Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW po letech hledání našlo své úplně první M. Bylo na kaši, teď je jako nové
26.10.2019 | Mirek Mazal
Obecně se má za to, že prvním BMW M byl dnes ikonický sporťák M1. Není tomu tak, ještě o dva roky dříve vznikl tento stroj a je dnes tak vzácný, že jej i sama automobilka musela roky hledat.
Když se dnes řekne BMW M, představíte si záplavu modelů od „juniorské” M135i přes plnotučnější M2, M3, M4, M5 a M8 až po luxusní M760Li nebo několik modifikovaných SUV s písmenem X ve jméně. K mnichovské automobilce tyto modely patří stejně neodmyslitelně, jako její modro-bílé logo, jejich úspěšný příběh ale někde musel začít. A právě k jeho úplným kořenům se dnes vrátíme.
Sečtělí příznivci značky se teď možná těší na článek o ikonické M1, která je obecně považována za vůz, která příběh eMkových BMW odstartovala. V oficiální rovině ano, přímo „M-Něco” si žádné jiné auto dříve neříkalo, sama myšlenka propojit svět motorsportu a silničních aut ale přišla u BMW na svět ještě o dva roky dříve. A krom pár znalců, kteří by o mnichovské automobilce mohli psát knihy, o ní skoro nikdo neví.
Zrodila se v jihoafrické filiálce BMW dva roky před vznikem M1 a je dnes tak vzácná, že onen vůz donedávna nevlastnila ani sama automobilka. Vzhledem k jeho stáří dokonce nevěděla ani o jediném přežívajícím kusu, a tak musela podle svých slov roky hledat některých z exemplářů, který nakonec objevila v opuštěné garáži jednoho z původních jihoafrických majitelů a od jeho rodiny jej odkoupila.
Jde o silniční homologační speciálu jménem 530 MLE (Motorsport Limited Edition), který v 70. letech vznikl nejprve ve 110 a poté ještě v dalších 117 kusech jako vůbec první BMW, který dostal do jména písmeno M coby zkratku slova Motorsport. A nešlo tu jen o zahájení dlouhé tradice pojmenování třináctým písmenem latinské abecedy, protože sportovní verze byla funkčně upravena mnohem více než většina současně eMek orientovaných často místo výkonu spíše na efekt.
BMW 530 MLE dostalo upravený třílitrový řadový šestiválec produkující až 147 kW (200 koní) a 277 Nm točivého momentu. Ve spojení s pětistupňovým manuálem technika stačila na stovku za 9,3 sekundy a maximálku 208 km/h. Pěkná čísla na rok 1976, nestál za nimi ale jen výkon, nýbrž také hmotnost a další úpravy. Vůz dostal efektivní výbavu v podobě panelů karoserie z hliníku, vsadil na lehčí ocel nebo dokonce děrované komponenty včetně pedálů. A odlehčovalo se i v interiéru - například zadní sedadlo pozbylo ocelových výztuh.
Opravdový začátek evoluce BMW M nebyl nikdy vystaven v muzeu značky, dokud hledači v Africe nenarazili na polorozpadlý exemplář. Poklad se sériovém číslem 100 se skrýval v garáži původního jihoafrického majitele, Petera Kaye-Eddieho a od jeho rodiny byl odkoupen. Značně zubožený vrak prošel v uplynulých měsících kompletní renovací a minulý týden byl znovuzrozený milník představen během slavnostního ceremoniálu v závodě BMW Group Plant Rosslyn v JAR.
Generální opravdu prvního BMW M vedl Luis Malhou z podniku Custom Restorations. Podrobný postup konzultovali původní členové výrobního projektu William Mokwape, Walter Mahlangu, Jacob Matabane a Cassie Calaca. Profesionálové na pravém místě odvedli kus práce, protože revoluční sedan je konečně hodný obsadit čestné místo v muzeu. Podívejte se sami na jeho původní i aktuální stav, nyní je vážně jako nový.
































BMW 530 MLE před zahájením precizní renovace
Výsledek několikaměsíční dřiny se moc povedl...
...první eMko v perfektním stavu je i dnes automobilová nádhera
Zdroj: BMW
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 10 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před hodinouPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 3 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 4 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 6 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 16:02 - petr_riha
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1