V podstatě nic (videa) - 4 - Mazda G-Vectoring praxe video 04
Pasažéři jsou ale prý štastnější

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 4 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše