Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Existuje místo, kde udržují naživu nejvýjimečnější Jaguary všech dob
13.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Chcete-li servis XJ, XF nebo S-Typu, můžete navštívit dealerství Jaguaru. Pokud ale máte XJ220, je třeba se obrátit na tuto malou firmu.
Přemýšlíte-li nad supersporty z přelomu 80. a 90. let minulého století, samozřejmě vás napadne Ferrari F40, první auto vůbec, které se dostalo nad 320 km/h. Pokud byste ale zapomněli na Jaguar XJ220, udělali byste velkou chybu. Tohle auto mohlo spoustu lidí zklamat, ale dnes je extrémně vzácné a pořád velmi, velmi rychlé. V roce 1992 se nakrátko s rychlostí 349,4 km/h stalo nejrychlejším silničním autem světa, než přišel McLaren F1.
Pro Jaguar to přesto bylo trochu problémové dítě. Když se XJ220 ukázalo poprvé veřejnosti, mělo dvanáctiválec a čtyřkolku. To se psal rok 1988. Cesta do sériové výroby trvala čtyři roky, během kterých přišla ekonomická krize a supersporty najednou nikdo nechtěl kupovat. Tím spíš, že ze slibované V12 najednou byl 3,5l šestiválec Jaguar/TWR JV6, který byl shodný s motorem Austin Rover V64V, pracujícím v MG Metro 6R4, soutěžáku skupiny B.
Motor v Jaguaru sice měl dvě turba a nabízel 550 koní a 644 Nm, jenže to se mnoha zájemcům o XJ220 nelíbilo. Řada z nich tak chtěla vrátit již zaplacené zálohy a aut se nikdy nevyrobilo tolik, v kolik automobilka doufala. Ještě koncem 90. let prý měl Jaguar na skladě nové, vyrobené, ale neprodané XJ220 a prodával je s obrovskými slevami.
Celý svět XJ220 odmítl, až na pár fanoušků, lidí, kteří v něm viděli kromě nádherné karoserie i velký potenciál. Jedním z takových byla firma Don Law Racing, která si prvně koupila jen jedno XJ220 na závodění. Pak koupila pár dalších aut, převzala od Jaguaru ta, která nikdo nechtěl. Později odkoupila vybavení na výrobu dílů pro tento vůz a dokonce jednu dobu i prodávala díly Jaguaru, který je pak posílal dál svým zákazníkům
Když Jaguaru skončilo období, po které musel držet náhradní díly na XJ220 na skladě, úplně všechno k tomuto modelu poslal Donu Lawovi. Firma tedy umí vyrobit kromě mechanických dílů také panely karoserie, což se velmi hodí, nejen když s XJ220 závodíte. A dokonce se jí od firmy TWR podařilo odkoupit mýtický Ford Transit s motorem JV6, který sloužil pro testování motoru. Dokonce má i původní dřevěný model karoserie XJ220, který používala automobilka Jaguar při vývoji.
V dnešní době tedy člověk, který potřebuje na XJ220 něco opravit nebo jen auto poslat na velký servis, nejde k Jaguaru, nýbrž k firmě Don Law Racing. Ta v současnosti o zakázky nemá nouzi, protože sběratelé konečně začínají mít o tenhle unikátní supersport zájem. V roce 2014 byl jeden kus vydražen za pouhých šest milionů korun, o téměř přesně rok později byl v nabídce rozbitý kousek za víc než pět milionů.
Firma vede záznamy o spoustě kusů, zaznamenává, kdo je vlastní. „Spousta z historie Jaguaru XJ220 by pravděpodobně byla zapomenuta a ztracena, kdybychom včas nevyjádřili zájem. A to je jediný důvod, proč je dnes všechno pod jednou střechou,” říká na videu níže Justin Law, syn Dona Lawa, zakladatele firmy. „V podstatě není jiné místo, kam poslat své XJ220,” právem se holedbá.
Don Law Racing je místo, kam jít pro servis Jaguaru XJ220
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan