Reklama

Řidič Porsche vám ukáže, jak rozhodně v autě nepoužívat systém Launch Control

Když se chcete předvádět ve sporťáku před okolím, může být dobrým sluhou. Když mu ale svěříte i řízení auta, snadno se z něj stane zlý pán.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Řidič Porsche vám ukáže, jak rozhodně v autě nepoužívat systém Launch Control

20.5.2018 | Mirek Mazal | 8 příspěvků

Když se chcete předvádět ve sporťáku před okolím, může být dobrým sluhou. Když mu ale svěříte i řízení auta, snadno se z něj stane zlý pán.

Systém elektronicky řízeného startu, pro který se i u nás vžilo anglické označení Launch Control, umožňuje autům bez velkého snažení řidiče přenést při ostré akceleraci z místa maximum výkonu na silnici. Elektronika si zkrátka pohlídá všechny systémy, aby kola ani zbytečně neprokluzovala, ani nebyla nevyužita špetka dostupného výkonu. Výsledkem je rychlý start, který lidský řidič nedokáže napodobit - už třeba proto, že volantem, pedály či řadicí pákou stěží určíte, na které z hnaných kol má výkon mířit více a na které méně.

Některé automobilky mají nastavenou aktivaci Launch Control pouhým sešlápnutím brzdy a plynu současně (u automatických převodovek), další výrobci nutí projít více či méně složitým spouštěcím procesem. Tak či onak se k aktivaci dá dostat a v některých řidičích budí tento systém dojem, že s ním za zády už se elektronika postará o vše a oni nemusí nic dělat vůbec nic. To je ale mýlka, elektronika pohlídá přenos výkonu, nikoli však třeba řízení.

Tvrdě se o tom přesvědčil řidič, na jehož zpackané použití Launch Controlu se dnes podíváme. Dotyčný sedlal současné Porsche 911 před faceliftem a po automobilovém srazu najížděl na dálnici v americkém Bergen County. To je obecně velmi nevhodné místo pro použití takového systému, řidič se ale s ohledem na okolnosti samozřejmě předváděl a místo poklidného využití nájezdu chtěl vystřelit z místa jako Michael Schumacher.

Na videu vidíme, jak řidič docela složitě procházel postupem spuštění funkce Launch Control. U Porsche přitom obvykle stačí deaktivace stabilizačního systému a spuštění sportovního módu. Dlouhá chvíle naznačovala, že ani s tím moc velké zkušeností nemá, to horší ale teprve mělo přijít. Rozezněla se symfonie plochého šestiválce a Porsche vypálilo vpřed. Řidič si ale při vjíždění na dálnici postavil auto tak, že ještě v průběhu ostrého startu musel korigovat směr, při tom zjevně zazmatkoval a po smyku skončil mimo silnici.

Předvádění skončilo čelním nárazem do svodidel, ale jistě mohlo být i hůř. Počínání tohoto pilota budiž pro nás poučením - Launch Control pohlídá trakci, pokud ale současně vyžaduje vypnutí elektronické stabilizace, nepohlídá nic jiného. A protože optimální rozjezd znamená udržování mírného prokluzu kol, auto logicky tíhne k nestabilitě, zvláště má-li pohon zadních kol a rozložení hmotnosti asi jako kladivo na kolech. Prudší zatočení jej tak pošle do smyku a pokud není okamžitě korigován, dopadne to takto. Inu, i Lanuch Control je třeba používat s rozumem, který by měl napovědět třeba už to, že na dálniční nájezd není tím pravým ořechovým...

Řidič Porsche vám ukáže, jak rozhodně v autě nepoužívat systém Launch Control - 1 - Porsche nehoda Launch Control na najezdu 01Řidič Porsche vám ukáže, jak rozhodně v autě nepoužívat systém Launch Control - 2 - Porsche nehoda Launch Control na najezdu 02Řidič Porsche vám ukáže, jak rozhodně v autě nepoužívat systém Launch Control - 3 - Porsche nehoda Launch Control na najezdu 03Řidič Porsche vám ukáže, jak rozhodně v autě nepoužívat systém Launch Control - 4 - Porsche nehoda Launch Control na najezdu 04Řidič Porsche vám ukáže, jak rozhodně v autě nepoužívat systém Launch Control - 5 - Porsche nehoda Launch Control na najezdu 05Řidič Porsche vám ukáže, jak rozhodně v autě nepoužívat systém Launch Control - 6 - Porsche nehoda Launch Control na najezdu 06
Předvádění před zraky diváků se vymstilo majiteli Porsche bleskově po pár metrech

Zdroj: Tywreckasaurus@Youtube

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše