BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes

Fascinující detaily z příprav svého času nejrychlejšího auta světa vytáhl na světlo někdejší šéf prodejů britské značky. Existence extrémního továrního kombíku je jen jedním z nich.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes

10.7.2019 | Petr Prokopec

Fascinující detaily z příprav svého času nejrychlejšího auta světa vytáhl na světlo někdejší šéf prodejů britské značky. Existence extrémního továrního kombíku je jen jedním z nich.

Záběr Chrise Harrise je stále širší. Populární britský novinář neuvádí pouze Top Gear, ale zároveň se věnuje i profesionálnímu závodění. A nedávno do svého portfolia přidal i pořad The Collecting Cars, ve kterém rozebírá zákulisí automobilové scény. Zabrušuje hlavně do minulosti, než aby se svými hosty zkoušel vypátrat v křišťálové kouli, jestli se jejích sběratelům jejich sbírky vyplatí. My se tak jeho prostřednictvím dostáváme k dosud neznámým faktům a nejinak tomu bylo i v případě, kdy Harrise navštívil David Clark.

Toto jméno vám nejspíše nic neřekne, jakkoliv dané příjmení má spojitost s dvojnásobným světovým šampionem Formule 1 Jimem Clarkem. Oba jsou navíc Britové, závodění se pak ostatně věnoval i David. My si ale dnes posvítíme na léta 1994-1998, kdy zastával pozici ředitele prodeje silničních a závodních vozů McLarenu. Jako takový se tedy podílel i na prodejích legendárního modelu F1, byť jeho prvním úkolem bylo něco zcela jiného - a sice ukončení kontraktu s BMW, které pohonnou jednotkou vozu vyvinulo a vyrábělo.

Musíme si totiž uvědomit, že jakkoliv je McLaren F1 dnes legendou, za kterou se dnes platí stamiliony korun, kupé původně dorazilo již v roce 1992. Tedy v době, kdy světem zmítala globální krize, z níž se Spojené státy vzpamatovaly až v roce 1993, zbytek světa se pak dostal na úroveň z 80. let minulého století až o rok později. V ten moment přitom výroba McLarenu F1 již byla v plném proudu.

S vývojem se samozřejmě odstartovalo mnohem dříve, tedy v době, kdy se v Česku teprve snilo o pádu komunismu. Gordon Murray, otec celého projektu, původně doufal, že jeho nejznámější dílo bude stejně jako závodní vozy McLarenu poháněno motorem od Hondy. Japonská automobilka však neměla zájem, posléze bylo vyloučeno také Isuzu, jež plánovalo vstup do Formule 1 a jehož závodní agregát měl být použit. Firma totiž požadovala agregát od osvědčenějšího výrobce.

Murray tak nakonec oslovil BMW, jenž se pro projekt nadchlo, i když si bylo vědomo jeho omezeného ekonomického smyslu. Prací na něm byla pověřena divize M, v níž v té době působil proslulý motorář Paul Rosche. Ten záhy přišel s atmosférickým dvanáctiválcem S70/2 o objemu 6,1 litru, který produkoval 627 koní. To bylo o 14 procent více, než Murray původně požadoval, jakkoliv ovšem musel skousnout, že při hmotnosti 266 kilogramů je pohonná jednotka o 16 kilo těžší, než stálo v původním zadání.

Britové původně ve smlouvě počítali s objednávkou 350 motorů, nicméně veškeré záměry zhatil právě příchod nové krize. Clark byl proto pověřen redukcí kontraktu, i kvůli tomu McLaren nakonec vyrobil pouze 106 vozů, z čehož 71 kusů byly silniční varianty. Cena startovala na jednom milionu dolarů, což byly před sedmadvaceti lety naprosto šílené peníze, přesto McLaren nakonec na každém exempláři prodělal.

Není to ovšem jediná zajímavost, kterou Clark v rozhovoru s Harrisem prozradil. Další se týká již zmíněného motoru, který vzešel z vůbec prvního dvanáctiválce BMW s kódovým označením M70. Němci nejprve vyvinuli specifikaci S7B56, jíž osadili vlastní kupé 850CSi, v jehož případě pohonná jednotka produkovala 381 koní. Následně však agregát osadili čtyřmi ventily na válec, suchým mazáním či variabilním časováním ventilů.

Právě s ohledem na tyto změny byl agregát S70/2 zcela novou jednotkou, jíž bylo třeba vyzkoušet nejen na motorové stolici, ale také v praxi. BMW jej proto napěchovalo pod kapotu tehdejší M5 Touring E34, tedy ostrého pětkového komíku. Ten byl původně poháněn 3,6litrovým šestiválcem, jenž na zadní kola posílal 316 koní. Rázem se ale dočkal dvojnásobného výkonu, se kterým bylo spárováno pouze sto kilogramů hmotnosti navíc.

Není tedy překvapivé, že Clark, který se s daným kombíkem svezl, pěje i po letech na experimentální prototyp nemalou chválu. „Řídil jsem ho, a je to neskutečná záležitost.“ BMW si dvanáctiválcový kousek dodnes ponechalo ve své tajné sbírce, do které patří třeba řada 7 osazená šestnáctiválcem instalovaným vzadu či M8 E31. Veřejnosti však automobilka tento prototyp nikdy neukázala.

Je otázkou, zda se tak stane alespoň nyní, když Clark odhalil jedno z přísně střežených mnichovských tajemství. Jelikož však odpověď neznáme, můžeme jen dodat, že Clark původně ani nevěřil, že se projekt stavby nového motoru povede protlačit přes vedení BMW. Nakonec se tak ale právě kvůli zmíněnému nadšení stalo relativně rychle a jak sám dodává, dnes je něco takového zcela nemyslitelné. Dvanáctiválec nakonec posléze dorazil i v evoluční verzi S70/3 určené závodním specifikacím, podle Clarka je ale od toho silničního odlišný jen velmi málo - McLaren F1 zkrátka byl a je prvé řadě zcivilizovaný závoďák z pera konstruktéra nejlepších Formulí 1.


BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes - 1 - McLaren F1 a BMW M5 Touring E34 01BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes - 2 - McLaren F1 a BMW M5 Touring E34 02BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes - 3 - McLaren F1 a BMW M5 Touring E34 03
Bývalý ředitel McLarenu David Clark po letech odhalil, že motor S70/2...

BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes - 4 - McLaren F1 a BMW M5 Touring E34 04BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes - 5 - McLaren F1 a BMW M5 Touring E34 05BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes - 6 - McLaren F1 a BMW M5 Touring E34 06BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes - 7 - McLaren F1 a BMW M5 Touring E34 07BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes - 8 - McLaren F1 a BMW M5 Touring E34 08BMW potají postavilo extrémní kombík s 627koňovým V12, vlastní ho dodnes - 9 - McLaren F1 a BMW M5 Touring E34 09
...BMW původně otestovalo pod kapotou modelu M5 Touring generace E34. Tento prototyp značka vlastní dodnes, veřejnosti jej však nikdy neukázala

Zdroj: Collecting Cars

Petr Prokopec

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše