Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion

29.6.2017 | Marek Bednář | 8 příspěvků

V historických tabulkách jeho rekord dávno přepsalo Bugatti, pořád je to ale výjimečný vůz. A takové jsou i náklady na jeho vlastnictví, byť s ním nejezdíte.

Nejeden z nás má ve své garáži snů McLaren F1. Tenhle stroj je legendou, který psal dějiny aut a jejich vývoj posunul vpřed o takový kus, že nejrychlejším produkčním vozem světa byl i 12 let po svém zrodu. A dodnes nikdo nepostavil rychlejší silniční auto poháněné atmosféricky plněným motorem.

Překonat tuto ikonu vyžadovalo umíněnost jednoho génia, obrovské investice dnes největšího automobilového koncernu, čtyři turbodmychadla, spoustu trápení a ve výsledku obří ztrátu na každém prodaném kusu. Chtělo to Bugatti Veyron, stroj docela jiného pojetí vzniklý docela jiným způsobem v docela jiných podmínkách.

Snad i proto si McLaren F1 ponechává svůj statut výjimečnosti. Zájemců o něj je hodně, suma pouhých 106 vyrobených kusů už se nikdy nezvýší, jen občas některý změní pána. Rowan Atkinson patří k nejznámějším bývalým majitelům, ale není jediný. Dalším je atlantský podnikatel a sběratel aut Bruce Weiner. Ten navíc promluvil o něčem, co se běžný smrtelník jen tak nedozví - o provozních nákladech F1. Řekněme zkraje, s Veyronem si nezadá.

Auto, které vlastnil, mělo VIN SA9AB5ACXS1048038 a původně bylo stříbrné. Předchozí majitel ho nechal přelakovat na oranžovou barvu, a to přímo v továrně. Tenhle úkon stál 250 tisíc liber, tedy současným kurzem asi 7,4 milionu korun. Není to překlep - auto při něm bylo rozebráno, kompletně nalakováno a zase smontováno dohromady. Prý to celé trvalo šest měsíců.

Weiner dále říká, že mezi výrobcem a zákazníkem nebyl nikdy žádný prostředník, žádný dealer, žádná servisní síť. McLaren s každým autem dodával modem, ke kterému se připojil přes satelit. Ve spojení s počítačem zákazníka takhle na dálku prováděl diagnostiku. Když jste si koupili F1 z druhé ruky, první inspekce mechanikem, který přiletěl z Anglie, byla zdarma.

Mechanik prý auto zkoumá několik dnů a pak vám dá seznam věcí, které by se měly dát do pořádku. Pak máte na výběr - buď auto pošlete do Anglie, nebo, pokud žijete v USA, do jednoho ze dvou servisních center ve Státech. Jedno je na východním pobřeží, druhé na západním.

V rámci jiné servisní prohlídky pár měsíců po koupi bylo zjištěno, že vůz potřebuje servis za 250 tisíc dolarů (5,8 milionu korun). Mimo jiné proto, že pneumatiky měly prošlou trvanlivost. Doslova - vzorku na nich bylo dost, ale protože McLaren F1 má v jistých ohledech blízko závodnímu autu, pneumatiky a některé další věci, jako třeba palivová nádrž nebo hasicí přístroj, mají určitou trvanlivost, po jejímž skončení se musí vyměnit, i kdybyste za celou dobu s autem neujeli ani metr.

V případě pneumatik to jsou tři roky a výměna stojí 50 tisíc dolarů, tedy aktuálním kurzem asi 1,16 milionu korun. Samotné pneumatiky ale tak drahé nejsou, ty stojí asi „jen” 7 tisíc dolarů (162 tisíc korun) - a zbytek je „práce”. U McLarenu F1 to ale není vyvážení na stolci a namontování - kola se vyvažují na autě na okruhu a podvozek se musí na nové pneumatiky nastavit. To znamená, že je potřeba pronajmout okruh, zaplatit mechaniky, zaplatit závodního jezdce a přítomnost sanitky - a všechno pojistit. Proto to stojí takový majlant.

Palivová jednotka vydrží pět let a přijde na 110 tisíc dolarů (2,5 milionu korun) - bez práce s výměnou. Hasicí přístroj stojí 800 dolarů (18 500 Kč), i když je principielně stejný jako ten, co si koupíte za čtyři stovky kdekoli - až na to, že je speciálně tvarovaný pro uchycení na své místo v autě. Spojka vydrží 3 - 5 tisíc kilometrů, ale musí se měnit každé tři roky.

Weiner si tedy spočítal, že i kdyby s F1 neujel ani metr, stálo by ho ročně 50 tisíc dolarů, tedy asi 1,6 milionu korun. Neměl přitom pro jeho schopnosti využití, nejezdí s auty na okruh, nevěří svým schopnostem natolik, aby dokázal z F1 něco dostat. Takže ho zanedlouho prodal - a ze zhruba 1 000 aut, které za svůj život měl a prodal, lituje nejvíc právě F1. To proto, že se dnes prodávají za ceny vysoko nad 10 milionů dolarů. Koupil ho svého času za 1,2 milionu...

Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 1 - mclaren f1 produkcni 01Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 2 - mclaren f1 produkcni 02Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 3 - mclaren f1 produkcni 03Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 4 - mclaren f1 produkcni 04Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 5 - mclaren f1 produkcni 05Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 6 - mclaren f1 produkcni 06Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 7 - mclaren f1 produkcni 07Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 8 - mclaren f1 produkcni 08Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 9 - mclaren f1 produkcni 09Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 10 - mclaren f1 produkcni 10Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 11 - mclaren f1 produkcni 11Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 12 - mclaren f1 produkcni 12Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 13 - mclaren f1 produkcni 13Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 14 - mclaren f1 produkcni 14Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 15 - mclaren f1 produkcni 15Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 16 - mclaren f1 produkcni 15aJak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 17 - mclaren f1 produkcni 16Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 18 - mclaren f1 produkcni 17Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 19 - mclaren f1 produkcni 18Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 20 - mclaren f1 produkcni 19Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 21 - mclaren f1 produkcni 20Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 22 - mclaren f1 produkcni 21Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 23 - mclaren f1 produkcni 22Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 24 - mclaren f1 produkcni 23Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 25 - mclaren f1 produkcni 24Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 26 - mclaren f1 produkcni 25Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 27 - mclaren f1 produkcni 26Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 28 - mclaren f1 produkcni 27Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 29 - mclaren f1 produkcni 28Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 30 - mclaren f1 produkcni 29Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 31 - mclaren f1 produkcni 30Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 32 - mclaren f1 produkcni 30aJak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 33 - mclaren f1 produkcni 30bJak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 34 - mclaren f1 produkcni 31Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 35 - mclaren f1 produkcni 32Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 36 - mclaren f1 produkcni 33Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 37 - mclaren f1 produkcni 34Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 38 - mclaren f1 produkcni 35Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 39 - mclaren f1 produkcni 36Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 40 - mclaren f1 produkcni 37Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 41 - mclaren f1 produkcni 39Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 42 - mclaren f1 produkcni 40Jak drahé je vlastnit kdysi nejrychlejší auto světa? Jen výměna pneu stojí přes milion - 43 - mclaren f1 produkcni 41
Údržba McLarenu F1 je extrémně drahá, protože to také je extrémní auto, i dnes

Zdroj: VINwiki@YouTube

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama