Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou

Český kombík s motorem vpředu z roku 1977? Ano, takové auto vážně vzniklo a teď si jej můžete koupit. Spolu s dalšími osmi vzácnostmi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou

5.11.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Český kombík s motorem vpředu z roku 1977? Ano, takové auto vážně vzniklo a teď si jej můžete koupit. Spolu s dalšími osmi vzácnostmi.

Sbírat auta není zase tak výjimečný koníček. Za sběratele se můžete považovat, už když vám garáže okupuje pár jednotek výjimečnějších aut, do popředí pozornosti se ale pochopitelně dostávají jen ti, kteří dají dohromady ohromující počet aut nebo třeba i menší množství velmi výjimečných strojů. A nebo obojí, jak jsme nedávno mohli vidět v případě zabavené sbírky 430 aut italského byznysmena, který se více staral o svou sběratelskou vášeň než placení daní.

O podobně úchvatných kolekcích se obvykle právě ze zahraničí, i u nás ale existují lidé, kteří auta sbírají. Nepochybujte o tom, že většina to dělá potají jen pro svou vlastní potěchu, dnes ale bude řeč o člověku, který na to jde docela jinak. Sbírá hlavně všemožné skvosty ze zemí někdejšího socialistického bloku a dal jich dohromady tolik, že s nimi otevřel Muzeum socialistických vozů ve Velkých Hamrech u Tanvaldu.

I o něm vám jednou rádi povíme, dnes se ale zaměříme na jiný aspekt jeho sběratelství - obchodování s takovými vozy. Pochopitelně, pokud se k nějakým skvostům chcete dostat, nevyrostou vám na zahradě jako strýčku Pompovi - musíte je obvykle ve špatném stavu koupit od někoho, kdo je zachoval do dnešních dnů a dát je do pořádku. A když tohle děláte, občas se vám stane, že třeba před renovací seženete jiný v lepším stavu, a tak máte najednou auto navíc. A nebo třeba nějaký kousek musíte prodat, abyste měli peníze na investice do dalších.

Ať už je tady důvodem cokoli, tento sběratel se aktuálně rozhodl nabídnout 9 ze svých cenností k prodeji a zaslouží si to pozornost. Jednak jde většinou o velmi vzácné vozy, ve čtyřech případech dokonce o prototypy Škody, které někdy vznikly jen v jediném exempláři. A pozoruhodný je i způsob prodeje - k dispozici tyto vozy nejsou po jednom, to pouze v případě, že byste měli volné MTX Cabrio. Pokud nemáte, můžete si koupit pouze všechny. Cena není známá, s ohledem na výjimečnost některých vozů ale očekávejme sedmimístnou částku. Podívejme se na všechny tyto vozy jeden po druhém.

1. Škoda 765 Kombi speciál z roku 1977

Tohle je jednoznačně největší skvost celé kolekce a skoro se divíme, že jej dotyčný prodává. Jde o jeden z prototypů řady Škoda 760, která se nikdy nedostala do výroby a v tomto provedení existuje jeden jediný. Je po kompletní renovaci a ano, je to skutečně kombík s motorem vpředu, přesně takovým autem chtěla kdysi Škoda nahradit modely začínající jedničkou, které měly motor vzadu a nakonec se udržely ve výrobě až do přelomu 80. a 90. let.

Jde tedy o pětidveřové, až pětimístné kombi s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Pohání jej řadový čtyřválec s rozvodem OHC, objemem 14 98 cm3 a karburátorem Weber, který dává výkon až 63 kW (85 koní) při 5 300 ot,/min a točivý moment nejvýše 125 Nm při 4 000 ot/min. Výkon na kola zadní nápravy přenáší čtyřstupňová manuální převodovka. Vnější rozměry jsou 4 310 x 1 640 x 1 420 mm, hmotnost činí 930 kg, nosnost 450 kg a auto je schopno rozjet se až na maximální rychlost 150 km/h. I když jde o prototyp, je normálně přihlášen pro provoz a tedy s ním můžete i na silnice.

Jeho nabídku najdete zde.


Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 1 - Prototypy Skoda cesky sberatel 01Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 2 - Prototypy Skoda cesky sberatel 02Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 3 - Prototypy Skoda cesky sberatel 03Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 4 - Prototypy Skoda cesky sberatel 04Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 5 - Prototypy Skoda cesky sberatel 05Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 6 - Prototypy Skoda cesky sberatel 06

2. Škoda/BAZ Furgonette z roku 1982

Další výjimečný vůz je bizarní užitková verze někdejší stodvacítky. Není až tak výjimečný jako 765, postaveny byly 4 prototypy, i v tomto případě se ale pochopitelně jedná o velkou vzácnost v kompletně renovovaném stavu. Přední část karosérie až po B-sloupek odpovídá dobře známe „stodvacítce”, zadní část vozu je ale ale nahrazena skříňovou nástavbou. Má vnitřní objem cca 3 kubické metry, vnitřní délka činí zhruba 2 000 mm a výška 1 200 mm a jak sami uvidíte, je celá vystavěná nad motorem, který zůstal na svém místě.

Podlaha karosérie má vyztužený rošt, který je podélně nastaven o 350 mm a stejně je prodloužen i rozvor náprav. Vzadu jsou jednak výklopné dveře pro uložení nákladu a také výklopná část zadního čela, která umožňuje přístup k motoru. Zadní světla jsou umístěna na pevném zadním příčníku, do kterého se horní dveře i dolní víko uzamykají.

Nabízející o autě dále říká, že motor i převodovka vozu jsou standardní sériové kusy, zadní náprava je však upravena s pomocí sériových dílů trnavské dodávky TAZ 1203 (zejména brzdy a polonápravy) pro dosažení požadované nosnosti.

Jeho nabídku najdete zde.

Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 7 - Prototypy Skoda cesky sberatel 07Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 8 - Prototypy Skoda cesky sberatel 08Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 9 - Prototypy Skoda cesky sberatel 09Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 10 - Prototypy Skoda cesky sberatel 10Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 11 - Prototypy Skoda cesky sberatel 11Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 12 - Prototypy Skoda cesky sberatel 14Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 13 - Prototypy Skoda cesky sberatel 15Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 14 - Prototypy Skoda cesky sberatel 16Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 15 - Prototypy Skoda cesky sberatel 17Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 16 - Prototypy Skoda cesky sberatel 18

3. BAZ MNA 900 z roku 1986

Další vzácný nabízený vůz je malý nákladní automobil (odtud jméno MNA), v tomto konkrétním případě prototyp mikrobusu, uvažovaná náhrada užitkového vozu TAZ/Škoda 1203. Vůz využíval dílů Škoda Favorit, měl z něj například světlomety a čelní sklo. Jak můžete vidět na fotkách pořízených při koupi vozu ze sbírky Dodo Studeniče, jeho stav má k optimálnímu daleko a na renovaci teprve čeká.

Jeho nabídku najdete zde.

Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 17 - Prototypy Skoda cesky sberatel 19Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 18 - Prototypy Skoda cesky sberatel 20Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 19 - Prototypy Skoda cesky sberatel 21Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 20 - Prototypy Skoda cesky sberatel 22Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 21 - Prototypy Skoda cesky sberatel 23Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 22 - Prototypy Skoda cesky sberatel 24

4. Škoda 1200 - prototyp z roku 1949

Tento prototyp zřejmě ocení jen velcí fajnšmekři - jednak je tu jeho stav, který opět odpovídá čekání na renovaci, jinak jde ale o jediný kus dvoudveřového sedanu Škody 1200 z doby, kdy ten standardní ještě neexistoval. O historii tohoto auta se ví jen málo - sám majitel nabízí více variant: buď je to dílo mladoboleslavské karosárny Praženka, která byla následně po znárodnění sloučena s pozdější ANZP MB. Možná Sodomky. A možná učňovská práce z kvasinské škodovky.

Jeho nabídku najdete zde.

Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 23 - Prototypy Skoda cesky sberatel 25Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 24 - Prototypy Skoda cesky sberatel 26Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 25 - Prototypy Skoda cesky sberatel 27Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 26 - Prototypy Skoda cesky sberatel 28Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 27 - Prototypy Skoda cesky sberatel 29Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 28 - Prototypy Skoda cesky sberatel 30Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 29 - Prototypy Skoda cesky sberatel 31Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 30 - Prototypy Skoda cesky sberatel 32

5. Škoda 1200 Sedan z roku 1954

Auto méně vzácné, ale v o to lepším stavu. Je původně pořízený v Lublani ve Slovinsku, nyní po renovaci karoserie, interiéru, podvozku a generálce motoru a převodovku.

Jeho nabídku najdete zde.

Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 31 - Prototypy Skoda cesky sberatel 33Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 32 - Prototypy Skoda cesky sberatel 34Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 33 - Prototypy Skoda cesky sberatel 35Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 34 - Prototypy Skoda cesky sberatel 36Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 35 - Prototypy Skoda cesky sberatel 36aČeský sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 36 - Prototypy Skoda cesky sberatel 37Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 37 - Prototypy Skoda cesky sberatel 38Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 38 - Prototypy Skoda cesky sberatel 39

6. Škoda 151 L ELTRA z roku 1992

O tomto autě jste dost možná nikdy neslyšeli, jedná se ale o třídveřový dvoumístný pick-up s elektromotorem vpředu a pohonem předních kol. Má výkon jen 15 kW (21 koní) a manuální pětistupňovou převodovku, dokáže se tedy rozjet jen na 80 km/h. Vůz měl 14 olověných akumulátorů 6 V/180 Ah o hmotnosti 420 kg a dojezd asi 80 km. Vpředu zavěšení McPherson a vinuté pružiny, vzadu podélné závěsy se zkrutnou příčkou a vinuté pružiny, přední brzdy kotoučové, zadní bubnové.

Nejde o prototyp, ale auto vyráběné a prodávané firmou Škoda Elcar Ejpovice (pobočka plzeňské Škody) od roku 1991. Byly prý využívány převážně v zahraničí pro poštovní služby. Celkem bylo postaveno 1 100 vozů do roku 1993, většina prý skončila ve Švýcarsku. V ČR se mají nyní vyskytovat jen jednotky kusů.

Jeho nabídku najdete zde.

Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 39 - Prototypy Skoda cesky sberatel 40Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 40 - Prototypy Skoda cesky sberatel 41Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 41 - Prototypy Skoda cesky sberatel 42Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 42 - Prototypy Skoda cesky sberatel 43Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 43 - Prototypy Skoda cesky sberatel 44Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 44 - Prototypy Skoda cesky sberatel 45Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 45 - Prototypy Skoda cesky sberatel 46Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 46 - Prototypy Skoda cesky sberatel 47Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 47 - Prototypy Skoda cesky sberatel 48

7. Škoda Trekka z roku 1968

Další u nás prakticky neznámé auto bylo vyrobeno v asi 2 800 kusech, u nás se však nachází jen 3. Vzniklo totiž rukou novozélandské automobily Trekka s technikou Škody a věhlas si alespoň na Novém Zélandu připsalo tím, že jde o jediný automobily, který byl na Novém Zélandu navržen a také sériově vyráběn.

Tento konkrétní kus je v původním a pěkném, plně funkčním stavu. Jeho nabídku najdete zde.

Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 48 - Prototypy Skoda cesky sberatel 49Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 49 - Prototypy Skoda cesky sberatel 50Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 50 - Prototypy Skoda cesky sberatel 51Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 51 - Prototypy Skoda cesky sberatel 52Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 52 - Prototypy Skoda cesky sberatel 53Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 53 - Prototypy Skoda cesky sberatel 54Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 54 - Prototypy Skoda cesky sberatel 55Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 55 - Prototypy Skoda cesky sberatel 56Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 56 - Prototypy Skoda cesky sberatel 57Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 57 - Prototypy Skoda cesky sberatel 58Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 58 - Prototypy Skoda cesky sberatel 59

8. Škoda Felicia z roku 1960

Původní Felicia je dnes vzácnost v jakémkoli provedení, tento kus je ale výjimečný tím, že byl přes 50 let v rukou jediného majitele a dodnes je ve zcela původním stavu. První majitel s ní za všechny ty dekády najel jen 51 tisíc km, má stále původní SPZ, TP a dokonce i malý TP do kterého se kdysi razítkovala technická kontrola. Majitel říká, že vzhledem k dokonalé patině, včetně původní plátěné střechy s autem nikdy moc nejezdil a spíše jej nechával jako historický unikát našim dětem - teď už asi ne svým.

Jeho nabídku najdete zde.

Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 59 - Prototypy Skoda cesky sberatel 60Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 60 - Prototypy Skoda cesky sberatel 61Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 61 - Prototypy Skoda cesky sberatel 62Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 62 - Prototypy Skoda cesky sberatel 63Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 63 - Prototypy Skoda cesky sberatel 64Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 64 - Prototypy Skoda cesky sberatel 66Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 65 - Prototypy Skoda cesky sberatel 67Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 66 - Prototypy Skoda cesky sberatel 68Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 67 - Prototypy Skoda cesky sberatel 69Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 68 - Prototypy Skoda cesky sberatel 70Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 69 - Prototypy Skoda cesky sberatel 71Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 70 - Prototypy Skoda cesky sberatel 72Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 71 - Prototypy Skoda cesky sberatel 73

9. Karosa Dingo z roku 1961

Toto není auto, ale přívěs, nicméně do kolekce patří, a tak jej zmiňme jen slovy majitele: „Etalon mezi všemy přívěsy v CZ, Je to sice ještě chudáček, ale krásný chudáček.”

Jeho nabídku najdete zde.

Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 72 - Prototypy Skoda cesky sberatel 74Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 73 - Prototypy Skoda cesky sberatel 75Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 74 - Prototypy Skoda cesky sberatel 76Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 75 - Prototypy Skoda cesky sberatel 77Český sběratel prodává vzácné prototypy Škody, jen všechny najednou - 76 - Prototypy Skoda cesky sberatel 78

Díky za tip, Andreji!

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.